Ausztriában már napok óta a sajtó figyelmének a középpontjában áll a 2003-as PISA-jelentés (Programme for International Student Assessment), amely az OECD-országok 15-16 éves diákjai tudásszintjének a felmérése alapján készült. A sajtó a kiszivárgott adatok alapján már egy héttel ezelőtt megkongatta a vészharangot, azt állítva, hogy az osztrák diákok tudásszintje minden vizsgált területen csökkent.
A jelentést hivatalosan csak holnap ismertetik. A felmérés 30 OECD-ország, valamint a szervezethez nem tartozó 10 ország - iskolaköteles kor végén levő - diákjainak a tudásszintjét méri fel az iskolai oktatási programok alapján.
A bécsi sajtó a hétvégén hozzájutott a hivatalos adatokhoz, amelyek megerősítették a korábbi félelmeket: az osztrák diákok minden vizsgált területen rosszabb eredményt értek el 2003-ban, mint a 2000-ben készített első PISA-jelentés idején. A természettudományi ismeretek birtoklásának rangsorában a korábbi 8. helyről a 20. helyre zuhantak, matematikából a 11. helyről a 15. helyre estek, olvasásból a korábbi 10. helyett csak a 19. helyet tudták megszerezni, és a problémamegoldó képességek alapján is csak a 15. helyre kerültek.
Az osztrák politechnikai iskolák ipari tanulói 397 pontos eredményükkel olyan országok - hasonló képzésben részesülő - diákjai mögé kerültek, mint például Thaiföld (420 pont), Brazília (403) vagy Mexikó (400).
Az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ), a kormánykoalíció kisebbik pártja máris kezdeményezte, hogy dolgozzák át a kormányprogram oktatási fejezetét, és hívjanak össze Nemzeti Oktatási Tanácsot a teendők megvitatására.
Az ellenzék szerint az osztrák diákok eredménye azt bizonyítja, hogy a néppárti-szabadságpárti kormány oktatáspolitikája csődbe jutott. Alfred Gusenbauer, az ellenzéki szociáldemokraták vezetője tegnap már katasztrófának nevezte az osztrák diákok teljesítményének csökkenését, és válságtanácskozás összehívása mellett foglalt állást, amit a zöldek is támogatnának.