szerző:
hvg.hu

A Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítására szánt összeg a korábban kalkulált 472 milliárd helyett 550 milliárd forint. A Magyar Nemzet kiszámolta, mekkora költségei lesznek az ehhez felhasznált kínai állami hitelnek.

Egy egy évvel ezelőtti, de nyilvánosságra nem hozott kormányhatározat rendelkezik arról, hogyan finanszírozzák a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítását: 85 százalékban egy húszéves futamidejű kínai állami hitelből fizetné ki a kormány a gigaberuházás több százmilliárdos összegét – értesült a Magyar Nemzet kormányközeli forrásból.

A kínai Eximbank által folyósított hitel 467,5 milliárd forintot tesz ki, a legkedvezőbb feltételek mellett is 97,5-146 milliárd forintra rúgnak majd a kamatok, azaz 565-613 milliárdot kell visszafizetnie a magyar államnak.

Ehhez jön még a 82,5 milliárd forintos önerő.

A kormányhatározat meghozatalakor a szerb–magyar határig húzódó fejlesztés értékét még 472 milliárdra becsülték, ám az olimpiai pályázati tervek miatt az összeg közben 550 milliárdra nőtt. A kamatot 2 és 3 százalék közé lőtte be a kormány, de ez függhet attól is, hogy a magyar vállalkozások mennyi megbízáshoz jutnak a projektben.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hivatalosan azt közölte, hogy a kínai állami bankot csak akkor választják, ha Peking ajánlata kedvezőbb lesz, mint bármely európai fejlesztési banké.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!