Az EU visszavette a terelőút megépítésére adott támogatást

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A romániai Kolozs megye elvesztette a Kolozsvár forgalmát tehermentesítő terelőútra vonatkozó PHARE-támogatást, mert az Európai Unió illetékesei szerint a terelőút kapcsolatban áll az amerikai Bechtel óriáscég által megépítendő észak-erdélyi autópályával - olvasható a Szabadság szerdai számában.

A 13 millió eurós - most már "elúszott" - PHARE-program szerint az új út Tordatúrnál kezdődődött volna, és az Ajtonyon, valamint Patán keresztül haladó országút nyomvonalát követte volna. A román fél szerint az Európai Unió illetékesei azért döntöttek a támogatás megvonásáról, mert szerintük a terelőút kapcsolatban áll az észak-erdélyi autópályával, amelynek építési szerződését közbeszerzési pályázat nélkül kapta meg az amerikai Bechtel óriáscég.

A Kolozs megyei tanács a nagyváradi polgármesteri hivatallal és az Északnyugati Regionális Fejlesztési Ügynökséggel közösen nyújtott be pályázatot, amelynek értelmében Kolozsvár és Nagyvárad számára is terelőutat építettek volna. A két önkormányzat a PHARE 2003-as alapjából el is nyerte a támogatást.

Csakhogy a Románia és az EU között az autópálya ügye miatt kirobbant nézeteltérés következményeként a 2004-2006-ra szóló PHARE támogatási program már leszögezi: az észak-erdélyi autópálya mentén haladó utak építését nem támogatja az integrációs szervezet. Jonathan Scheele, a Európai Bizottság bukaresti küldöttségének vezetője is közölte a múlt héten Nagyváradon: nem finanszírozhatnak olyan utat, amelynek bármilyen köze van az autópályához.

A Kolozs megyei tanács tervez még egy terelőutat, de az csak 2007-ben nyerhet támogatást. - A 35-40 millió euró értékű, 55 kilométeres út megépítéséről szóló tervezetet az ISPA-alaphoz nyújtjuk be - idézte a lap Radu Spanut, Kolozs megye főépítészét.