A fotóügynökségek ügyfeleik érdekében digitalizálták gyűjteményüket. Vásárlóik könnyen és gyorsan juthatnak így a megrendelt fotókhoz. Az ügynökségek több millió tökéletes minőségű fotót tettek ilyen módon elérhetővé a hirdetők és a kiadók számára, de az interneten hozzáférhető fotókat a fizetőképes célközönségen túl szinte mindenki előszeretettel használja.
„A különösen jó képfelbontás okán könnyedén másolhatóvá válnak a képek bárki honlapjára” – nyilatkozta John Lapham, a Getty alelnöke, a jogász csapat tagja.
A Google képkereső funkciója és az olcsó képszerkesztő szoftverek lehetővé teszik, hogy a képek az interneten keresztül, bárhol a világon feltűnjenek, komolyan megnehezítve így a tulajdonosok dolgát. Nemcsak a bloggerek veszik át a képeket. A virtuális fotótolvajok között vannak kisebb cégek, gimnáziumok és autókereskedések is.
Néhány ügynökség a fejlett technológia adta lehetőségekkel igyekszik lenyomozni képei sorsát. A Getty idén egy izraeli cég, a PicScout digitális „ujjlenyomatával” látja el fotóit, amelyek így nyomon követhetővé válnak. A kép akkor is beazonosítható, ha megváltoztatták a méretét, átnevezték, a színeket kicserélték rajta. A program „webvadászai” pedig az interneten ellenőrzik, hogy az ügynökség több mint 4 millió szerzői joggal védett képe közül ráakadnak-e valamelyikre.
A PicScout elmondta, hogy a vállalati ügyfelek alapdíjat fizetnek, illetve a PicScout százalékot kap a megtalált képekért benyújtott számlák bevételéből. A cég képviselői pontos összegről nem nyilatkoztak. Magánügyfelek is igénybe vehetik a PicScout szolgáltatásait, amely számukra 15 dollár egy hónapra és 500 képre.
A Digimarc Corp. egy „digitális vízjel” létrehozását tervezi, amellyel kapcsolatban már most is nagy az érdeklődés többek között a már említett Corbis részéről. A vízjellel ellátott fotókon semmi különleges nem látszana, de egy szoftver segítségével – amely ingyen letölthető lenne a Digimarc oldaláról – ellenőrizhetővé válnának a képek. A PicScout-hoz hasonlóan a Digimarc is átfésülné a webet a megjelölt fotók után.
Míg a film és zene másolásáért szigorú büntetést és bírságokat követelnek a kiadók, addig a Getty és Corbis más stratégiát választott a fotópiacon: értékesítőiket mozgósítják, nem a jogászaikat.
A Corbis a jogi lépések megtétele előtt arra ösztökéli az illegális felhasználókat, hogy legyenek díjfizető vásárlók. 2005 első négy hónapjában a cég közel 1 milliárd dollárt könyvelhetett el a nyertes perek és a fizetési felszólítások okán, de még ennél is nagyobb összeghez jutottak az önkéntesen vásárlóvá avanzsáló „tettesek” meggyőzésével. Amikor ugyanis kapcsolatba lépnek a képet ingyen felhasználó internetezővel, akkor felajánlják neki, hogy vásárolja meg a fotót. Amennyiben ezt a megkeresést elutasítja, bíróság elé kerül az ügy, ahol ennek a tízszerese is lehet a bírság. A Corbis egyébként 49 dollártól 50000 dollárig kínálja képeit, az illegálisan használt fotók többségének azonban 700 és 2000 dollár között van az ára.
Az eladás - vásárlás lehetőségét általában a potenciális ügyfeleknek tartja fenn a Getty, nem pedig a bloggereknek vagy amatőr felhasználóknak - nyilatkozta Deb Trevino sajtószóvivő. A megkülönböztetés azonban kezd zavaróvá válni. Tavaly ugyanis levélben kérték a Go Fug Yourself divat blog tulajdonosait, hogy a Getty sztárfotóit távolítsák el. „Azonnal levettük a képeket és azóta nem használtunk szerzői joggal védett fotókat” – állítja az oldal tulajdonosa. Ezt követően előfizetőkké szerettek volna válni, de ezt a lehetőséget elutasította a Getty.
A sajtószóvivő szerint cégük nem kínál előfizetési lehetőséget a blogoknak, bár könnyen lehet, hogy ezt a cégfilozófiát át kell értékelni a jövőben. „Az érmének két oldala van: nem hagyhatjuk figyelmen kívül a blogokat, hiszen sokan innen informálódnak, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy nevezhetjük-e ezeket az oldalak valódi hírportáloknak? Nem!”
Nem minden olyan honlaptulajdonos szegi meg a törvényt, aki engedély nélkül közöl képeket. A „fair use” szellemében az Amerikai Egyesült Államok szerzői jogok védelméről szóló törvénye néhány kivételt is megemlít. Többek között az oktatási, illetve non-profit célból felhasznált képek esetében.
Amennyiben azonban egyértelműen illegális felhasználásról van szó és az értékesítési ajánlat is megbukik, akkor az ügynökségek nem haboznak jogi útra terelni a problémát. Ez történt tavaly is, amikor a Corbis a Movie Star News-t citálta bíróság elé. Az MSN sztárok képeit és fotóit értékesített a neten többek között az UGO.com-nak. Végül tárgyaláson kívüli megegyezés született az MSN-el, az UGO leszedte a képeket és azóta maga vásárolja a fotókat, többek között a MedaiVast-tól.
„Fiatal hírességek fotóit lopják le az oldalainkról többnyire” – mondta el a MediaVast képviselője, Paul Donohue. A legális képfelhasználók sokszor úgy jutnak a fotók közelébe, hogy egy nagy cég egyik alkalmazottja kikotyogja a hozzáféréshez szükséges jelszót. „Amint kijutnak a belépéshez szükséges szavak, pillanatokon belül elterjednek az interneten” – meséli.