Pakisztán: az erőszak nem válasz |
A pakisztáni kormány hétfőn közölt álláspontja szerint nem szabad erőszakkal válaszolni a dán lap Mohamedről szóló karikatúráira. Pakisztánban eddig csak békés tüntetések voltak a prófétát ábrázoló gúnyrajzok miatt, de az iszlám világ más részein a hívők erőszakos cselekedetekkel fejezték ki dühüket. Az iszlámábádi külügyminisztérium szóvivője egy sajtótájékoztatón azt mondta, "ez olyan ügy, amelyre nem lehet eléggé erősen reagálni", de azután helyesbítette magát, és hozzátette: "Természetesen nem helyeseljük, ha az emberek erőszakhoz folyamodnak." Az inkriminált karikatúrákat közzétevő dán újságról a szóvivő azt mondta, hogy (a szerkesztők) "vagy érzéketlenek, vagy nagyon tudatlanok, nem tudták, milyen reakciót válthatnak ki". |
Az iszlám világot jól ismerő német szakértő szerint a Nyugat és az iszlám világ közötti párbeszéd roppant nehéz dolog. Az előbbi kifogásait (például a demokrácia hiányát, az arab rezsimek megújulási képtelenségét) az utóbbi képviselői rögtön támadásnak veszik. Ennek dacára nincs más alternatíva, mint a párbeszéd - szögezte le Lüders. Egyúttal óva intette a Nyugatot attól, hogy Irak után Iránnal szemben is a katonai "megzabolázás" eszközéhez folyamodjon. Ebben az esetben szerinte "fundamentalista préritűz" törne ki, amely Marokkótól egészen Indonéziáig érne.
Az ARD műsorában megszólalt a Németországi Muzulmánok Központi Tanácsának nemrég megválasztott új elnöke is. Ayyub Axel Köhler - aki németnek születve, 1963-ban tért át az iszlám hitre - elítélte a Mohamed-karikatúrák nyomán számos arab országban az utcára tódult "elvakult, eszement csőcseléket".
Köhler meglátása szerint az erőszakos megmozdulások egyik mozgatórugóját a gyűlöletre uszító hitszónokokban kell keresni. A másik pedig a frusztráció és megalázottság érzése, amely egyre inkább terjed a muzulmánok körében az utóbbi években. A központi tanács elnöke nem tart attól, hogy német földön is a szíriaihoz vagy libanonihoz hasonló kilengésekre kerülne sor. Ennek oka szerinte az, hogy az itt élő muzulmánok a szocializáció más fokán állnak, mint
ázsiai hittestvéreik.
A Mohamed-karikatúrák kapcsán a muzulmán világban zajló dühös megmozdulások részben a "szellemi iszlamizáció", részben pedig a kérdés átpolitizálódásának jelei – írja szerkesztőségi cikkében a Le Monde című francia napilap.
Ez a jelenség a lap szerint kétféle módon értelmezhető: egyrészt a "szellemi iszlamizáció" előretörésének jelenként, amely megkíméli a radikális csoportokat attól, hogy színre lépjenek. Másrészt pedig a mérsékeltebb szervezetek - tartva attól, hogy a fundamentalisták megelőzik őket - "túllicitálnak". Ezért fordulhatott elő, hogy Palesztinában a Fatahhoz tartozó kisebb csoportosulások az Iszlám
Dzsihád fegyveres mozgalommal együtt előbb léptek fel az utóbbinál
mérsékeltebb, a választásokon győztes Hamászhoz képest - emlékeztet
a Le Monde.
Európában és különösen Franciaországban a muzulmánok nem annyira istenkáromlásról, hanem inkább rasszista és iszlamofób karikatúrákról beszélnek. Amíg a Muzulmán Vallás Francia Tanácsa (CFCM) fontolgatja a bírósági eljárás megindítását, a mozgalom a rasszizmus ellen és a népek barátságáért (MRAP) nevű világi civil szervezet feljelentette a dán gúnyrajzokat Franciaországban először publikáló France-Soir nevű napilapot "provokációért és etnikai gyűlöletre való uszításért".