„A feketelista módosításán kívül megsokszorozzuk az Európában rendszeres személyszállító járatokat üzemeltető légifuvarozók folyamatos ellenőrzésére irányuló erőfeszítéseinket" - közölte Jacques Barrot, a Bizottság alelnöke, a közlekedési ügyek biztosa.
A Bizottság a lista módosítása előtt meghallgatta valamennyi érintett légiközlekedési vállalat képviselőjét és a polgári repülésben érdekelt nemzeti hatóságokat, illetve azokat, akik ezt kérelmezték. A meghallgatásokra a Bizottság munkáját e területen segítő, a tagállamok légiközlekedés-biztonsági szakértőiből álló bizottsága végezte.
A lista módosításán túl a Bizottság és a tagállamok légiközlekedés-biztonsági szakértői egyedi eseteket is megvizsgáltak, továbbá áttekintették az oroszországi működési engedéllyel repülő Pulkovo Aviaton, a pakisztáni Pakistan International Airways, a ghánai Johnsons Air, és a ciprusi működési engedélyű Ajet (a korábbi Helios Airways) repülésbiztonsági helyzetét.
A feketelista végül két új légitársasággal egészült ki: a kenyai DAS Air Cargo, illetve az ugandai Dairo Air Services került fel rá. E két cég a továbbiakban teljes körű tilalom alatt áll az elmúlt hónapok folyamán észlelt súlyos repülésbiztonsági hiányosságok miatt.
A Kirgiz Köztársaságban működési engedéllyel rendelkező mind a 27 légitársaság teljes körű tilalom alá került, mivel a nemzeti felügyeleti hatóság képtelen biztosítani hatékony ellenőrzésüket.
A már korábban teljes körű tilalom alá vont öt állam közül négyben működési engedéllyel rendelkező légitársaságok listáját az említett államok által benyújtott információk alapján frissítették. Mivel ezek az országok összesen 68 légifuvarozó működési engedélyét vonták vissza, az érintetteknek be kellett szüntetniük tevékenységüket. Ily módon „kihúzható” a listáról 19 kongói illetőségű vállalkozás, 21 libériai, 18 Sierra Leone-i, és 10 szváziföldi légitársaság. Másrészt viszont a Kongói Demokratikus Köztársaságban az elmúlt időkben létrehozott 8 társaság felkerült a jegyzékre.
Mivel az afganisztáni Ariana Afghan Airlines légitársaság eladta az egyetlen olyan, Franciaországban bejegyzett repülőgépét, amellyel Európában repülhetett, teljes tilalom alá került.
A Comore-szigetek Air Services Comores elnevezésű légitársasága, amley korábban teljes körű tilalom alatt állt, ezentúl a korlátozott működés kategóriába tartozik, és megfelelő biztonsági felszereléssel rendelkező járatával repülhet az EU területén.
Végül nyugtázták a thaiföldi működési engedéllyel rendelkező Phuket Air által a márciusi teljes körű tilalom alá vonás óta elért haladást, ám a Bizottság úgy vélte, hogy - csakúgy, mint a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság Air Koryo elnevezésű társasága esetében - még korai lenne törölni a légifuvarozót a a feketelistáról.