A Handelsblatt értesülése szerint nyárra készül el az a törvénytervezet, amely adókedvezménnyel jutalmazza majd a dízel-szűrők beszerzését. Ugyanakkor a Financial Times Deutschlandnak nyilatkozó Volkswagen-manager szerint a szűrők alkalmazása nem csak akarat, hanem lehetőség kérdése is: egyelőre ugyanis nem áll rendelkezésre elegendő gyártókapacitás.
Ezt erősítette meg a világ legnagyobb dízel alkatrészgyártója, a Bosch szóvivője is, aki elmondta: az új szűrőrendszer még fejlesztés alatt áll, és a folyamat nem gyorsítható. A Mercedes viszont nyártól képesnek mondja magát arra, hogy környezetvédő kivitelben szállítson – felár ellenében.
Egy müncheni lakos keresetet nyújtott be annak érdekében, hogy kitiltsák a dízel üzemű járműveket a bajor városból, ezek okozzák ugyanis a legnagyobb környezeti terhelést.
A Gépjárműgyártók Szövetsége vitatja ezt a megállapítást: szerintük Berlinben például a porszennyezésnek csak 26 százaléka származik a helyi közlekedésből, a többi kívülről kerül a városba. Sőt, a 26 százaléknak is csak 9 százalékát, vagyis az összterhelés kevesebb mint 3 százalékát okozzák a személyautók.
Környezetvédők ennek ellenére már egyenesen a forgalom korlátozását követelik, ám a német önkormányzati szövetség elnöke szerint senki nem fog arra vállalkozni, hogy „belvárosokat megbénítson”.
Míg a szövetségi kormány szerint a tartományok kezében a lehetőség, hogy nyilvántartsák és ellenőrizzék a dízelgépjárműveket, az önkormányzati vezetők szerint a kormánynak kellene több pénzt biztosítania tömegközlekedésre, ezzel csökkentve az egyéni gépjárműhasználatot.