Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja, a Financial Times pedig megkereste a pozitívumokat a most záruló évben. Válogatásunk a nemzetközi lapok írásaiból.","shortLead":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja...","id":"20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"e93cb862-82f2-486d-bae0-d910b3307a77","keywords":null,"link":"/360/20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","timestamp":"2024. december. 22. 10:14","title":"Nemzetközi lapszemle: kitől fél Vlagyimir Putyin és mi volt jó ebben az évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott a diákjainak.","shortLead":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott...","id":"20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951.jpg","index":0,"item":"8d947e55-a6d3-48f0-a64c-253268766d12","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","timestamp":"2024. december. 22. 13:28","title":"Nyolc embert ítéltek el a lefejezett párizsi tanár ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3668aa46-4013-4586-9c73-fc1103d76ced","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Kongói Demokratikus Köztársaságban rendszeresek az ehhez hasonló tragédiák, néhány napja 25-en haltak meg egy hajóbalesetben.","shortLead":"A Kongói Demokratikus Köztársaságban rendszeresek az ehhez hasonló tragédiák, néhány napja 25-en haltak meg...","id":"20241222_kongo-busira-folyo-hajo-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3668aa46-4013-4586-9c73-fc1103d76ced.jpg","index":0,"item":"2a14c95f-df7e-4075-9cd0-81dab8719606","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_kongo-busira-folyo-hajo-baleset","timestamp":"2024. december. 22. 09:58","title":"Legalább 38-an meghaltak, több mint 100-an eltűntek egy kongói hajószerencsétlenségben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell luxusverdával kiszállítani a szociális ebédet. Kiderül, miként juthatna menő fővárosi garzonhoz egy falusi bölcsőde minden kis lakója. Fény derül a milánói világkiállítás híres-hírhedt „sámándobjának” sorsára. Valamint az ügyben is okosodhatunk, mi az a görcsónak, és hogyan kell egy száraz csónakázó tavon szakszerűen közlekedni.","shortLead":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell...","id":"20241221_duma-aktual-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f.jpg","index":0,"item":"887ccbf8-de0b-4956-abbb-c7c85e241c80","keywords":null,"link":"/360/20241221_duma-aktual-korrupcio","timestamp":"2024. december. 21. 19:30","title":"Száraz tónak nedves partján milliomos bölcsisek – korrupciós besztof a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06577c88-c962-453b-afcd-b384272ca58c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mindhárom férfi irataiban ugyanaz a név és születési idő szerepelt.","shortLead":"Mindhárom férfi irataiban ugyanaz a név és születési idő szerepelt.","id":"20241221_nigeriai-dilerek-rendorseg-elfogas-marihuana-kokain","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06577c88-c962-453b-afcd-b384272ca58c.jpg","index":0,"item":"6ae4870b-f8e0-4f04-b139-ab6c44243d66","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_nigeriai-dilerek-rendorseg-elfogas-marihuana-kokain","timestamp":"2024. december. 21. 08:40","title":"Nigériai dílereket fogtak a rendőrök Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel színész vendégjátéka után Spiró György Az imposztorában. A Pesti Színházban bemutatott komédia új árnyalatot kapott, miután az író a harmadik felvonást itt-ott megváltoztatta.","shortLead":"„Boguslawski mindig így csinálja. Megjelenik valahol, csodát tesz, és eltűnik” – mondja a kellékes a nagy lengyel...","id":"20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e29c911-33a6-4f24-97e4-b50ffe8dec52.jpg","index":0,"item":"916708b6-fa68-413a-bebe-8dbb95612d92","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-spiro-gyorgy-az-imposztor-pesti-szinhaz","timestamp":"2024. december. 21. 15:30","title":"Mit mond 2024 végletekig megosztott Magyarországán Spiró György Az imposztor című drámája?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e8e0025-5dfe-43a1-807c-b43727966aa6","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"„Volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő magas sarkú cipőben lövöldöz az erdőben” – idézte fel Varga István, aki katonai szakértőként évtizedek óta segíti a legnevesebb magyar és külföldi rendezők filmjeit. Ha kell, tankot szerez, statisztákból farag katonákat, vagy fejlövések hitelességét ellenőrzi. Többek között neki köszönhető az Angyalbőrben sorozat is.","shortLead":"„Volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő...","id":"20241221_hvg-katonadolog-varga-istvan-katonai-szakerto-filmek-forgatasok-haborus-drama-akciofilm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e8e0025-5dfe-43a1-807c-b43727966aa6.jpg","index":0,"item":"794c9cff-d150-41e3-9991-141b6374f68c","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-katonadolog-varga-istvan-katonai-szakerto-filmek-forgatasok-haborus-drama-akciofilm","timestamp":"2024. december. 21. 16:40","title":"„A falak hol legyenek véresek? Ha lelőtték a németeket, hogy estek össze?” – hollywoodi szuperprodukciók hitelessége is múlt Varga István katonai szakértőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogyan vonzhatunk minél több látogatót webáruházunkba? Miként tehető minél jövedelmezőbbé internetes vállalkozásunk? Hogyan lesz egy látogatóból visszatérő vásárló?
A következő néhány pontban felsoroljuk azokat az aranyszabályokat, amelyeket a sikeres működés érdekében érdemes szem előtt tartania minden webáruház-tulajdonosnak.
1. A vásárlások legnagyobb ellensége: a bizonytalanság
Bizonytalanság számos esetben kialakulhat a vevőben. Ha nem találja meg az oldalon a webáruház elérhetőségeit (az ügyfélszolgálat telefonszáma, e-mail címe), ha kevés a termékekről található információ (akár méretbeli, színbeli, stb. jellemzőire vonatkozóan, akár funkcióit, tulajdonságait illetően), illetve a termék ára nem egyértelmű (tartalmazza-e az ÁFÁ-t vagy sem). Ronthatja a helyzetet, ha a szállítási információk nem kielégítőek: nincs feltüntetve jól láthatóan a szállítás mikéntje, az ár, és a határidő. Ezek azok az adatok, amelyeket mindenképp a vásárlók rendelkezésére kell bocsátani, különben a mai türelmetlen világunkra jellemzően máshol keresgélnek tovább, és úgyis találnak olyan áruházat, aki kellőképp kiszolgálja majd őket.
2. Vásárlási folyamat – menjünk biztosra
Igen erős akadályozó tényező a vásárlásoknál, ha a vevő egész egyszerűen nem jut el a kívánt termékhez. De nem csak az oldal navigációját, hanem magát a fizetési folyamatot (checkout) is jellemezheti logikátlanság. Mondanunk sem kell, hogy mindkettő igen tekintélyes számú érdeklődőt képes elriasztani. Mivel hazánkban még „iskolás” fázisát éli a webről történő vásárlás, épp ezért a vállalkozó szelleműeket ne riasszuk el különféle, bonyolult navigációs elemekkel. A feliratokból derüljenek ki, melyik hová mutat, így a vevő nem téved majd el, és nem hagyja ott az egészet. Célszerű tehát a vásárlási folyamatot nem túlbonyolítani és kerülni ez esetben a kísérletezést.
3. A design – nem cél, hanem eszköz
Önmagában kevés, ha van egy igényes webáruházunk, amely „maga a csoda”, mégsem nő a forgalom, és a vásárlások száma is csekély. Miért? Nem a szép boltokban szeretnek vásárolni az emberek? – merül fel a kérdés. Ezen esetek nagy részében a szépség, a túlzottan kifinomult design többnyire a funkció rovására megy. Miből is áll a design? Sokan hajlamosak a grafikai elemekre leszűkíteni, azonban jóval több ennél: a szöveg, a szerkezet, a tipográfia, a tördelés, a grafika és az általános bolt-image mind-mind része. A design célja egy online bolt esetében, hogy hozzájáruljon a pozitív első benyomás kialakításában, profizmust és megbízhatóságot tükrözzön, továbbá segítse a vásárlást. Ha a bolt már a megjelenés szinten is amatőr, miért lenne a kiszolgálás vagy maga a termék profi? – gondolhatja a vásárló. A design-nak tehát elsősorban az eladást kell szolgálnia.
4. Komplexitás a háttérben, egyszerűség az előtérben
Egy profin működő webáruház hátterében bonyolult, összetett rendszer húzódik meg, ám a legjobb, ha ebből a vevő semmit sem érzékel, illetve csupán annyit, ami feltétlenül szükséges. Egyszerűség – ez titok nyitja. Egy webshopban legyen egyszerű a böngészés, a keresett termékek megtalálása, és maga a vásárlás is. Könnyítsük meg a rendelést amennyire csak lehet, a felesleges lépéseket hagyjuk el, és mindig, mindenhol legyen egyértelmű a vevő számára a következő lehetséges lépés.
5. Miért nem jönnek a vevők?
Kész a webáruház, termékek arzenálja várja a vevőket, az ajánlatok csábítóak, mégsem érkeznek a látogatók, ily módon pedig a haszon is elmarad. Az oka: ha a vevők semmilyen forrásból nem értesülnek a webáruház létezéséről, el sem találnak hozzánk. Az Internet túlságosan nagy ehhez. Hatékony marketinggel azonban áthidalható a probléma és hiába vagyunk mi csak egy kis „mellékutcában”, úgyis eltalálnak hozzánk a megfelelő táblákat követve.
6. Jobbtól tanulni nem szégyen
Amikor bevásárlást intézünk egy hipermarketben, a kasszánál a kosárba pillantva megfigyelhetjük, hogy olyan termékek is „belekerültek”, amelyek az induláskor egyáltalán nem voltak betervezve. Ennek az az egyszerű oka van, hogy a hipermarketek a tudatos marketingelrendezésnek köszönhetően végigvezetik a vásárlókat az egész áruházon, mire azok megtalálják, amit valójában kerestek, bámészkodás közben pedig egyéb dolgok is a kosárba kerülnek. Egy webáruház nem teheti meg ugyanezt. Vannak természetesen olyan alapvető marketingeszközök, mint a mennyiségi engedmények (ha legalább 3 könyvet vásárol, további 5% kedvezményt kap), az időszaki kedvezmények (egy nyár alatt tartanak), stb. Tegyük mindig világossá és vonzóvá az aktuális akcióinkat – legjobb, ha az oldal stílusába illeszkedően már közvetlenül a nyitóoldalon szentelünk nekik egy szeletet az oldalból. Mindezeken kívül igen hatékony lehet a húzó termékek (például egy könyveket árusító webáruház esetében a sikerkönyvek) főoldalra kihelyezése.
7. Információ minden mennyiségben
Az emberek az Interneten elsősorban értékes információk után kutatnak, ezért a legjobb, ha ebből minél többet biztosítunk számukra – lehetőleg ingyen. A vevők igen nagy százaléka egy-egy értékesítő oldalra az ott megtalálható ingyenes tudásanyagért látogat el. Használjuk ki a korlátlan hely adta lehetőségeket, és ne féljünk minél több hasznos anyagot közzétenni. Itt a vevőnek nem kell eladó segítségét és idejét „rabolnia”, ráadásul bármikor visszatér, az információk továbbra is elérhetőek lesznek számára.
8. A logisztika
Jó néhány oka lehet annak, hogy a netről vásárol valaki: kedvezőbb az ár, nagyobb a termékválaszték, és nem utolsó sorban egyáltalán nem elhanyagolandó: a kényelem. Mivel a vásárlók részéről ez igen lényeges szempont, ezért nem szabad, hogy ezen bukjon meg a dolog. A kiszállítás legyen megbízható, pontos, rugalmas. A logisztika igen nagy jelentőséggel bír az elektronikus kereskedelemben, ezért minden sikeres internetes boltra jellemző kell legyen az igen kiforrott és hatékony logisztikai rendszer.
9. Vevőszolgálat
A negatív vásárlói élmények szinte mindig a nem megfelelő vevőszolgálathoz kapcsolódnak. Itt is érvényes a régi igazság, miszerint a legjobb reklám az elégedett vevő. Épp ezért a kapcsolattartók mindig ismerjék megfelelően a termékeket és a vevőket, és kezeljék őket figyelemmel és tisztelettel. A munkatársak ne vitatkozzanak a vevőkkel („A vevőnek mindig igaza van”), és ne éljenek vissza azok türelmével.
10. Beszéljük a vevők nyelvét
Akármennyire elkap bennünket a kreativitás a webáruház navigációs elemeinek elnevezését illetően, mégsem szabad ennek túlságosan teret engednünk. Azokat a címeket, mint „Kapcsolat”, „Magunkról”, vagy akár „Szolgáltatásaink”, mindenki érti. A szokatlan elnevezésekről pedig nem biztos, hogy a vásárló azonnal a megfelelő funkcióra fog asszociálni. Ugyancsak probléma lehet a termékleírások esetén a zsargonos nyelvhasználat. Ezzel könnyedén az ellenkező célt érhetjük el: a szakértő látszatának megteremtése helyett visszatetszést kelthet.
11. Különböző termékeket különféle módon értékesíteni
Egy könyvet nem adhatunk el ugyanúgy, mint egy autót – ez nyilvánvaló. Az értékesítési modell számos dolog függvénye. Nézzünk ezek közül néhányat: meghatározó a termékkínálat szélessége, a termékek értéke, az iránti kereslet (valamire alapból adott – pl. könyv -, és van, amire nekünk kell felépíteni hatékony értékesítő szövegek útján – pl. egy különleges szolgáltatásra), a jellemzők mennyisége/milyensége (valahol egy kép és egy-két adat lehet, hogy mindent elmond, és van, ahol számtalan jellemző és hosszú leírás szükségeltetik). A webshop tehát egy üzlet, ami a céloktól függően teljesen eltérő „berendezést” igényel.
12. Automatizáltság – a profizmus és nagyság online feltétele
Személyre szabott e-mailek ezrei, meghatározott ideig tartó akciók, „jelenleg nincs raktáron” jelzés egy-egy termék mellett. Mind-mind olyan feladat, amelynek elkészítése, figyelemmel kísérése időt és energiát rabol tőlünk. Manapság azonban ez már nem lehet probléma, hiszen az automatizáltság megoldást kínál erre. Az akciók időtartamai előre megadhatók és beprogramozhatók, a hírlevelek kiküldhetők a rendszer segítségével.
A föntebb említett tanácsok megfogadása és alkalmazása hozzá fog járulni egy hatékonyan működő, vevőbarát áruház létrejöttéhez, amely a későbbiekben garantálja majd a látogatottság növekedését és a konverziós ráta emelkedését.
Zajdó Csaba
A tanulmány teljes szövege letölthető a WebShop-Experts Kft. honlapjáról