HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Március 8-án személyes konzultációra jelentkezhetnek be a HVG Állásbörze látogatói több témában is. Bőhm Kornél kommunikációs szakértő, a HVG Extra Business szerzője például „Fókuszáljunk az erősségeinkre!” címmel tart négyszemközti megbeszéléseket a regisztráló érdeklődőkkel.

HVG Extra Business: Az állásbörze első napján Hogyan NE utáljuk meg a munkánkat? címmel tart előadást. Miként kapcsolódik ez a téma az erősségeinkre történő fókuszáláshoz?

Bőhm Kornél: Meglévő munkánk megutálása összefüggésben lehet a kiégéssel, a burnout jelenségével. A pályakezdők, vagy kevés tapasztalattal rendelkező álláskeresők esetében persze furcsa lenne kiégésről, megcsömörlésről beszélni. Ennél a tág csoportnál inkább arról van szó, megtalálja-e az értelmét a munkájának, talál-e benne személyes motivációt, ami segít abban, hogy reggelente felkeljen és dolgozni induljon – akár csak szimbolikusan is, otthon bekapcsolja a laptopját, vagy bekuckózzon a kedvenc kávézója kedvenc sarkába, és nekiveselkedjen a kötelező feladatoknak. A napi munka megutálása feltételezi, hogy az adott munkát korábban legalább szerettük, vagy legalábbis nem éreztük elviselhetetlenül irritálónak – a cél és a kihívás tehát az, hogy ezt a nyitott állapotot minél tovább megőrizzük. Akár évtizedeken át, ami a mai világban szinte szentségtörésnek számít.

Az előadásban azokról a technikákról beszélek, amelyek segítségével megtalálhatjuk az örömöt, az értelmet a feladatainkban. Az erősségeinkre pedig akkor is fókuszálnunk kell, sőt, akkor kell a leginkább, amikor váltani szeretnénk, és egészen új karrierutat, pályaívet vázolunk fel magunk számára. A személyes konzultációkon inkább erre fogom helyezni a hangsúlyt.

Bőhm Kornél

HVG Extra Business: Minden fiatalnak vannak erősségei. Hogyan lehet ezeket beazonosítani?

Bőhm Kornél: Jó pillanatainkban valamivel tisztábban láthatjuk, miben vagyunk jók és erősek – a nehézség az, hogy egy-egy kudarc után borúsabban ítéljük meg kilátásainkat, lehetőségeinket, és könnyen egy rakás szerencsétlenségnek érezhetjük magunkat. A gödör aljáról nem látjuk a tiszta égboltot, márpedig egy rosszul sikerült állásinterjú sorozat, vagy egy negatív munkavállalási tapasztalat a legpozitívabb személyiséget is képes lenyomni. Egy tapasztaltabb munkavállaló könnyebben feldolgozhatja a kudarcokat, tudja, hogy nem dől össze ezektől a világ, de még ő is elbizonytalanodik, ha újabb karrierállomáshoz ér. Erősségeink megtalálása ilyenkor kulcsfontosságú, hogy legyen legalább néhány stabil cölöp, amiken lépdelni lehet.

Az erősségek beazonosítása egy tudatos cselekménysor, analizáló belső folyamat, időigényes munka. Hirtelen nem fog bevillanni, mi minden sorolható az erősségeink közé. Az erősségek köre mindenki esetében tökéletesen egyedi mixtúra, ami olyan sokféle háttérből táplálkozik, hogy nem fogunk két azonos, egymással egy az egyben behelyettesíthető embert találni. Végig kell gondolni a tanulmányokat, beleértve a kurzusokat, képzéseket, tréningrészvételeket, valamennyi munkatapasztalatot, beleértve a nyári, szezonális diákmunkákat is. Jól jöhetnek a társadalmi munka keretében szerzett tapasztalatok, egyetemi, főiskolai, középiskolai életben történő aktív részvétel, de még olyan kevésbé kézenfekvő szempontok is, mint amilyen a személyes kapcsolatrendszer, a hobbi, az érdeklődési körök. Egy szerencsés pillanatban bármilyen, akár nem triviális aspektusnak is jelentősége lehet.

HVG Extra Business: Amikor megvagyunk a beazonosítással, és úgy érezzük, hogy előállt a csak ránk jellemző mix, milyen módon tudjuk munkára fogni mindezt? Hogyan lehet hatékonyan használni az erősségeket?

Bőhm Kornél: A mix talán legfontosabb eleme, hogy mi az, amiben a legnagyobb személyes örömünket leljük, vagy leltük a múltban. Át kell gondolni, milyen képességeinket használtuk akkor, amikor ezeket az örömteli, jó esetben akár büszkeségre is okot adó pillanatokat éltük. Minden bizonnyal ez lesz az irány, amelyet követnünk kell a következő karrierállomás elérésében, megcélzásában.

Ha ez egy új projektet, vagy új munkakört körvonalaz a már meglévő munkaadónknál, próbálhatjuk ebbe az irányba befolyásolni a munkavállalói életutat az adott szervezetnél. Lehet, hogy rájövünk, vállalkozni szeretnénk, startupot indítani a barátainkkal, mert kedveljük a kockázatot, van elég energiánk, és nem akarunk főnököt a fejünk fölé. Van, akiket a társadalmi felelősségvállalás motivál, és minden energiájukat egy számukra fontos társadalmi ügy megoldására szeretnék fordítani. És persze szerencsések azok is, akiknek olyan hobbijuk, szenvedélyük van, amely bázist jelenthet arra, hogy ezt a szenvedélyt kiteljesítve erős személyes márkát építsenek, és hobbijukat munkájukká téve megéljenek belőle – vlogot indítsanak, instás influencerekké váljanak, vagy előadóművészként keressék kenyerüket. Bármelyik út is a miénk, az erősségeink felmérése, ismerete, és hadra fogása alapkövetelmény.

Gyere el te is a HVG Állásbörzére, és jelentkezz személyes tanácsadásra! A Fókuszáljunk az erősségeinkre! Személyes márkaépítés címmel futó tanácsadást HVG Extra Business magazin szerzője, Bőhm Kornél tartja március 8-án. Az online regisztráció már betelt, de a helyszínen még lehet jelentkezni.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!