Vagyonokat fizetnek a belvárosi autókázók Londonban

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hatvan százalékkal emelkedik hétfőtől Londonban a magánautósokra több mint két éve kirótt belvárosi behajtási díj, amely már eddig is drasztikusan csökkentette a forgalmat.

Ken Livingstone („Vörös Ken”) munkáspárti főpolgármester rendelete alapján a jelenlegi napi 5 fontról július 4-étől 8 fontra (2800 forintra) emelkedik az autózás ára a londoni belvárosban.

A behajtási díjat, amelyet hétköznapokon reggel héttől este fél hétig kell fizetni - ennek fejében az adott időszakban bármennyiszer be lehet menni a fizetős körzetbe -, Livingstone kezdeményezésére 2003. február 17-én léptették életbe a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő 8 négyzetmérföldes térségben a négy- vagy többkerekű, benzin- vagy dízelmotorral hajtott magántulajdonú járművek vezetőinek.

A városi tömegközlekedési járműveknek, a mentő- és rendőrautóknak, a tűzoltóknak, a taxiknak és a motorkerékpároknak nem kell fizetniük.

A program sikerrel járt: a meghirdetett cél Belső-London autóforgalmának 10-15 százalékos csökkentése volt, a városrészbe behajtó magánautók száma azonban most átlagosan 30 százalékkal kevesebb a korábbi időszakban megszokott napi 100-110 ezernél.

Az autók rendszámát és típusát az övezet határán és belterületén felszerelt hétszáz kamera, valamint tíz mozgó felvevőegység rögzíti, és az adatokat továbbítja a feldolgozó központba, ahol számítógép ellenőrzi, hogy a díjköteles körzetbe behajtók fizettek-e.

Fizetni előre is lehet, sőt számlát is lehet nyitni a díjbeszedő cégnél, amely így automatikusan leemeli minden behajtás esetén az összeget a megadott bankszámláról.

Nem fizetés esetén az első büntetés a behajtási díj tízszerese, és ez további halogatás esetén gyorsan három számjegyűvé duzzad.

A belvárosi autózás Londonban a behajtási díj nélkül is igen drága mulatság: a járdák melletti parkolóórákba óránként általában 2 fontot (720 forintot) kell bedobni, de egyes parkolóházakban minden megkezdett két óráért 9 fontot (3200 forintot) is elkérnek.

Livingstone távlati tervei között szerepel a díjasított körzet jelentős kibővítése is. A polgármesternek a londoniak autózási szokásairól alkotott véleményét jól tükrözte egy nemrégiben tett nyilatkozata, amelyben "idiótáknak" nevezte a belvárosban négykerék-meghajtású terepjáróval közlekedőket.