Sok vevő kivár az autópiacon
Nem a regisztrációs díjtábla változásai fogták vissza a hazai gépkocsi-értékesítés ütemét az év elején - állítják a hvg.hu által megkérdezett autóimportőrök. A visszaesés oka inkább az, hogy sok vevő az EU-csatlakozás utáni alacsonyabb autóárakra számítva kivár.
A Belügyminisztérium okmányirodái és a vámszervek közt az átmenettel jelentkező problémák azonban jobbára csak a gépkocsik üzembe helyezését hátráltatták. „Így az értékesítési statisztika inkább csak eltolódott, hiszen ez a csúszás nem a gépkocsik megrendelését akadályozta, csak a kiszállításukat és átadásukat” – mondja Bodor Csaba, a Mazda Motor Hungary PR-igazgatója.
Az első negyedévben Magyarországon csökkentek az autóeladások – ismerik el a szakemberek -, a pangás azonban minden bizonnyal nem a regisztrációs adó számlájára írható. Oka sokkal inkább a hagyományos év eleji forgalomcsökkenésben keresendő, s abban, hogy a vevők kivártak.
Sokan még mindig azt remélik, hogy az uniós csatlakozás árcsökkenést hozhat majd – magyarázzák a szakemberek, akik szerint azonban a vágyott árcsökkenés elmarad. „A regisztrációs adó okozta ármérséklődést a valuta- és euróárfolyam, a gyári árkorrekció, valamint az EU árharmonizáció jócskán ellensúlyozza” – mondja Verten Sándor, hozzátéve: a regisztrációs adó legújabb változata a hazánkban legkeresettebb kis- és alsó-középkategóriás gépkocsik 100-200 ezres árnövekedését okozza majd.
Önmagában tehát az uniós csatlakozás nem változtat az autóárakon; a csatlakozásra jó előre fel lehetett készülni, az autógyárak árharmonizációs tárgyalásai már korábban lezajlottak, így az új árlistákat már januárban kiadták. A disztribútorok azt mondják: tavaszi reklámhadjárataikat, melyekben a cégek rendkívül kedvező hitelkonstrukciókkal ajánlják termékeiket, a regisztrációs adótábla körüli bizonytalanság nem befolyásolta, hiszen a kampánytervezés előző év végén zajlott. „Csak az kampányol, aki biztosan csökkenti árait” – állítja egy, lapunknak nyilatkozó szakember, „sok piaci szereplő azonban még kivár és figyeli a versenytársak lépéseit”.
A jelenleg futó kampányokban az autóimportőrök éppen azt kívánják hangsúlyozni, hogy ők már előre hozták a csatlakozást, áraik már uniósak. „A most futó Seat plakát- és rádiókampány, s az Audi direct marketing-kampánya azt kommunikálja, hogy a csatlakozástól remélt árcsökkenés már végbe is ment” – magyarázza Vérten Sándor. A Citroen Hungária Eurostyle névre keresztelt limitált szériáját hirdeti a sajtóban, televízióban és óriásplakáton. „A Mazda a televízióban, rádióban, sajtóban és nyílt hétvégén népszerűsíti az európai árait” – mondja a cég PR-igazgatója. A hirdetések tehát úgy hivatkoznak és utalnak az uniós csatlakozásra, hogy közben valójában azt kívánják jelezni: az autóárak nincsenek szoros összefüggésben az ország EU-integrációjával.
Az importőrök szerint eladási mutatóik április folyamán normalizálódhatnak ugyan, ez azonban messze nem jelenti azt, hogy 2004-ben is elérik a tavalyi 20 százalékos forgalombővülést. Az autóárak változását pedig a továbbiakban is elsősorban az árharmonizáció és az euró-forint árfolyam ingadozás befolyásolja majd.