Az autók rendszámtábláinak cseréjével növelné a 2012-es költségvetés bevételeit a Nemzetgazdasági Minisztérium. A szaktárca erre az Európai Bizottságnak küldött decemberi jelentésében tett ígéretet: a tervek szerint a cseréből befolyó illeték idén 12 milliárd forintot tehet ki. Bár a jelentés pontos részleteket nem közöl, a hvg.hu információi szerint a kormány arra készül, hogy teljesen új nyilvántartási és azonosítási rendszert vezessen be, ami a rendszámok kötelező cseréjével járhat.

A kormány 12 milliárd forint bevételre számít a gépjárművek rendszámtábláinak cseréjéből: a már betervezett összeget értesüléseink szerint egy teljesen új, területi alapú azonosítási rendszer bevezetésével akarják beszedni. A költségvetésért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a közlekedésüggyel is foglalkozó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a felelősség ügyében egymásra mutogat, a két tárca egy hete képtelen válaszolni a hvg.hu kérdéseire.

A rendszámtáblák cseréjéből remélt tétel abban az NGM által készített jelentésben szerepel, amit a kormány az Európai Bizottságnak küldött decemberben, a túlzotthiány-eljárás keretében. A jelentés végén található táblázat – amely a kabinet 2012-es kiadáscsökkentő és bevételnövelő intézkedéseit tartalmazza – szerint a kormány 12 milliárdos pluszbevételre számít a cseréből. De míg a többi tétel mellett feltüntették a bevételnövekedést megalapozó jogszabályt vagy intézkedést, a rendszámtábla-cseréhez a minisztérium nem fűzött magyarázatot.

Az autós érdekvédő, illetve lobbiszervezetek körében az az információ terjed, hogy a kormány egy teljesen új, az üzembentartó lakhelyét a rendszámtábla betűsorában feltüntető nyilvántartási és azonosítási rendszer kialakításán dolgozik. Ezt az információt később a döntés-előkészítés bizalmas jellegére hivatkozva egy neve elhallgatását kérő kormányzati forrás a hvg.hu-nak megerősítette. Mint megtudtuk, a rendszámtáblák cseréjének jelentős illetékvonzata lehet, amit az autók tulajdonosai fizethetnek meg – innen a jelentésben feltüntetett, tervezett pluszbevétel.

Bűnmegelőzési indíték

Az utóbbi hetekben több autós civil szervezet is úgy értesült, hogy a kabinet az eddigi három betűből és három számból álló táblák cseréjét tervezi.

Jön a kötelező csere?
©

Állítólag ezt azzal indokolják a kormányban, hogy a járművek területi hovatartozását is feltüntető új rendszámok segítenék a bűnmegelőzést, mert a rendőrség könnyebben kiszúrhatná, ha az ország egy másik részéből való autó tűnik fel az adott vidéken, vagy egy bűncselekmény helyszínén. Az eddig kiszivárgott információkból az nem derül ki, hogy a tervezett új azonosítási és nyilvántartási rendszer alapját a járások vagy a megyék jelentenék-e.

A hvg.hu az Európai Bizottságnak küldött jelentésben szereplő 12 milliárdos tételről az NGM-ben és az NFM-ben is érdeklődött, de a minisztériumoktól az elmúlt egy hétben nem kaptunk választ. Az NGM sajtóosztályán csak annyit közöltek, hogy a hírt nem kívánják kommentálni, majd a közlekedésügyért felelős fejlesztési tárcához irányítottak, ám az NFM szerint a jelentést készítő gazdasági minisztérium az illetékes.

Az eddig kiszivárgott információkat a két tárca sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarta.

Kétséges hiánypótlás

Az okmanyirodak.hu-n található adatok szerint jelenleg a rendszámtáblapár cseréje 8,5 ezer forintba kerül. A forgalomban lévő közel 3 millió jármű esetén a rendszámtáblák cseréje ennél jóval nagyobb összeg – több mint 25 milliárd forint – lenne, ám a hvg.hu által megkeresett érdekvédelmi szervezetek szakértői szerint egy év alatt nem lehetne lebonyolítani a teljes cserét (ami áthúzódhat a következő évekre), továbbá azt sem tartják kizártnak, hogy kötelező csere esetén csökkentenék az illeték nagyságát is.

Az egyik lobbiszervezet – az ügy politikai vonatkozásai miatt neve elhallgatását kérő – jogásza szerint nem zárható ki, hogy a tervezett rendszámtáblacsere csak a bevételnövelést szolgálja.

Nem jött be az amnesztia - maradnak a külföldi rendszámok
©

A parlamentnek tavaly ősszel benyújtott költségvetési törvénytervezetben ugyanis a külföldről behozott autók után szedett regisztrációs adóból 39 milliárdos bevételre számított a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca 2010-es 30 és a 2011-es 32,3 milliárdhoz képest bevétel-növekedéssel számolt, ám az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke, Rogán Antal által az adótörvényekhez benyújtott módosítója miatt a tervezett összeg 14 milliárdra csökkent. Ezt nem ellensúlyozza ugyan a decemberi jelentésben szereplő 12 milliárdos összeg, de az időközben bevezetett, a kötelező felelősségbiztosításhoz csatolt új adófajta, a baleseti adó további 24 milliárdos többletbevételt hozhat 2012-ben az államnak.

Egy neve elhallgatását kérő kormányzati forrás szerint az új azonosítási és nyilvántartási rendszer kidolgozása megtorpant az NFM-ben, így nem biztos, hogy még idén elindul a rendszámtáblacsere. A kormány december 28-án megjelent, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló új rendelete még a három betű és három szám kombinációjából álló táblát tartalmazta. A rendelet még az uniós csatlakozás előtti rendszámtáblák cseréjét sem írja elő.

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly közel 45 ezer új személygépkocsit írattak be a forgalomba, a rendszámtáblailletékükből megközelítőleg 382 millió forint bevétel származott. A válság miatt idén sem várható ugrásszerű növekedés a piacon, így az is kizárható, hogy ebből származó bevételre gondoltak volna a jelentés készítői.

Ez viszont azt jelenti, hogy a kormány téves adatokat küldött az Európai Bizottságnak, mint ahogy az sem világos, hogy miből kívánja így előteremteni a kieső 12 milliárd forintot.

Nem jött be az amnesztia

A kormánypártok 2011-ben többször módosították a rendszámtáblákra vonatkozó jogszabályokat, elsősorban annak érdekében, hogy rávegyék a regisztrációs adót nem fizető, külföldi rendszámmal közlekedő autósokat a magyar rendszám felvételére – és az adó megfizetésére. A július 15-e és január 15-e közötti időszakban amnesztiát biztosítottak a külföldi rendszámú magyar autósoknak. Azoknak, akik áttértek a hazai rendszámra, elengedték a regisztrációs adó felét. Ugyanakkor szeptember 1-től szigorodtak a szabályok: a külföldi rendszámú autók üzembetartóinak és használóinak bizonyítaniuk kellett, hogy a munkahelyük külföldön van, már nem volt elég a külföldi tartózkodási hely. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sajtóosztályán a hvg.hu-val azt közölték, hogy a tavalyi amnesztiával január 15-ig 1979 jármű tulajdonosa élt, amiből a magyar államnak 363 millió forint bevétele származott. Januártól a szabályok tovább szigorodtak, az eddigi 30 nap helyett már csak egy napig lehet a Magyarországon élő lakosoknak külföldi rendszámú autót vezetniük. Decemberben a vezess.hu autós portál arról írt, hogy a rendőrség ritkán ellenőrzi a külföldi rendszámú autókat, az ORFK adatai szerint havonta két-három sofőr bukik csak le. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, becslésük szerint tavaly 15 ezer külföldi rendszámú autó közlekedett az utakon. A NAV adatai arra utalnak, a külföldi rendszámú autósok elleni küzdelem eddig nem volt sikeres.

Cikk megosztása
Címkék