szerző:
automenedzser.hu

A Ford megújult és erősebb motorral szerelt pickupja megfelel minden követelménynek: robusztus, masszív, látványos, erős, szexis és jól felszerelt.

© hvg.hu
Én vagyok a király – ezt hirdeti a Ranger lépten-nyomon. Ennyire magasan rég nem ültem, a járdán parkoló Cherokee-re simán lenéztem. Rengeteg króm, cső és külső díszítés teszi egyedivé és monumentálissá a Rangert. Így felszerelve még a Google Earth-on is látszik a kertemben, igaz, csak három-négy hónap múlva. Nagy autóhoz nagy embléma is dukál, a plató ajtaján akkora a Ford cégér, mint más autón a hűtőmaszk. A 16 hüvelykes könnyűfém felnik gyönyörűek, a ballonos terepgumik megvédik a kisebb koccanásoktól, padkázásoktól.

© hvg.hu
A Fő utcában terepen érezzük magunkat, a legkisebb hukkanókon is büntet a futómű. Ám, ami városban kellemetlen, az a terepen baráti kényeztetés. Igaz, a buli csak a vezetőnek élvezetes, az autó utasai majd kirepülnek. A Ranger a fekvőrendőrök kedvence. Három gyerekkel vetettem be magam Kelenföld kertvárosába, minden bordával akkora örömet okoztam a skacoknak, mintha a vidámparkba vittem volna őket. Még spóroltam is.

A Ranger formájában nem tér el versenytársaitól, a konzervatív, szögletes vonalat követi és nem azt, amit a Mitsubishi új platósa. Szexepilje darabosságában, merevségében érces dizájnjában és férfias voltában van. Orra kifejezetten elegáns, vége azonban teherautósan suta. A gyerekek imádnak a platón játszani, persze szigorúan álló helyzetben.

© hvg.hu
A kormány – amellyel az autó személyautósan, könnyedén irányítható - fogása jó, magassága állítható csupán. A vezetőülésnek csak a hossza és háttámlájának dölésszöge variálható, igaz ebben a fülkében a legalacsonyabb ember is magasan ül. A műszerfal meglepően jól néz ki, a mutatók zöldek, ez kiválóan harmonizál az autó természetbarát jellegével. A kormány, a váltó és az ülések is bőrrel borítottak. A kormánymű és a műszerfal alja között hatalmas lyuk tátong, az illesztési malőr miatt esti lábtér-világításnál szinte a motorig lelátni. Teherautós beidegződés a Fordnál, hogy a biztonsági öv bekapcsolására nem figyelmezteti sem a vezetőt, sem az utasokat.

A Limited felszereltségű Ranger klímát, hatlemezes mp3-at is lejátszó audiorendszert, terepműszereket is tartalmaz. Ezek az autó hossz-, illetve oldalirányú dőléséről, a külső és belső hőmérsékletről és az autó földrajzi helyzetéről informálnak bennünket. A digitális iránytűvel nem tudtam megbirkózni, alapvetően déli irányt mutatott akkor is, amikor északnak mentünk. Lehet, hogy valami bezavart, vagy én nem tudok tájékozódni. A kulccsal egyáltalán nem zárható plató közel 1,53 méter hosszú, 1 méter széles, akasztó fülek segítik a rakomány rögzítését.

Multifunkciós kartámasz és pohártartók teszik praktikussá a belteret, ám családdal hosszú távon csak zárt platóval utazhatunk. Igaz ez nem is családi autó, hanem cégautó. Ráadásul, ahogy ez kinéz, reprezentatív járgánynak is elmegy. Reggel farmerban vezethető, hátul néhány melós kollégával és pár száz kiló áruval vagy szerszámmal, este pedig a színház előtt asszonypajtással is jól mutat. Szabályos parkolóhelyet nehéz találni, ám, ha merünk kockáztatni, bárhová felállhatunk vele.

[[ Oldaltörés: Száraz terepen kiváló, sárban nem próbáltuk (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A terepjáró képességről élesben is meggyőződhettem, meredek kapaszkodókon és laza talajú hasadékokon vágtam át vele. Hátsó diffizár használatára nem volt szükség, az összkerék-hajtás minden útfelületen biztonságosan mozgatta a nagy gépet, igaz csak száraz időben tettem próbára a Rangert. Tesztautómban tolatóradar segítette a hátramenetet, ez különösen városi manőverezéskor és erdőben tolatáskor nagyon hasznos, a hatalmas platót nehéz megszokni, a hátralátás korlátozott, még akkor is, ha a kategória egyik legnagyobb oldalsó visszapillantójával szerelték fel a Rangert.

Az autó alapban hátsókerekes, igazán élvezetessé téve a nagyobb tempóval bevett kanyarokat. Feneke nem csúszik nagyot, csak a kerekek zajáról lehet hallani, hogy farolunk. A fogyasztás ezért is lett ilyen alacsony: 8,4 liter száz kilométerenként, az összkerék-hajtásra csak hóban, sárban vagy nehéz terepen van szükségünk. Terepezéskor arra kell figyelnünk, hogy a szabadon futó agy kapcsolóját állítsuk át, egyébként a két- és négykerék-hajtás választása között meg kell állnunk, nem megy menet közben.

© hvg.hu
Új motort kapott a Ranger, a 330 Nm-es nyomatékú négyhengeres 2,5 literes dízel 143 lóerőt mozgósít, a közel kéttonnás autót könnyedén mozgatja. A Ranger teherbírása 1100 kiló, ha jachtot kell vontatnia, 3000 kilóig megy neki. Az új motor teljesen elveszítette a hangját, nagy sebességnél – 160-at ki lehet hozni belőle könnyedén –, normál sebességnél alig hallatja a hangját, csak reggel és hideg indulásnál ércesedik fel. Az ötsebességes, hosszúkarú váltó pontosan dolgozik, váltáskor a motor, illetve a turbó felszisszen, olyan mintha nyomatékszabályzóval lenne tuningolva. A végsebességnél is nyugodt a futómű.

© hvg.hu
Az alvázas autó legódivatúbb megoldása a rugós kézifék: képzeljünk el egy kallantyút, ami a kormányoszlop mellett meredezik, ezt kell jó erősen meghúzni, ez rögzül, majd indulásnál elfordítva visszaengedjük. Néha ez nem megy tökéletesen, ilyenkor hirtelen, nagy csattanással ugrik vissza a bovden, az utastérben nem kis rémületet okozva: jaj, úristen, átmentünk egy kisploszkin!? Ez a bicepszfék azonban kétségtelenül hatékony, ha a tömeget rögzíteni kell.






[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]


Ford Ranger XLT Limited 2,5 TDCI
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 2499
Környezetvédelmi besorolás Euro 4
Max. teljesítmény lóerő143 lóerő 3500-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm 330 Nm 1800-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 3000
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5165/1805/1760
Hasznos teher1100 kg
Saját tömeg (kg) 1845
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 160
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)n.a.
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Tesztfogyasztás8,4
TEREPJÁRÓ-KÉPESSÉG
Szabad hasmagasság205 milliméter
Első/hátsó terepszög32/21 fok
Rámpaszög28 fok
Dőlésszög49 fok
Gázlómélység450 milliméter
ÁRA Az autó ára 5,725 millió forint + ÁFA




hvg.hu Autó

A Ford sportos egyterűje lett az év autója

A teljesen új Ford S-MAX kapta a "2007-es Év Autója Díjat". Az "Év Autója Díj" egy olyan nemzetközi elismerés, amelyre 22 európai ország 58 vezető szakújságírója szavaz. A díjat hét vezető európai kiadvány – az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Auto Visie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilagare szervezésében ítélik oda.

hvg.hu Autó

Ford-teszt: izgalomra semmi ok

Aki izgalommentes autót akar megfontoltan dönt, ha a Ford egyterűcskéjét választja. Az unalmas családi autót a motor és a fokozatmentes váltó pezsdíti fel.

automenedzser.hu Autó

Mennyiért lehet terepjárónk?

Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.