szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Fidesz, az MSZP és a Jobbik támogatásával döntött hétfőn a Fővárosi Közgyűlés a 3-as metró felújításáról és az azzal kapcsolatos hitelfelvétel előkészületeiről.

Döntött a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésén a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, valamint arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítására vonatkozó tender kiírására.

A testület a javaslat elfogadásával deklarálta a beruházás "végrehajtásának prioritását", valamint döntöttek arról is, hogy a kormány határozatával összhangban felkérik a BKV Zrt.-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására. Ebben az előterjesztés szerint folyamatosan együtt kell majd működnie a fővárosi önkormányzattal és a BKK Zrt.-vel.

A közgyűlés hétfői döntésével felhatalmazta a főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges minden előkészítés és tárgyalás lefolytatására, továbbá arra, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert a nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse és a szükséges döntési javaslatok terjessze a testület elé.

A testület az előterjesztést 28 igen és 2 nem szavazat ellenében fogadta el, a Fidesz mellett, az MSZP és a Jobbik is támogatta a javaslatot, kizárólag az Együtt-PM független képviselői voksoltak nemmel.

Stiller Ákos

Az Együtt-PM közölte, nem ért egyet a fideszes városvezetéssel abban, hogy új szerelvények helyett a meglévők felújításával korszerűsítsék a 3-as metrót. Hanzély Ákos, a párt politikusa, fővárosi képviselő azt mondta, bohózatnak tartják a közgyűlés előtt lévő előterjesztést, amely alapján felesleges is közbeszerzést kiírni. Hanzély Ákos szerint ugyanis kormánypárti háttéralku van a háttérben, hiszen a felújítást vélhetően csak a gyártó cég képviselője lesz képes elvégezni. Kiemelte, az Együtt-PM elfogadhatatlannak tartja, hogy komoly tanulmányok nélkül, "nullára amortizált" harmincéves szerelvényeket újítsanak fel az új metrókocsik árának kétharmadáért.

A szocialisták álláspontját Horváth Csaba, a párt fővárosi frakcióvezetője és képviselőtársa, Tüttő Kata ismertették újságíróknak. Horváth Csaba hangsúlyozta, akkor értenek egyet a metrószerelvények felújításával, ha a megjavított kocsik várható élettartalma megegyezik majd az új szerelvényekével, vagyis a következő 35-40 évben komolyabb szervizelés nélkül használhatók lesznek. A szocialista politikus beszélt arról is, jobban örülnének, ha a főváros hitelfelvétel nélkül állami támogatásból oldaná meg a 3-as metró felújítását. 

Tüttő Kata közölte, hogy egy újabb rendkívüli közgyűlés összehívását szorgalmazzák szeptemberre. Az MSZP egyebek mellett a BKV-finanszírozás rendbetételét, a budapesti kölcsönbiciklik ügyét és a budai fonódó villamos kérdését javasolja napirendre venni még az októberi önkormányzati választás előtt – mondta.

A Jobbik szerint a fideszes városvezetésnek nem hitelfelvételből, hanem állami támogatásból kellene megoldania a 3-as metró korszerűsítését. Szabó György, a Jobbik budapesti képviselője szerint a korábbi balliberális városvezetés 20 évig nem foglalkozott a 3-as metró felújításával, az új fővárosi közgyűlés pedig hiába készítette el a korszerűsítési terveket 2011-re, a kormány évekig halogatta az ügyet, holott a megvalósításba európai uniós forrásokat is bevonhatott volna. Szabó György ennek ellenére aláhúzta azért szavazzák meg a javaslatot, mert "egyetlen emberélettel sem kívánnak játszani".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!