A 13 millió eurós - most már "elúszott" - PHARE-program szerint az új út Tordatúrnál kezdődődött volna, és az Ajtonyon, valamint Patán keresztül haladó országút nyomvonalát követte volna. A román fél szerint az Európai Unió illetékesei azért döntöttek a támogatás megvonásáról, mert szerintük a terelőút kapcsolatban áll az észak-erdélyi autópályával, amelynek építési szerződését közbeszerzési pályázat nélkül kapta meg az amerikai Bechtel óriáscég.
A Kolozs megyei tanács a nagyváradi polgármesteri hivatallal és az Északnyugati Regionális Fejlesztési Ügynökséggel közösen nyújtott be pályázatot, amelynek értelmében Kolozsvár és Nagyvárad számára is terelőutat építettek volna. A két önkormányzat a PHARE 2003-as alapjából el is nyerte a támogatást.
Csakhogy a Románia és az EU között az autópálya ügye miatt kirobbant nézeteltérés következményeként a 2004-2006-ra szóló PHARE támogatási program már leszögezi: az észak-erdélyi autópálya mentén haladó utak építését nem támogatja az integrációs szervezet. Jonathan Scheele, a Európai Bizottság bukaresti küldöttségének vezetője is közölte a múlt héten Nagyváradon: nem finanszírozhatnak olyan utat, amelynek bármilyen köze van az autópályához.
A Kolozs megyei tanács tervez még egy terelőutat, de az csak 2007-ben nyerhet támogatást. - A 35-40 millió euró értékű, 55 kilométeres út megépítéséről szóló tervezetet az ISPA-alaphoz nyújtjuk be - idézte a lap Radu Spanut, Kolozs megye főépítészét.