Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Úgy kapott építési engedélyt az új Közlekedési Múzeum, hogy a beruházáshoz nem kellett környezeti hatásvizsgálatot csinálni. Ráadásul a kormányhivatal még kapkodott is a döntésével, hogy az ügyben egy tiltakozó által beadott bírósági indítvány véletlenül se tudja megakasztani a kormánynak kedves projektet.

Rákapcsolhat a Liget Projekt, miután megkapták az építési engedélyt a Közlekedési Múzeumra, pontosabban a felvonók és mozgólépcsők építésére. A döntést február 16-án szignálta Budapest V. kerületi Kormányhivatala, épp egy nappal azután, hogy a beruházás ügyében régóta tiltakozó Garay Klára beadott egy keresetlevelet a bírósághoz, amelyben új eljárás lefolytatására akarja kötelezni a Pest Megyei Kormányhivatalt. Azt akarja elérni, hogy környezeti hatásvizsgálat készüljön a Közlekdési Múzeum építése előtt.

Ha Garay kérését elfogadná a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság, akkor már nem lehetne kiadni az építési engedélyt a futó jogi eljárás miatt. Így a kormányhivatal a jogorvoslati határidők eljárata előtt kiadta az építési engedélyt.

A jelenlegi jogi helyzet képlékeny. A kormányhivatal korábban úgy döntött, hogy a beruházáshoz nem kell hatásvizsgálatot készíteni, ám ezt a határozatát egy fellebbezés nyomán visszavonta, és most nincs hatályos döntés a kérdésben. Ahogy Garay bírósági keresetében olvasható a kormányhivatal eredetileg úgy érvelt, hogy "a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum felújításának, valamint mélygarázs létesítésének jelentős környezeti hatása nincs". 

A föld feletti rész kiállításra alkalmatlan, az alagsorba viszont nem lehet mindent beemelni
©

A hivatal tehát a Városliget Zrt. honlapján megjelenő állítást vette alapul, hogy a Hermina út közelében felújítás, rekonstrukció történik, miközben egy teljesen új épület és komplexum felépítését tervezi a beruházó a lebontott épülethez képest hat méterrel eltolva a múzeum tömbjét. Az organikusan dráguló közintézményről nemrég emlékeztünk meg.

A sebtében kiadott építési engedélyből is érezhető, milyen méretű múzeum készül: 15 felvonó és egy mozgólépcső kap benne helyet, a felvonók szintenként 3300 négyzetméternyi terület forgalmát kell megoldják (a föld alatt három szintes lesz a múzeum), a felvonók 8-21 főt bírnak el, míg a mozgólépcső óránként 6000 fő szállítására képes.

Nem kapott még építési engedélyt a technológiai szállítónak nevezett teherfelvonó – ezzel szállítják majd ki s be a gyűjtemény darabjait. Ez lesz az igazi monstrum: 5000 kg teherbírású lesz, és 4X20 méteres tárgyak szállítására is képes lesz, vagyis egy csuklós Ikarus felférne a liftre 16,5 méter hosszával, csak a 12 tonnás súlyát nem bírná el az elmelő szerkezet. Egy mozdonnyal még próbálkozni sincs értelme száz tonnát meghaladó súlyukkal. Ez a teherfelvonó lesz egyébként az ára annak, hogy nem egy természetesebb megközelíthetőségű (pl. vasúti pályánál kialakított) múzeumot álmodott meg a kormány, hanem Budapest legnagyobb közparkjában valósítja meg az új múzeumot.

Garay kerestében hosszasan sorolja, miért kéne újra lefolytatni az elsőfokú eljárást. Törvénytelen például, hogy a fellebbviteli szinten is ugyan az a kormányhivatal járt el, amely eredetileg a hatástanulmány felesleges mivolta mellett döntött. Garay a hvg.hu-nak korábban elmondta, az egymással összefüggő és kapcsolatban lévő építkezések durván befolyásolják a föld alatti vizek áramlását, bizonyos részeken visszaduzzasztják azokat, bizonyos részeken apasztják, és ez ki fog hatni a Városliget melletti területeken álló házakra is (pl. talajvíz betörése pinceszinten és az alagsorban, ahol rendre lakások vannak). A hatásvizsgálat épp ezeket a várható hatásokat számítaná ki, mutatná be, és a fejlesztést is elszámolhatóvá tenné a később fellépő esetleges károkért.