Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ce067e6-54da-41af-9cfc-238e10ac8ea5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány már nem finanszírozza a napközis táborokat, ezért csak az ottalvós táborok szervezésére lesz lehetőség.","shortLead":"A kormány már nem finanszírozza a napközis táborokat, ezért csak az ottalvós táborok szervezésére lesz lehetőség.","id":"20250516_Megszunhet-a-napkozis-Erzsebet-tabor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ce067e6-54da-41af-9cfc-238e10ac8ea5.jpg","index":0,"item":"69509b60-7d80-490a-b3eb-3fbc217fb39e","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Megszunhet-a-napkozis-Erzsebet-tabor","timestamp":"2025. május. 16. 07:30","title":"Megszűnhet a napközis Erzsébet-tábor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e57bdad0-c918-4f3f-83d8-3aacfbbd139d","c_author":"Szentgyörgyi Rita","category":"360","description":"„A divat lett az én forradalmam” – idézi fel pályáját az ősi arisztokrata családból származó Jean-Charles de Castelbajac divattervező, képzőművész. Az első miseruhákat börtönkörnyezetbe tervezte, a legutóbbiakat a Notre-Dame újranyitására. Dolgozott a Sex Pistolsszal, Rihannával, a festő Jean-Michel Basquiat-val, a reklámfotós Oliviero Toscanival – de saját stílusából semmi áron nem engedett. HVG-portré.","shortLead":"„A divat lett az én forradalmam” – idézi fel pályáját az ősi arisztokrata családból származó Jean-Charles de...","id":"20250517_Jean-Charles-Castelbajac-divattervezo-kepzomuvesz-HVG-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e57bdad0-c918-4f3f-83d8-3aacfbbd139d.jpg","index":0,"item":"0bf36d4b-dcb2-4e5f-955d-640ca141f7c3","keywords":null,"link":"/360/20250517_Jean-Charles-Castelbajac-divattervezo-kepzomuvesz-HVG-portre","timestamp":"2025. május. 17. 12:30","title":"Madonna, Lady Gaga és a pápa öltöztetője a HVG-nek: Nálam soha nem a divat a prioritás, hanem a közlésvágy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebf01134-2d1b-498f-aff2-b3a68a3b4378","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók az ALDH4A1 nevű fehérje vizsgálata során azt találták, hogy a hiánya elősegítheti a sejtek rákos sejtekké való alakulását.","shortLead":"Amerikai kutatók az ALDH4A1 nevű fehérje vizsgálata során azt találták, hogy a hiánya elősegítheti a sejtek rákos...","id":"20250515_rakos-sejt-daganat-sejtek-energiatermelese-aldh4a1-feherje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebf01134-2d1b-498f-aff2-b3a68a3b4378.jpg","index":0,"item":"9c95d863-55d0-41c7-91c7-6aa86bc5c3bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_rakos-sejt-daganat-sejtek-energiatermelese-aldh4a1-feherje","timestamp":"2025. május. 15. 20:03","title":"Titkos funkciót találtak egy emberi fehérjénél, köze lehet a rák kialakulásához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","shortLead":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","id":"20250517_m1-m7-okos-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50.jpg","index":0,"item":"a4589cbf-7872-4073-b626-5a681f2d6c3a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_m1-m7-okos-autopalya","timestamp":"2025. május. 17. 09:38","title":"A világ egyik legokosabb autópálya szakasza lesz az M1-M7 budaörsi bevezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0618dda3-ca2b-4d6e-a3d1-e94b8b7dfb9c","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Pénteken – hároméves szünet után – újra közvetlenül találkoznak a háborúban álló Ukrajna és Oroszország képviselői. Az isztambuli tárgyalások szintje ugyanakkor sokkal alacsonyabb, mint azt a megtámadott Ukrajna vagy a párbeszédet kezdeményező USA szorgalmazta: nem az államfők találkoztak, hanem miniszterek és miniszterhelyettesek. Félő, hogy a tárgyalásokat Moszkva időhúzásra akarja felhasználni, hogy közben újabb szankciók nélkül folytathassa agresszióját. Trump amerikai elnök szerint semmi sem történik, amíg ő nem találkozik orosz kollégájával, Vlagyimir Putyinnal.","shortLead":"Pénteken – hároméves szünet után – újra közvetlenül találkoznak a háborúban álló Ukrajna és Oroszország képviselői...","id":"20250516_Isztambul-ukran-orosz-targyalasokat-igy-folytatodhat-az-orosz-idohuzas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0618dda3-ca2b-4d6e-a3d1-e94b8b7dfb9c.jpg","index":0,"item":"84b08394-7bd4-434c-b194-9f887dad6dc2","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_Isztambul-ukran-orosz-targyalasokat-igy-folytatodhat-az-orosz-idohuzas-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 13:03","title":"Felújították Isztambulban az ukrán–orosz tárgyalásokat, így folytatódhat az orosz időhúzás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c084b237-e6d2-4771-ac82-bc188ef694c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Vajon látta a filmet?” – teszi fel a költői kérdést Pottyondy, majd megjegyzi: „Egy skizofrén csávóról szól, aki terrorcselekményt hajt végre, miközben félholtra ver embereket”.","shortLead":"„Vajon látta a filmet?” – teszi fel a költői kérdést Pottyondy, majd megjegyzi: „Egy skizofrén csávóról szól, aki...","id":"20250516_pottyondy-edina-atlathatosagi-torveny-lex-poloska-orban-viktor-szuverenitasvedelmi-hivatal-harcosok-klubja-trollhadsereg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c084b237-e6d2-4771-ac82-bc188ef694c3.jpg","index":0,"item":"835583cc-3444-424e-b799-b40f8b300b26","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_pottyondy-edina-atlathatosagi-torveny-lex-poloska-orban-viktor-szuverenitasvedelmi-hivatal-harcosok-klubja-trollhadsereg-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 08:33","title":"Pottyondy Edina az „átláthatósági” törvényről: Nem túl biztató egy olyan embertől, aki a Harcosok klubja című filmről nevezi el trollhadseregét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Május 29-e helyett június 8-án indulhat el Kapu Tibor és másik három űrhajóstársa a Nemzetközi Űrállomás felé.","shortLead":"Május 29-e helyett június 8-án indulhat el Kapu Tibor és másik három űrhajóstársa a Nemzetközi Űrállomás felé.","id":"20250516_kapu-tibor-magyar-urhajos-inditasi-datum-modositas-nemzetkozi-urallomas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"f1780eda-3772-47b1-8ec3-ca61c6bc888d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_kapu-tibor-magyar-urhajos-inditasi-datum-modositas-nemzetkozi-urallomas-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 11:09","title":"Elhalasztották Kapu Tiborék startját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aed5103d-5712-4f3b-a055-8a85191a84a1","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A volt köztársasági elnök véleménye azért is érdekes, mert a Fidesz új törvényjavaslatában vannak olyan elemek, amihez hasonlót „az alaptörvényi értékek védelmében” még államfőként, 2023-ban ő megvétózott.","shortLead":"A volt köztársasági elnök véleménye azért is érdekes, mert a Fidesz új törvényjavaslatában vannak olyan elemek, amihez...","id":"20250516_Megkerdeztuk-Novak-Katalint-o-alairna-e-a-lex-Putyint-itt-a-valasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aed5103d-5712-4f3b-a055-8a85191a84a1.jpg","index":0,"item":"7e999a25-24cf-47f0-a048-7c30b925b9ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Megkerdeztuk-Novak-Katalint-o-alairna-e-a-lex-Putyint-itt-a-valasz-ebx","timestamp":"2025. május. 16. 12:55","title":"Megkérdeztük Novák Katalint, ő aláírná-e az „átláthatósági” törvényt, itt a válasz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amikor Demszkyék még a 4-es metró ellen kampányoltak
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
A túl drága négyes metró helyett alternatív megoldást javasolt a Demszky Gábor sajtótájékoztatóján megszólaló SZDSZ-es szakértő 1990-ben. Demszky megválasztása után viszont gyorsan finomodott a budapesti városvezetés álláspontja, erről egy mind a mai napig utolsónak számító, 1990-es metróavatáson győződhetett meg a nagyközönség.
Demszky Gábor, mint „A tettek embere” tűnt fel az 1990-es választási kampányban, manapság szinte minden visszatekintés ezzel kezdődik a főpolgármester elmúlt húsz évéről. Az önkormányzati rendszer ellentmondásossága, a kerületeket és a fővárost, illetve a fővárost és a kormányt szembeállító szisztéma révén azonban „A tettek emberéből” a különböző kormányoktól követelődző, a négyes metróhoz állandóan pénzt kérő főpolgármesterré vált Demszky. Mindez azért érdekes, mert az 1990-es választási kampány egy mára már feledésbe merült eseményén a főpolgármesterrel együtt sajtótájékoztatót tartó SZDSZ-es Péterffy Ágoston a túl drága négyes metró ellen kelt ki.
1990. szeptember 22-én, szombaton a Magyar Nemzetben jelent meg az az MTI-hír, miszerint „az SZDSZ a fővárosi önkormányzati választási kampányában a direkt politizálás helyett konkrét elképzeléseit, szociális, közlekedési vagy kulturális programját kívánja minél szélesebb körben megismertetni”.
Világvárosi színvonal
A szeptember 21-ei sajtótájékoztatón Demszky Gábor, az SZDSZ akkori budapesti főpolgármester-jelöltje kifejtette, hogy Budapest „világvárosi színvonalon áll a hajléktalanok számát tekintve is”. Vagyis Demszky későbbi kampányának, a „Világvárost építünk”-nek már volt előzménye 1990-ben is.
A húsz évvel ezelőtti tudósítás szerint akkor tízezres nagyságrendű volt a pesti hajléktalanok száma, ami Párizs húszezres és New York 35-40 ezres adatihoz képest minősült 1990-ben „világvárosinak”.
Péterffy a négyes metró ellen
Ezen a sajtótájékoztatón szólalt meg Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyén szereplő jelölt is. Szerinte „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).”
A négyes metró fúrópajzsa
MTI - Kollányi Péter
Mint ismeretes, a metrót ellenzők a 2000-es években sokszor hivatkoztak a négyes metró drágaságára, rosszul kijelölt útvonalára, és arra is, helyettesíthető lenne olcsóbb megoldásokkal. Ilyen volt többek között a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE is.
A világkiállításhoz kötődött
Mindenesetre a Demszky Gábor vezette Fővárosi Önkormányzat 1990-ben még igyekezett halogatni egy 1990-es decemberi határozatával a tervezett világkiállításról szóló döntést (ehhez kapcsolódott volna a 4-es metró is). Aztán hamarosan meggondolták magukat, és a Fővárosi Közgyűlés már 1992-ben döntött a négyes metró ötletének támogatásáról.
Végül az expót a Horn-kormány idején, a kilencvenes évek közepén mégiscsak lefújta az MSZP-SZDSZ-koalíció, viszont az ahhoz kapcsolódó beruházások közül időközben megépült a Lágymányosi híd és a dél-budai egyetemváros. (Bár például máig hasznosításra vár a híres-hírhedt Tüskecsarnok.) A négyes metró ügye azonban több kormányzati ciklusra áthúzódott, és nagy szerepe volt abban, hogy az első Orbán-kormány (1998-2002) és Demszky Gábor között elmérgesedett a viszony.
Mi valósult meg Péterffy elképzeléseiből?
Érdekes ugyanakkor, hogy a Péterffy Ágoston által 1990-ben említett beruházások közül az M0-s körgyűrű valóban épült, természetesen állami pénzből, ám máig nem zárult be Buda nyugati és északnyugati részén a gyűrű. A Hungária-körút kiépítése megtörtént, ennek része a Lágymányosi híd, amelynek az M1-M7-esre levezető szakasza körül sokáig zajlott a vita, végül a Szerémi úton bonyolítják le Dél-Budán a forgalmat.
A négyes metró építkezése
Müller Judit
Még érdekesebb a hármas metró, azaz az észak-déli metró sorsa Pesten. Ezt ugye Péterffy továbbépítette volna, a káposztásmegyeriek azonban azóta is hiába várják, hogy az 1990 decemberének közepén átadott Árpád híd és Újpest központ közötti szakaszt tovább folytassák a IV. kerület határáig.
Már 1990-ben finomított a városvezetés az álláspontján
Az, hogy Káposztásmegyerre csak valamikor később jut el a földalatti, már sejthették az ottaniak 1990-ben is. Húsz éve, 1990. december 14-én, Siklós Csaba, az Antall-kormány közlekedési minisztere ugyanis a kék vonal utolsó elkészült szakaszának, az Árpád híd és Újpest központ közötti résznek az avatóján ezt mondta a Magyar Hírlap szerint: „a következőkben folytatódik a metróhálózat fejlesztése, azonban – az elképzelések szerint – az újabb vonal Dél-Budát és Zuglót köti össze, s majdan ennek megépülését követően térhetnek vissza az építők Újpestre”. Vagyis Siklós Csaba a világkiállításhoz kapcsolódó négyes metrót tartotta fontosabbnak ekkoriban.
A frissen megválasztott, 1990 novemberében hatalomra került SZDSZ-es városvezetés képviselője, Székely Gábor főpolgármester-helyettes is részt vett ekkor a metróavatáson, és - némileg finomítva Péterffy kampánybeli, szeptemberi álláspontját – „a metróhálózat továbbfejlesztésének szükségességét hangsúlyozta” a Magyar Hírlap szerint. A később a Szerencsejáték Rt.-nél és a BKV-nál is feltűnt Székely megjegyezte azonban: „e beruházások ma már nem képzelhetők el kizárólagos és teljeskörűen állami kötelezettségvállalással. Az önkormányzatnak – a fővárosnak és a kerületnek egyaránt – fokozott részt kell vállalnia a további építések terheiből”.
Mit mond ma Demszky a négyes metróról?
A négyes metró azóta valóban viszi a fővárosiak pénzét is, és viszonylag komótosan épülget sok száz milliárd forintból. Befejezése a mai napig bizonytalan, és azt sem lehet tudni, hogy megépül-e egyáltalán a második szakasza. Demszky Gábor idén augusztus 26-án azért felhívta utódja figyelmét a Fővárosi Közgyűlésben elmondott búcsúbeszédben a beruházás fontosságára, amelyet 20 évvel korábban közlekedési szakértője hevesen ellenzett.
Demszky idén így fogalmazott búcsúzás közben: „a 4-es metrót nemcsak befejezni kell, tovább is építeni. Az EU nem egy metróvonalra adott pénzt, hanem egy közlekedésfejlesztési tervre, melyben a 4-es metró Bosnyák térig tartó második, a budaörsi virágpiacig tartó harmadik és a Rákospalotát elérő negyedik szakasza mellett beletartozik a P+R parkoló-hálózat építése és a vasúti közlekedési csomópontok kialakítása is. A metró második üteméhez a pénz a főváros részéről megvan, Brüsszelből is vannak kedvező ígéretek a támogatásra, de kell hozzá egy jelentős állami hozzájárulás is. Ráadásul erre a szakaszra van vasúthatósági engedély, környezetvédelmi engedély, törvény is szól róla, van szerződés a főváros és a kormány között. Kár lenne veszni hagyni vagy presztízsszempontok miatt a másik irányba építeni tovább, amelyikre nincsenek meg a szükséges engedélyek.”
Demszky utódja tehát - a távozó főpolgármesterhez hasonlóan -, újból félbehagyhat egy metróvonalat, vagy éppen befejezhetne egyet a hármas és a négyes metró közül...
A Móricz Zsigmond körtéri és a Keleti pályaudvari metróállomást látogathatják meg az érdeklődők vasárnap a DBR Metró Projekt Igazgatóság szervezte nyílt napon, de jótékonysági koncert, színházi előadás és kiállítás is színesíti a programokat.
Tarlós Istvánt, a fővárosi Fidesz-frakció vezetőjét kérdeztük az állítólag a BKV-informatikai rendszerébe telepített kémprogramról, a megszerzett e-mailek tartalmáról és a négyes metró leállításával kapcsolatos spekulációkról.
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) kísérteties pontossággal megjósolta, milyen üzemzavarok fognak fellépni Budapesten, a milliárdos költséggel felújított négyes-hatos vonalon. A civil szervezet ma már rendszeresen beleszól a közlekedésfejlesztési tervekbe, szakmai véleményére odafigyelnek a politikusok. Minderről Vitézy Dávidot, a szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetőjét, egyben szóvivőjét kérdeztük. A szóvivő „civilben” harmadéves közgazdasági egyetemi hallgató.
Egy munkafázis lezárását ünnepelték munkaidő után azok a metróépítők, akik a 4-es metró Baross téren épülő állomásánál a felszínen futballoztak - áll Szalay Tibornak, a Baross téri állomást kivitelező cég építésvezetőjének közleményében.
Akár két milliárd forinttal is többe kerülhet a tervezettnél a négyes metró építése, csak a Fővám téri állomásnál. Kapkodás, rögtönzés, a tervezők és kivitelezők közötti összhang hiánya azt sejteti, hogy az első, Kelenföldet a Keleti pályaudvarral összekötő 7, 3 kilométeres szakasz építési költsége jócskán meghaladja majd a tervben szereplő 88 milliárdot.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.