A Brassó-Bors autópálya szükségességén túl figyelembe kell venni a szerződés törvényességét is - mondta Calin Popescu Tariceanu a román Pro TV-nek adott nyilatkozatában. A kormányfő utalt arra, hogy a Bechtel amerikai társaság közvetlenül, versenytárgyalás nélkül kapta meg a tervezetet, emiatt fogalmazta meg kifogásait az Európai Bizottság is a tervezet kapcsán.
Ha bebizonyosodik, hogy a megállapodás törvénytelen volt, a társaságok nem kérhetnek kárpótlást a szerződés felbontásakor. „Az illető cégek tudatában voltak, hogy a szerződések megkötése nem jogszerűen történt, így nem követelhetnek kártérítést a törvénytelen egyezmények felbontása esetén” – hangsúlyozta a kormányfő.
„Ez valami félreértés lehet” – idézi Bogdan Sgarcitut, a Bechtel szóvivőjét a kolozsvári Krónika. „Meggyőződésem, hogy a kenyértörésig nem jutunk el” - mondta a szóvívő. Sgarcitu optimizmusát azzal indokolta, hogy egy másik nyilatkozatában a miniszterelnök már óvatosabb volt, és a Bechtelt már nem említette azok között a vállalatok között, amelyekkel a kormány felrúgni készül a korábbi egyezségeket.
Mint ismert, a Comarnic–Predeal sztrádaszakasz megépítésére a francia Vinci céggel, a Bukarest– Ploiesti szakasz megépítésére a Strabag céggel, a Predeal–Brassó szakasz megépítésére pedig az izraeli Ashtrom és Roichman vállalatból álló konzorciummal kötött állami-magán partnerségi szerződéseket a Nastase-kormány. „Ezek a partnerségi szerződések csak arra jók, hogy egyesek jól meggazdagodjanak a román állam bőrén” – vélekedett a miniszterelnök.
Tariceanu egyébként levélben értesítette a Vinci cégcsoport elnökét arról, hogy a román kormány a francia vállalattal kötött szerződés felülvizsgálatára készül. A levélben a miniszterelnök megemlíti, hogy a román szaktárca vizsgálata folyamatban van, és annak eredményeit azonnal közölni fogják a francia féllel.
Az észak-erdélyi autópálya kérdését Kuncze Gábor SZDSZ-elnök is felvetette a Tariceanuval folytatott tegnapi bukaresti megbeszélésein. Mint arról Kuncze beszámolt, a román kormányfő szükségesnek ítélte az sztráda megépítését, ugyanakkor hangoztatta, hogy az meghaladja az anyagi lehetőségeket.