Borbély László területrendezési miniszter a hétvégén reményét fejezte ki, hogy a minisztérium költségvetéséből újabb 14 millió eurót utalnak ki, így az autópálya építése, ha nem is az eredeti forgatókönyv szerint, de folytatódhat.
A román kormányfő ugyanakkor úgy értékelte, hogy a Bechtel nyomásgyakorló akciója nem a legmegfelelőbb módja a megoldásnak. Televíziós beszédében azt sugallta, hogy a Bechtel legyen visszafogottabb a kormányra irányuló nyomásgyakorlásban, mert a cég által fontolgatott lépések akár politikai színezetet is nyerhetnek.
A Bechtel több mint egy hete felfüggesztette a munkálatokat, ideiglenesen felbontva az alvállalkozókkal kötött szerződéseket is, mert a román kormány 78 millió euróval tartozik neki. Az Országos Autópálya részvénytársaság vezetői úgy vélik, hogy a Bechtel ezzel a lépésével csak zsarolni akarja a kormányt, hogy minél hamarabb törlessze adósságát. Úgy tűnik azonban, hogy nyitott kapukat dönget, mert az adósságtörlesztés már el is kezdődött. Borbély László területrendezési miniszter szerint a hétvégén a kormány már kifizetett tízmillió dollárt, ezen a héten pedig újabb 14 milliót folyósítanak. Korábban a kormány jóváhagyta azt a memorandumot, amely felhatalmazza a pénzügyminisztériumot százmillió eurós kölcsön felvételére. Az így kifizetendő pénz azonban kétségtelenül kevesebb lesz, mint a szerződésben eredetileg előirányzott összeg.
Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy Románia nem elég gazdag ahhoz hogy két autópálya egyidejű építését vállalhassa, vagyis az Arad-Déva(Deva)-Bukarest-Constanta négyes európai főközlekedési folyosó elkészítését, ahol a munkálatok már a kilencvenes években megkezdődtek, és az észak-erdélyi autópályáét. A kormányfő szerint a korábban megkezdett építkezés kell elsőbbséget kapjon, és a Bechtel által kivitelezett észak-erdélyi autópálya a rendelkezésre álló pénzügyi eszközöktől függően folytatódhat.
A 415 kilométer hosszú sztráda építési munkálataihoz tavaly fogott hozzá a Bechtel, vállalva, hogy a szerződésben foglalt 2,5 milliárd euróért 2012-ig megépíti az autópályát. Az új kormányon kívül korábban Brüsszel is kifejezte aggodalmát amiatt, hogy az amerikai társaság versenytárgyalás nélkül építhet Romániában, sőt leszögezte, az észak-erdélyi sztrádát egyetlen európai bank sem hajlandó finanszírozni. Viszont a 4-es páneurópai folyosó dél-erdélyi szakaszának megépítésébe máris kész beszállni az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBDR).
A román kormányfő és Traian Basescu államelnök többször hangsúlyozta, miszerint Románia számára az Arad–Déva–Bukarest autópálya a prioritás, az észak-erdélyi sztrádára pedig annak függvényében fektetnek hangsúlyt, hogy találnak-e más forrásokat.
Erdély teljes mellőzésének tekintik az észak-erdélyi autópálya sztrájkba lépett dolgozói a román kormánynak azt a döntését, hogy az idén csökkenti a sztráda építésére fordított összegeket, ezt hangsúlyozták a tiltakozók a múlt kedden a Kolozs megyei prefektúra előtt. Az Alfa Kartell román szakszervezethez tartozó - az amerikai Bechtel cég alkalmazásában álló - munkások százfős csoportja a múlt kedden a Kolozs megyei prefektúra elé vonult, hogy tiltakozzék az észak-erdélyi autópálya körül kialakult helyzet miatt. A vállalat ugyanis június elejétől lassítja az építkezést, a munkások több mint
90 százalékát kényszerszabadságra küldi. Sőt, a Bechtel azt is jelezte: ha a terv kivitelezésére a kormány továbbra sem folyósítja az eredetileg megállapított összeget, akkor szeptember elsejétől végleg elbocsátják az alkalmazottakat.
Gheorghe Dobre szállítási miniszter múlt keddi bukaresti sajtóértekezletén bejelentette, hogy felülvizsgálják és újratárgyalják az észak-erdélyi autópálya építésére vonatkozó szerződés egyes pontjait a Bechtel céggel.