Felállítják a Costa Concordiát – percről percre
Utolsó frissítés:
Az utóbbi időszak egyik legösszetettebb mérnöki akciójával egyenesítenék ki ma a Costa Concordia vízbe merült hajótestét, hogy később el tudják távolítani a tengerből. A mentőprojekt, amelyben több százan vesznek részt, a viharos időjárás miatt csúszással indult, és várhatóan 10-12 órát fog igénybe venni. Kövesse a mentést a hvg.hu-val!
Most érkezett
Már nyolcfoknyit emeltek a hajótesten
De összesen 65 foknyit kell a hajón emelniük. Azt mondja Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője, hogy a döntő momentum a 20. foknál lesz, amikor hajó oldalára aggatott tartályok lefelé húzzák majd a hajót.
Percről percre
26 országból 500 ember dolgozik a mentésen
Huszonhat országból ötszáz ember dolgozik Gigili szigetén a kiemelésen – írja a Repubblica. 120 búvár összesen 15 ezer órát töltött eddig a víz alá merülve, hetvenen a hegesztésen és az állványzaton dolgoznak, hatvan technikus és pilóta a távirányítású járműveket kezeli, amelyek összesen 28 ezer órányi víz alatti felvételt készítettek, ötven mentési szakember, ötven mérnök, a résztvevő hajók összesen száznegyven fős személyzete, valamint tíz tengerbiológus.
Eddig már 600 millió eurót költöttek
Az AP hírügynökség szerint a mentés eddig 600 millió euróba került, amelyet a Miami székhelyű Carnival Corp. leányvállalata, a Costa Crociere finanszírozott, bár a költségek legnagyobb részét várhatóan a biztosítók vállalják majd át végül.
Gáz szabadulhat fel a bomló szerves anyagok miatt
Veszélyes gázok nem nagyon, egyedül hidrogén-szulfid szabadulhat fel nagyobb mennyiségben a hajóból, ez a felbomlott szerves anyagokból származik, de a hatóságok szerint ennek hatása sem jelent kockázatot. A roncs körül "úszó itatóvásznakat" helyeztek el, amelyeknek a hajó környezetében kell megkötniük a Costa Concordiából esetlegesen kiszivárgó szennyezőanyagokat.
Na de hol van eközben Schettino kapitány?
A Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino a The Telegraph cikke szerint Nápoly közeli otthonában lehet a feleségével, miközben a roncsot kiemelik. Schettino pere júliusban kezdődött. A kapitány azt vallotta, a térképén nem volt feltüntetve a sziklás part, ahol a hajó 2012. január 13-án megfeneklett. A turistatérképen ennek ellenére látható volt a sziklás rész.
Hetvenméteres léket vágtak a sziklák
A sziklák, melyeknek a Costa Concordia tavaly januárban nekiütközött, 70 méteres léket vágtak a hajó jobb oldalán – mondta Maria Sargentini, az obszervatórium elnöke. Az óceánjáró megtelt vízzel: ennek mennyiségét 236 ezer köbméterre becsülik, amelyből 80 ezer köbméter várhatóan kiömlik a hajó egyenesbe állítása alatt.
Óránként vízmintát vesznek
Massimo Luschi, a műveletet felügyelő környezetvédelmi obszervatórium tagja szerint óránként vesznek vízmintát a hajó közelében, ettől száz méterre és a nyílt tengeren. Eddig nem mutatkoztak veszélyes környezetszennyezési szintek.
Három foknyit fordult el
Nem sokkal helyi idő szerint negyed egykor a mentés szervezői bejelentették, hogy hatezer tonnás húzóerővel emelik a hajótestet, amely eddig három foknyit fordult el. Úgy tűnik, sok van még hátra, ugyanis 65 foknyit akarnak fordítani rajta.
Nem láttak holttestet a Costa Concordia alatt
Az elmozdított hajó alatt nem láttak holttestet – jelentette az AP hírügynökség. A baleset után két embert nem találtak meg a mai napig, a 33 éves indiai pincért, Russel Rebellót és az 50. születésnapját a hajóúton ünneplő szicíliai Grazia Trecarichit.