szerző:
Zelki Benjámin

A főpolgármester szokásos pénteki sajtótájékoztatóján bejelentette, a 3-as metró felújítása és a Római-parti mobilgát megépítése a bonyodalmaktól függetlenül egyaránt megvalósul 2019-ig. Nem ért egyet az Erzsébet tér elvételének kísérletével, sőt, nagyon csodálkozik.

Tarlós István szokásos pénteki sajtótájékoztatóján bejelentette a 3-as metró felújításának tervezett időpontjait. Az ütemezés azt feltételezi, hogy az újrakezdődő közbeszerzés normál menetben zajlik, és ezúttal az ajánlatok beleférnek a 137,5 milliárdos keretbe. A legutóbbiban ezt több, mint 40 milliárddal lépték túl.

A déli szakasz felújítása így Tarlós szerint 2017. június 15-én indulna meg, és 2018. szeptember 30-ig tartana, az északi szakasz rekonstrukciója nagyjából ezzel párhuzamosan, 2017. október 1-jétől 2018. szeptember 30-ig folyna. A középső szakasz 2018. október 1 és 2019. szeptember 26. között készülne el, a felújítás szakaszainak határait jelentő Lehel és Nagyvárad téri állomások pedig 2019. szeptember 27. és 2020. február 10. között újulnának meg.

©

Az ütemezés az eredeti tervek szerint zajlana tehát, de a munkák a következő önkormányzati választásokig az optimista becslések szerint is csak a Lehel és Nagyvárad téri állomások kivételével, épphogy fejeződnének be, úgy, hogy pont a vizes vb előtt kezdődnének meg.

Kínlódnak az elvtársak

Tarlós István főpolgármesternek péntek reggel nyomták kezébe a metró állapota miatt tiltakozó DK-s röplapot, amit elsőre "tudományos diákköri" papírnak nevezett. A főpolgármester szerint rá akarják uszítani a várost azzal az útszéli stílussal, hogy nem érdekli az utasok biztonsága.

©

"Rettenetesen kínlódnak az elvtársak, hogy valamit kitaláljanak, én azt belátom, de azt az örömet senkinek nem fogom megadni, hogy emiatt feljelentést tegyek. Méltóságon alulinak tartom ez ellen védekezni" – mondja Tarlós, aki szerint nem igaz, hogy a városháza nem tesz semmit metróügyben.

A DK napok óta akciózik a hármas metró miatt: aláírást gyűjt, röplapozik, most pedig közölték, minden egyes metrókocsiba kiragasztják Tarlós István hivatali számát, hogy azon kereshessék a fővárosiak.

Nem akart pletykákat

Arra a hírre is reagált a főpolgármester, miszerint a Római-parti munkák már megkezdődtek, de azokat felfüggesztették. Nem kerültek leállításra a munkálatok, csak nem szerette volna, hogy ezek már most megkezdődjenek – mondta Tarlós –, mert akkor szerinte még olyan megalapozatlan pletykákra adott volna okot, hogy a tanulmánytervnek, melyeket éppen készítenek arról, hogy a part menti, illetve a Nánási-Királyok útja menti nyomvonal megfelelőbb-e, csak látszatból csinálnák.

A Római-partra épített védmű nyomvonalának tanulmányterveit január 5-én prezentálják, a vízjogi engedélyek 2017. március végére elkészülnek, a kivitelezés függetlenül a nyomvonaltól augusztusban indulhat, és 2019. március 31-ig átadnák a parti védművet.

©

Újságírói kérdésre a hétfői metróbalesetről a főpolgármester megismételte korábbi kijelentéseit, vagyis hogy amíg a hatóságok nem tesznek hivatalos megállapításokat, addig nem szeretne nyilatkozni.  Azonban azt hozzátette, ha a Metróért Egyesület ilyen problémát észlelt, miért nem az üzemeltetőhöz, a BKV-hoz fordult? Azt pedig ki tudja elképzelni, hogy a metrónak minden kereke alá falevelet fújt be a szél? – tette fel a kérdést a főpolgármester.

Mi lesz az Erzsébet térrel?

Kérdésre az Erzsébet tér elvételével kapcsolatosan azt mondta, nem ért egyet a szándékkal, mely nem is a főváros érdekében megépített járda ürügye volt. Semmiféle egyeztetés nem történt a fővárossal ebben a kérdésben, és ha egy ekkora jelentőségű közterületet gombnyomásra elvehetnek Budapesttől, az precedens lehet arra, hogy bármelyik fővárosi közterületet bárki bármilyen okból elcsatolhasson. 

©

Nagyon csodálkozik az előterjesztésen, melyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jegyez. Tarlós levelet is írt a miniszterelnöknek emiatt, akit korábban egy folyosói pletyka kapcsán egyébként már megkérdezett arról, hogy mit szeretnének az Erzsébet térrel kezdeni, aki erre azt válaszolta, hogy semmit.

Tarlós a Bocskai úti fakivágásokra reagálva azt mondta, civilekkel, szakmai cégekkel való egyeztetés előzte meg azt, komplett fakivágási és fapótlási tervet adtak le, ami a birtokában van.

A főpolgármester beszélt arról is, hogy november végére sikeresen befejezték a margitszigeti szennyvízelvezetés kiépítésének egy fontos szakaszát, a csatorna Duna alatt való átvezetését. A Margitszigetnek eddig egyáltalán nem volt szennyvízelvezetése, a csatornahálózat fejlesztésével az egyik legfontosabb budapesti környezetvédelmi beruházás valósul meg.

A főpolgármester újságírói kérdésre beszélt arról is, hogy a Kopaszi-gátra tervezett magasházat elfogadta a közgyűlés. Szerinte a toronyházról megoszlanak a vélemények, ő azt nem szeretné minősíteni, személy szerint ugyan nem túlzottan szereti a magasházakat, de azok jelek, melyek minden jelentős városban vannak. Budapesten városrendezési szempontból két terület biztosan alkalmas erre, az Árpád híd pesti hídfőjének, és Csepel-északnak a környezete.

Budapestnek jól jönne az olimpia

Kérdésre válaszolva a főpolgármester azt mondta, Budapest egészen biztosan jól járna az olimpiával, mert olyan beruházások, amiknek meg kell valósulniuk, előbb, történnének majd meg. A Hármashatárhegyre tervezett montainbike pályáról azt mondta, az nem feltétlenül nullázza le a természetvédelmi területet, de ebből is látszik, hogy ma már semmit nem lehet úgy tervezni, hogy azt környezetvédelmi okokra hivatkozva valakik ne próbálják megakadályozni.