Autópálya: az erdélyieket bünteti Bukarest?

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Feszült a viszony az RMDSZ és román koalíciós partnerei között. A vitáknak két fő oka van: az észak-erdélyi autópálya, illetve az Erdélyt egyre látványosabban elkerülő infrastrukturális fejlesztések - írja mai számában a Népszabadság.

"Románia a 4. számú szállítási folyósón létrehozandó dél-erdélyi (Arad-Temesvár-Déva-Pitesti) autópálya megépítését vállalta, arra kell tehát az idei költségvetésben elkülönített 340 millió dollárt fordítani" - idézi a  Népszabadság Calin Popescu Tariceanu román kormányfő álláspontját az észak-erdélyi autópálya ügyében.

Nemrég azonban a miniszterelnök is elismerte, a dél-erdélyi autópályát az idén el sem lehetne kezdeni, hiszen ahhoz még a megvalósíthatósági tanulmányok sem készültek el.

"A költségvetésben az észak-erdélyi sztrádára elkülönített összeget 213 millió dollárra csökkentették ugyan, de ez is arra kötelezi a kormányt, hogy ezután jó néhány évig hasonló összegeket áldozzon a beruházásra" - mondta Markó Béla, RMDSZ elnök, a román kormány miniszterelnök-helyettese a Népszabadságnak.  A koalíciós partnerek azonban az észak-erdélyi autópályára nem akarnak áldozni. Rossznak tartanak mindent, amit az előző szociáldemokrata kormány elindított, így a Bechtel, a sztráda amerikai kivitelezőjével kötött szerződést is - magyarázta Markó.

Az RMDSZ-elnök szerint megtörténhet, hogy a vita valójában az alvállalkozói szerződésekért folyik, amelyeket a Bechtel az elmúlt ciklusban feltehetően a volt szociáldemokrata kormánypárthoz közel álló cégekkel kötött.

A koalíciós vita másik oka az erdélyi infrastruktúrafejlesztéssel kapcsolatos. A székelyföldi és az erdélyi utak nagy része szinte járhatatlan, és pénz a kátyúk betömésére sincs. A privatizációs bevételeket pedig nem lehet másra fordítani, mint adósságtörlesztésre - fűzte hozzá Markó.