© sxc.hu |
Hogyan veszhet el a csomag?
© sxc.hu |
Ha név vagy telefonszám sincs a poggyászon, akkor rosszabb esetben csak a tartalma alapján tudják beazonosítani. "Vannak utasok, akik amikor elhagyják a poggyászukat és mi megkérdezzük, hogy mi volt benne, rögtön előállnak azzal, hogy a legdrágább cuccokat tették a bőröndjükbe. Azt hiszik ugyanis, hogy mi azért kérdezzük tőlük, hogy kártalanítsuk őket, holott a légitársaságok a biztosítókkal ellentétben súly alapján fizetnek kártérítést. Mi azért akarjuk tudni, hogy mi volt a poggyászban, hogy nagyobb esélyünk legyen megtalálni azt" – magyarázta a hvg.hu-nak egy reptéri alkalmazott.
Ha az utas például Budapestről Párizsba repül és megérkezéskor a francia repülőtéren bejelenti, hogy elveszett a bőröndje, a párizsi reptér Elveszett Poggyászok Szolgálatánál annak a címkének a másik felét (baggage receipt) kérik el az utastól, amit a bőröndre Budapesten a check-in pultnál rátett az ottani kolléga.
Bevett gyakorlat? |
Az EasyJet Budapestről Genfbe tartó repülőgépébe egy tonnával több üzemanyagot tankoltak január 2-án Budapesten, s emi-att túlsúlyos lett a gép. A kapitány úgy döntött, nem az üzemanyagból „vesz vissza”, inkább a csomagokból, ezért több mint 70 poggyász Buda-pesten maradt – tudta meg a hvg.hu egy utastól. Az utasok Genfben szembesültek azzal, hogy nincs meg a poggyászuk, igaz, ezeket még aznap EasyJet és Malév-gépekkel Budapestről a svájci városba szállították. Az ügyben megkerestük az EasyJetet is. A társaság PR-menedzsere, Vinczefy Virág el-mondta: az ominózus járaton sok utas túlsúlyos bőrönddel érkezett, ezért is döntött így a kapitány. Az EasyJet szerint a poggyászok hátrahagyása „be-vett gyakorlat a légitársasá-goknál”. |
Ha viszont a bőröndöt a tulajdonosának utastársa vagy ő maga valamilyen trükkel már kijuttatta a reptérről, hiába keresik, soha nem lesz meg a poggyász. "Persze gyanús, ha az utas később nem érdeklődik a csomagja felől, csak ölbe tett kézzel arra vár, hogy a megfelelő idő lejárta után megkapja a kártérítést. De a legravaszabb csalók a bejelentést követően szinte óránként érdeklődnek, ezzel is elterelve magukról minden gyanút" - mondta az alkalmazott. Jóllehet a vámosok ellenőrizhetnék a bőrönddel távozó utasok poggyász-címkéit, a gyakorlatban erre ritkán kerül sor.
A poggyászkereső World Tracernél jóval hatékonyabb rendszer a British Airwaysnél használatos JBS (Journey Baggage System). Ezzel az intelligens csomagkövető rendszerrel 98 százalékos pontossággal meg lehet állapítani, hogy hol "olvasták le" utoljára a poggyász azonosító címkéjét. A JBS ugyanis össze van kötve több rendszerrel (checkin/worldtracer/poggyász szortírozó terminál), illetve azok szkennereivel. Tehát ha például a csaló Londonból érkezve azt állítja, hogy nincs meg a bőröndje, noha a rendszer jelzi, hogy a bőröndöt legutoljára a gépbe töltés előtt Londonban leolvasta egy szkenner, már gyanús lehet az illető. Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy a légitársaság csalóval áll szemben, hiszen előfordulhat, hogy a csomag leesett a szállító járműről a gépállás és a terminál között.
Ahogy minden más légitársaság, a magyar nemzeti légitársaság munkatársai is tudnak a visszaélésekről, ám ezekről nem szívesen beszélnek a sajtónak. "Ismerjük a legkülönfélébb módszereket, és felkészültek is vagyunk ezek kezelésére, de nem szeretnénk a sajtón keresztül ötleteket adni" – mondta a hvg.hu-nak Krebsz Adrien, a Malév szóvivője. Mint mondta, a visszaélések visszaszorítása érdekében a Malév többféle eszközt is igénybe vesz, ilyen például az érkező tranzitot kamerákkal figyelik.
Poggyászát kereső utas egy repülőtéren © sxc.hu |
Úgy tudjuk, a kamerázásnál ésszerűbb megoldás, ha a légitársaságok listát készítenek azokról, akiknek végleg elveszett a poggyásza és ezért fizették ki nekik a kártérítést. A csalók ezt jól tudják, így ha egyszer már "elveszítették" egy a poggyászukat, akkor a csalást ugyanannál a légitársaságnál, illetve annak partnercégeinél nem ismétlik meg.
A biztosítókat is átvághatják
A csalók a légitársaságok által fizetett kártérítési összeget még megfejelhetik azzal, hogy előzőleg egy biztosítótársaságnál poggyászbiztosítást kötnek. A biztosítónak a repülőtéren készült jegyzőkönyvet nyújtják be, csatolva néhány számlával, ami igazolja, hogy a bőröndben méregdrága dolgokat vitt a "szerencsétlenül járt" utas. A biztosító pedig fizet.
"Sikeres csalás esetén a személy annyit nyer, amennyit a megkötött biztosítási módozata poggyászkár esetén fizet az utasnak általában" – tájékoztatta a hvg.hu-t Farkas Szilvia, a Credit Suisse alá tartozó Winterthur biztosítótársaság marketing és kommunikációs vezetője. Farkas arról nem kívánt beszélni, hogy a csalókat a Winterthur milyen módon próbálja meg kiszűrni, illetve lebuktatni. Sokat sejtetően azonban annyit elárult, hogy "keringenek különböző történetek a piacon".