szerző:

A mostani tervek szerint nem építenek be liftet a 3-as metró összes állomására az idén induló felújításkor. Tíz megállónál akarnak felvonót kialakítani, Újpest-Városkapu állomást egy másik beruházásban akadálymentesítik, így a meglévőkkel együtt összesen tizenhárom állomáson lenne lift. A többinél máshogy tennék könnyebbé a rászorulók közlekedését – derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárának írásbeli válaszából.

Fónagy Jánostól az MSZP-s Tóth Bertalan kérdezte egyebek mellett azt, mekkora összeget biztosítanak a 3-as metró felújítására, lesz-e teljes akadálymentesítés a vonalon, illetve állami tulajdonba kerül-e a BKV.

Az államtitkár válaszából kiderül, hogy 125 milliárd forintos támogatási összeg szerepel a 3-as metró infrastruktúrájának felújítását is érintő kormányhatározatban, a Közlekedésfejlesztési Operatív Programban valósítanák meg a rekonstrukciót, uniós forrásból. Az infrastruktúra felújítására vonatkozó támogatási kérelmet a BKV benyújtotta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részére, a kérelem elbírálása folyamatban van.

Ebből az összegből Kőbánya-Kispest és Újpest központ között felújítják a vágányfelépítményt, az alagutat, az áramellátást, a mozgólépcsőket, a távközlést, a felügyeleti rendszereket, az állomásokat és a Kőér utcai járműtelepet.

Az állomásoknak csak egy részét akadálymentesítik a mostani tervek szerint. Összesen tíz megállóban építenének be liftet, Újpest-Városkapu állomást egy másik projektben akadálymentesítik, így a meglévőkkel együtt összesen tizenhárom állomáson lesz majd lift a felújítás után. A 3-as vonalon összesen húsz állomás van. Egyes megállókban a meglévő fix lépcsők mellé mozgólépcsőt telepítenének. Az nem derül ki az államtitkár válaszából, hogy hol, melyik megoldást választanák.

Ahol nem lesz teljes körű akadálymentesítést, oda lehet, hogy akadálymentes buszokat indítanak majd a felszínen. Emellett a Belügyminisztérium felkérésére a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egy olyan megoldáson dolgozik, amely a mozgáskorlátozottak, kerekes székkel utazók biztonságos közlekedését segítené a mozgólépcsők használatakor – erről sem derültek ki részletek.

A fizikai akadálymentesítés mellett vizuális és akusztikus eszközökkel is segítenék a rászorulók közlekedését.

Fónagy János emlékeztetett, hogy a 3-as metró elöregedett kocsijainak felújítása egy külön beruházás. Ezt nem uniós forrásból oldják meg. A BKV és az orosz Metrowagonmash 2015. augusztus 7-én írta alá a járműfelújításról szóló szerződést. Erre 60 milliárdot fordítanak, hitelből.

A BKV állami tulajdonba vételére vonatkozó kormányzati döntés nincs. Jelenleg a fővárosi agglomerációs közösségi közlekedés ellátásával kapcsolatos megrendelői, tulajdonosi és finanszírozási kérdések rendezése van napirenden – olvasható még az államtitkári válaszban.