Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b85938b2-9a48-4894-a4c1-2db9bcc4b163","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel 1000 lóerősnek ígérik az újdonságot.","shortLead":"Közel 1000 lóerősnek ígérik az újdonságot.","id":"20241218_Felbukkant-a-BYD-autoja-amit-a-Porsche-911-rivalisa-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b85938b2-9a48-4894-a4c1-2db9bcc4b163.jpg","index":0,"item":"2ee2e48e-592c-4c3e-9778-bca14fc88485","keywords":null,"link":"/cegauto/20241218_Felbukkant-a-BYD-autoja-amit-a-Porsche-911-rivalisa-lesz","timestamp":"2024. december. 18. 20:20","title":"Felbukkant a BYD autója, ami a Porsche 911 riválisa lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a8830a-ed45-428e-8b1f-55b59b94b652","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Sky News bemutatta, hogyan sodródnak bele gyerekek a féktelen költekezésbe a Robloxon keresztül úgy, hogy amúgy fogalmuk sincs arról, mi az a kaszinó. ","shortLead":"A Sky News bemutatta, hogyan sodródnak bele gyerekek a féktelen költekezésbe a Robloxon keresztül úgy, hogy amúgy...","id":"20241217_A-Roblox-jatekon-keresztul-fuggtek-ra-gyerekek-szerencsejatekokra-nagyjabol-negy-es-fel-milliard-forinttal-megkarositva-szuleiket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a8830a-ed45-428e-8b1f-55b59b94b652.jpg","index":0,"item":"3210974a-1f6e-4207-8f2d-4f62123b0406","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_A-Roblox-jatekon-keresztul-fuggtek-ra-gyerekek-szerencsejatekokra-nagyjabol-negy-es-fel-milliard-forinttal-megkarositva-szuleiket","timestamp":"2024. december. 17. 11:59","title":"Betiltották a Roblox online játékban lévő kaszinókat, miután kiderült, hogy milliókat játszanak el ott a függővé vált gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0df4bb53-9888-47f9-bc03-e06825a260a7","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Futó záporokra, erős széllökésekre is számítani kell.","shortLead":"Futó záporokra, erős széllökésekre is számítani kell.","id":"20241217_idojaras-elorejelzes-kedd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0df4bb53-9888-47f9-bc03-e06825a260a7.jpg","index":0,"item":"8af85895-7395-4406-9ab5-b930b7deaa6e","keywords":null,"link":"/elet/20241217_idojaras-elorejelzes-kedd","timestamp":"2024. december. 17. 06:18","title":"12 fok is lehet kedden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vádat emeltek egy dunaföldvári nő és barátnője ellen.","shortLead":"Vádat emeltek egy dunaföldvári nő és barátnője ellen.","id":"20241217_bosszu-szexpartner-hirdetes-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062ca3b8-23cd-4cff-8858-acc62745165e.jpg","index":0,"item":"1d9b1ce5-8169-470a-b31c-f92454a7eaff","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_bosszu-szexpartner-hirdetes-vademeles","timestamp":"2024. december. 17. 08:31","title":"Bosszúból adtak fel szexpartnerkereső hirdetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"633c3cd0-ae8b-4968-a3ff-ad641969ad34","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan az Egyesült Államokon kívül is megjelenhet a Google új fejlesztése, a Whisk, ami több képből találja ki, milyen eredményt akar látni a felhasználó.","shortLead":"Hamarosan az Egyesült Államokon kívül is megjelenhet a Google új fejlesztése, a Whisk, ami több képből találja ki...","id":"20241217_google-labs-mesterseges-intelligencia-whisk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/633c3cd0-ae8b-4968-a3ff-ad641969ad34.jpg","index":0,"item":"3cd1550b-f232-4830-9970-22dd0212ebe2","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_google-labs-mesterseges-intelligencia-whisk","timestamp":"2024. december. 17. 10:03","title":"Új szintre emelte a képgenerálást a Google, több képből dolgozik a mesterséges intelligenciája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b67384f5-8206-4b33-b517-b3779d468dad","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az európai autógyártók emelik a belsőégésű motoros autók árát, miközben kedvezményeket kínálnak az elektromos autókra, hogy növeljék utóbbiak arányát az eladásban. 2025-től ugyanis szigorodnak az uniós előírások a szén-dioxid-kibocsátásra. A francia autólobbi vezetője ki is fakadt a szabályozás miatt.","shortLead":"Az európai autógyártók emelik a belsőégésű motoros autók árát, miközben kedvezményeket kínálnak az elektromos autókra...","id":"20241217_autogyartas-belso-egesu-motor-aremeles-europa-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b67384f5-8206-4b33-b517-b3779d468dad.jpg","index":0,"item":"3d26b4f7-b259-4d5e-84df-5455e77f3fa8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241217_autogyartas-belso-egesu-motor-aremeles-europa-elektromos-autok","timestamp":"2024. december. 17. 10:32","title":"Megemelik a belső égésű autók árát az európai gyártók 2025-ben egy uniós előírás nyomán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2024. december. 17. 11:30","title":"Pumával a városban: vallomások a volán mögül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e2cffe68-7ced-4013-92c1-3d9fe6a33cef","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A felsőoktatási intézmények szerint a modellváltással semmilyen módon nem sérült az egyetemi autonómia, és valójában az EU szól bele az egyetemek életébe.","shortLead":"A felsőoktatási intézmények szerint a modellváltással semmilyen módon nem sérült az egyetemi autonómia, és valójában...","id":"20241218_erasmus-egyetem-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2cffe68-7ced-4013-92c1-3d9fe6a33cef.jpg","index":0,"item":"843e5364-00c0-461a-ae1f-beb87dc5768e","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_erasmus-egyetem-birosag","timestamp":"2024. december. 18. 10:22","title":"Hat magyar egyetem bírósághoz fordul, mert az EU kizárta a modellváltó intézményeket az Erasmus-programból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újratárgyalják a római-parti gát ügyét? A civilek mindent megtettek, hogy szaván fogják Tarlóst
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A civilek letették az asztalra az általuk készített tanulmányt, amely szerintük azt igazolja, hogy a Római-parttól távolabb, a Nánási–Királyok útja mentén kellene a gátat megépíteni. Tarlós István azt ígérte, ha kap egy ilyen eredményre jutó elemzést, hajlandó a gát ügyét ismét a közgyűlés elé terjeszteni. A civilek tanulmányának vízügyi részét a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője jegyzi.
Múlt hét pénteken adták le a városházán a civilek Lányi András filozófus vezetésével azt a részletes tanulmányt, amely szerintük azt támasztja alá, hogy a Csillaghegyi-öblözetet védeni hivatott gátat nem közvetlenül a Római-partra lenne célszerű építeni, hanem beljebb, a Nánási–Királyok útja nyomvonalon, ahol most is áll valamilyen védmű.
Az előzmény az volt, hogy Tarlósék a Műszaki Egyetemmel készíttettek egy tanulmányt, amely történetesen arra a következtetésre jutott, hogy az árvízi védvonalat közvetlenül a parton a legcélszerűbb meghúzni. Ez volt a terv, amelyet a főváros eleve támogatni akart. Ez alapján a közgyűlés áprilisban el is fogadta a part menti gátas verziót. Tarlós István főpolgármester július végén azonban azt mondta Lányi András filozófusnak, ha augusztus 20-a előtt leadnak egy másik, kimerítően részletes tanulmányt, amelyet legalább egy vízügyi szakember is jegyez, akkor a kérdést hajlandó újra megfontolni, és ismét a közgyűlés elé terjeszteni.
Valljuk be, nem tűnt túl reálisnak, hogy mindez összejön
– mondja Bardóczi Sándor tájépítész, a tanulmány egyik szerzője a hvg.hu-nak. A főváros évek óta dolgozott a part menti verzió alátámasztásán, nagyjából hatszázmillió forintot költött rá. A civileknek azonban sikerült három hét alatt, nulla forintból összehozni egy másik tanulmányt, amelyet nem is akármilyen szerzők jegyeznek: a vízügyi részt Dr. Koncsos László, a BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszékének vezetője, a környezetvédelmi és urbanisztikai részt Bardóczi Sándor tájépítész, a szociológiai tanulmányt pedig Tosics Iván városszociológus készítette.
Ez utóbbi rész azért is fontos újdonság, mert eddig semmilyen kutatás nem vizsgálta a környéken lakók véleményét a parti védműről – teszi hozzá a tájépítész.
Egyre több az érv a parttól távoli gát mellett
A Tarlósék megbízásából készített tanulmány egyik legfőbb érve a parti verzió mellett az volt, hogy nem lenne indokolt a Nánási út és a part közti területet védelem nélkül hagyni. A most készített vizsgálat szerint azonban a gátat azért a parttól távolabb vezetett nyomvonalon lenne helyes megépíteni, mert ott eleve átlagosan 1,2 méterrel magasabb a terep, ezért alacsonyabb gátat kellene építeni, ami sokkal biztonságosabbá tenné a védművet.
Fazekas István
Ami a kivágott fákat illeti: mivel a gáttól tartandó kötelező védőtávolságot csökkentették, már a parti verzió is csak 500 fa kivágásával számol, ami jóval kevesebb a Tarlós által korábban emlegetett 1500-nál. Azonban a Nánási–Királyok útja mentén is ki kellene vágni mintegy 300 fát, ismeri el kérdésünkre Bardóczi, hozzátéve, hogy ha ők is a megváltoztatott szabályozással számolnak, ez a szám letornázható százra. Egy biztos: egyik esetben sem érinti az út mentén álló platánsort.
Egyre nagyobb hangsúly kerül azonban a vízügyi szempontokra is. Több szakmai orgánum áll ki ugyanis amellett, hogy nem a part mentén vezetett védmű a jó megoldás. Az Átlátszó pénteken tette közzé három neves vízügyi szakember – Futaki Károly, Holló Gyula és Simonffy Zoltán nyílt levelét, melyet Tarlós István főpolgármesternek írtak, hogy azonnal állítsa le a Római-partra tervezett mobilgát építésének előkészületeit. A három szakember szerint a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nem egyértelmű, hogy a gátnak valóban a parton lenne a helye, az viszont biztos, hogy ökológiai szempontból jóval nagyobb csapást okoz, mint bármelyik másik lehetséges nyomvonal.
Brüsszel rossz, Trump jó, a költségvetés béke, az ellenzék Brüsszel. A miniszterelnök interjút adott a Patriótának, és Magyar Péter nevét ki nem ejtve azt mondta: „ezek ilyenek”.