Ha fejeket lehet levágni, miért ne lehetne drogozni?!

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Tóth Zsuzsa
Tetszett a cikk?

Nagy vihart kavart egy számítógépes játék, amelyben a felhasználók drogos rendőrök bőrébe bújhatnak.

„Ez valami olyasmi, amit még soha nem vállalt senki” – mondta el Steve Allison, a PlayStation2-vel és Xbox-szal is játszható Narc nevű számítógépes játék kiadójának marketingese a The New York Times-nak. A 17 éven felülieknek tervezett szoftver felhasználója egy drogos rendőrpáros egyikének bőrébe bújhat. A játék során elsősorban dílereket kell letartóztatni, akiktől elkobozhatják a drogot – amit majd el is fogyaszthatnak.

Drogos rendőrök és dílerek a virtuális éjszakában
© Midway Games
A túlzott drogfogyasztó elveszítheti felszerelését és akár a rendőrség kötelékeiből is kirúghatják. Ezzel szemben a megfontolt drogfogyasztás megkönnyíti a feladatok elvégzését. A függőség különböző szinteken jelenik meg. Ahhoz, hogy a játékosok „kitisztuljanak”, el kell végezniük egy koordinációs feladatot, fixálni egy mozgó ikont, miközben a karakter agóniában vonaglik.

A Narc első verziójában (1988) szintén megjelent a drog, de más kontextusban: a játékos itt egyszemélyes háborút vívott a kábítószer-kereskedők ellen. A játék tervezője, Eugene Jarvis szerint – aki az új játék tervezésében már nem vett részt – az általa tervezett játéknak konkrét kábítószer-ellenes üzenete volt. A szlogen is úgy hangzott: „Mondj nemet vagy halj meg!”. Jarvis elborzadt, amikor meglátta az új játékot, s „szürreális rémálomnak” nevezte.

Hasonlóan vélekedik Michael Patcher, a Webbush Morgan Securities elemzője is, aki szerint „a Narc rossz ötlet volt”. „Az erőszak elfogadott dolog a mai társadalmakban, ami annak köszönhető, hogy ezt látjuk a videofilmekben is. Szerintem ez csak elidegeníti a vásárlókat” – véli Patcher. Elmondta, nem látta még a játék végleges változatát, de ismeri abban a drogok képességfokozó hatását.

Szakértők egy része szerint azonban ha a mozifilmekben, a zenében és az irodalomban megjelenhet a drog, a játékokban is helye lehet. „Ha levághatod valaki fejét, nem értem, miért ne lehetne drogozni, amíg az összefügg a történettel” – mondta Doug Walker, a holland Guerilla Games fejlesztője. Wayne Cline, a Narc producere szerint nem lehet unalmas, érdektelen dolgokról játékot tervezni. S ha meg is ragadnak egy ilyen nehéz témát, mint a drog, a játék mégis csak játék marad.

A drog az utóbbi években egyre gyakrabban jelenik meg a számítógépes játékokban. Az eszközzel élni kívánó játéktervezők számára komoly kihívás, hogyan foglalják bele a történetbe. A Narc fejlesztői alapötletként használták fel, hogy a számítógépes játékok előszeretettel használnak „erősítőket” – például gombákat, mint Mario és Luigi a Super Marióban. „Mindenhol van valami, ami fokozza vagy módosítja a képességeket” – mondta a Narc producere – „mi vagyunk az elsők, akik marihuánának, kokainnak és cracknek hívjuk őket”.

A játékkiadók – köztük a Narc-ot fejlesztő Midway Games – úgy gondolják, érdemes provokatív tartalommal fordulni az idősebb játékos korosztályhoz, hiszen a rendszeres felhasználók több mint fele (PlayStation2, Xbox) felnőtt. Az Elektronikus Szoftver Szövetség által erőszakosságért „beidézett” közel 3000 játékprogram közül csupán negyvenet „csíptek meg” drogra való utalás miatt. A Take Two Interactive nemrég bejelentette, hogy Snow névvel új játékot tervez, melyben a drogkereskedelem irányítása lesz a feladat. A Vivendi Universal A sebhelyesarcú című film nyomán tervez játékot készíteni. Ez a cég egy másik játékában New York drogvilágába kalauzolja a játékosokat, főhőse pedig az egykori díler, ma rapsztár 50 Cent lesz.