A tanulmány legfontosabb megállapításai a következők voltak:
- A Deloitte Futballpénz Liga első húsz helyén szereplő klub árbevétele a 2004/05-ös szezonban meghaladta a 3 milliárd dollárt, azaz a 750 milliárd forintot.
- A lista élén az előző nyolc szezonban a Manchester United állt. Ezúttal azonban az észak-angliai klub kénytelen volt megelégedni a második hellyel, hiszen a Real Madrid 276 millió eurós (mintegy 70 milliárd forintos) árbevételével jelentősen megelőzte.
- A következő pár szezonban azonban egyre keményebb harc alakul majd ki az első három helyért olyan klubokkal is, mint a Chelsea, az Arsenal, az AC Milan, a Juventus és a Barcelona.
- A német és a francia futballpiac a következő szezonok során jelentősen megerősödik, így ezekből az országokból is mind több klub megjelenésére lehet számítani a toplista felső régiójában.
Foci vagy arany tojás © sxc.hu |
Az elmúlt szezonban fordult elő először, hogy a top 20 klub bevétele áttörte a 3 milliárd eurós határt. Dan Jones erről a következőket jegyezte meg: „A futball növekvő sportág maradt, különösen a legfelsőbb szinten. A kereskedelmi partnerek és a szurkolók érdeklődése igen erős maradt, aminek egyenes következménye a jelentős bevétel. Az üzletág mindinkább globalizálódik, így a nagy európai klubok számára a világpiac egyre fontosabbá válik.”
A legnagyobb húsz klub kivétel nélkül európai: nyolc angol, öt olasz, három spanyol, két német és egy francia illetve skót egyesület szerepel közöttük. A húszból tizennégy szerepelt a 2004/05-ös szezonban az UEFA Bajnokok Ligájában.
A német és a francia futballpiac megerősödése néhány klubot bizonyosan hozzásegít ahhoz, hogy felkerüljön a következő szezonok toplistáira. Alan Switzer, a Deloitte sport business csoportjának szakértője azt mondja, hogy az előttünk álló néhány szezon során a német és a francia klubok pénzügyi erősödésére számítanak. Mindkét országban új közvetítési szerződéseket kötöttek, amelyek biztosan megemelik a klubok jövedelmét. Ráadásul Németországban az idei világbajnokság miatt legalább 1 milliárd eurót költöttek stadionok építésére, illetve rekonstrukciójára. Ez lehetővé teszi a német klubok számára, hogy a mérkőzésnapokon, sőt azokon kívül (például a kereskedelemben) olyan mértékű bevételeket realizáljanak, mint a brit klubok az elmúlt évtizedben.
Pozíció (előző év) | Klub | Bevétel – millió euró |
1 (2) | Real Madrid | 275.7 |
2 (1) | Manchester United | 246.4 |
3 (3) | AC Milan | 234.0 |
4 (5) | Juventus | 229.4 |
5 (4) | Chelsea | 220.8 |
6 (7) | FC Barcelona | 207.9 |
7 (9) | Bayern Munich | 189.5 |
8 (10) | Liverpool | 181.2 |
9 (8) | Internazionale | 177.2 |
10 (6) | Arsenal | 171.3 |
11 (12) | AS Roma | 131.8 |
12 (11) | Newcastle United | 128.9 |
13 (14) | Tottenham Hotspur | 104.5 |
14 (17) | Schalke 04 | 97.4 |
15 (na) | Olympique Lyonnais | 92.9 |
16 (13) | Celtic | 92.7 |
17 (16) | Manchester City | 90.1 |
18 (na) | Everton | 88.8 |
19 (na) | Valencia | 84.6 |
20 (15) | SS Lazio | 83.1 |
Forrás: Deloitte Football Money League
na: nincs adat