Közel 600 millió mobiltelefont adtak el tavaly

3 perc

2005.01.11. 09:00

Tavaly közel 600 millió mobiltelefont értékesítettek a világon, de ezeknek csak töredéke tartozik a harmadik generációs szolgáltatások vételére alkalmasak közé. A 3G-s szolgáltatások csak Japánban és Dél-Koreában terjednek gyorsan, ahol 2009-re elérhetik a 90 százalékos arányt. Európában viszon akkor még csak 30 százalékot fognak képviselni.

A világméretű mobilkészülék-eladások 23 százalékkal emelkedtek a harmadik negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához, és 7 százalékkal az előző negyedévhez képest, ami 146,1 millió eladott készüléket jelent az említett időszakban – állapította meg az IDC piackutató cég.  

Hasonló statisztikát készített az iSuppli Corp., melynek eredményei a fő trendben nem, de a konkrét számokban meghaladják az IDC adatait. Az iSuppli kutatásában a második negyedévben 168,5 millió eladott készülékről beszélnek, a harmadikban pedig már 170 millióról, ami nem egészen 1 százalékos emelkedésnek felel meg. Az iSuppli adatai szerint 2004 első kilenc hónapjában 508 millió készüléket értékesítettek, de az utolsó negyedévben visszaesik a növekedés üteme, és várhatóan csak 167 millió készülék kerül a boltokba, ami a raktárkészletek felhalmozódásának köszönhető, és 1,8 százalékos csökkenést mutat. A visszaeséssel együtt az iSuppli előrejelzése szerint várhatóan 675 millió készüléket szállítanak a gyártók az értékesítőkhöz. Ez 18 százalékos növekedés lenne 2003-hoz képest.

Az IDC elemzése szerint a növekedés titkát a piac kínálati oldalán kell keresni, ahol is a gyártók komoly erőfeszítéseket tettek a termékportfoliók innovációjának, fejlesztésének és megújulásának folyamatos fenntartására. Ennek eredményeként lehet tekinteni a telített piacokon megfigyelhető erős készüléklecserélési trendre. A készülékeladások növekedése azonban nagymértékben tulajdonítható a fejlődő piacok terebélyesedésének is – mondja az iSuppli.

Azokat a gyártókat jutalmazták vásárlásaikkal a fogyasztók, akik jól pozícionált és széles körű portfolióval álltak elő a bevezető, a standard és a csúcskategóriás készülékek piacán egyaránt – mondta el David Linsalata, az IDC elemzője.

A Nokia ismét élre került (Oldaltörés)

A Nokia például a második egymást követő negyedévben könyvelhetett el növekedést piaci részesedését tekintve, ami mára ismét 30 százalék fölé emelkedett. A finn óriásvállalat divat-, kamerás és üzleti vállalkozásokat megcélzó készülékeket, valamint többfunkciós mobiltelefonokat dobott piacra. A skandináv multit követő gyártók között páros versenyek alakultak ki egyszer a Motorola (14,2%) és a Samsung (13,8%), másszor pedig a Siemens (7,6%) és az LG Electronics (7,2%) között. Ez utóbbit követi a Sony Ericsson kevesebb mint egy százalékos lemaradással – zárul az IDC-elemzés.

Az iSuppli mérései szerint a Nokia 13,2 százalékkal növelte eladásait: 51,4 millióra 45,4-ről. A Nokia így növelte előnyét az őt üldöző Motorolához képest, amelynek piaci részesedése az iSuppli szerint fél százalékponttal kevesebb, mint amit az IDC mért. Nagyobb eltérés, hogy az amerikai piackutató cég a finnek feltámadását árpolitikájukkal magyarázza, azaz, hogy átlagosan 5 százalékkal csökkentették áraikat, míg a többi eredeti készülékgyártó emelte. Ez a cég elemzői szerint azt jelzi, hogy a Nokia a kisebb vásárlóerejű fogyasztókat megcélozva az egyszerűbb készülékekre összpontosít.

Egy másik, az ARC Group által készített elemzés a harmadik generációs telefonok várható eladási mutatóit jósolta meg. A brit konzultáns cég idei előrejelzése szerint a készülékeladások 4 százalékát teszik ki a 3G-s mobiltelefonok, ami – leszámítva a csúcstechnológiás szerkezetek iránt az átlagosnál nagyobb érdeklődést mutató Japánt és Koreát – gyengének mondható. A cég hosszú távú előrejelzése szerint a világ többi részén csak 2006-ban várható az igények növekedése, ami csak 2009-re ér el egy 30 százalékos penetrációt az észak-amerikai és európai mobilhasználók körében. A konzultációs cég elemzői a szokásos tényezőket jelölik meg a lassú terjedés okaként: a felhasználók igényeihez szabott megfelelő tartalom hiányát, valamint a rosszul megválasztott, technológiaközpontú marketingstratégiát.

Ezek a felemelkedőben lévő 3G piacok jól tennék, ha tanulnának a két fejlett ázsiai országtól. Japánban például éves összehasonlításban 150 százalékos a növekedés a harmadik generációs készülékek piacán. Az idén eladott 17,6 millió 3G-s mobiltelefon az összes eladott készülék 17 százalékát teszi ki. Az ARC Group 2009-re ezt az arányt 90 százalékosra becsüli az ázsiai szigetországban.

Koreában a kiépített CDMA 1× EV-DO hálózatnak köszönhetően 117 százalékos növekedés figyelhető meg, amivel év végére 55 százalékos penetrációt mondhatnak magukénak. 2009-ben ők is elérik a 90 százalékot.

Az ARC Group az idei évre 561 millió eladott készülékkel számol, ami 14 millióval alacsonyabb az iSuppli becslésénél, viszont így is 16 százalékos növekedést jelent a tavaly eladott 482,5 millióhoz képest. Az ARC a piacok telítődéséből fakadó csökkenő növekedési ütem bekövetkezését a következő öt évre jósolja: 2005-re 10 százalékot, 2006-tól 2009-ig pedig egyszámjegyű növekedési ütemet.