Kedvezményes árú luxusautók tisztviselőknek

2 perc

2005.01.18. 08:11

A német kormány és az egyes szövetségi minisztériumok szolgálati gépkocsijainak beszerzését a pénzügyi tárca szigorú előírásai szabályozzák. A takarékosságra törekvő miniszteri előírást azonban a gyártók nagylelkű engedményekkel játsszák ki, lépre csalva a mohó politikusokat.

Hans Eichel miniszter jegyzéke pontosan felsorolja, mennyibe kerülhet egy miniszter, egy államtitkár, egy igazgató, főosztályvezető stb. szolgálati autója. A miniszterek esetében a felső határ 43 800 euró, államtitkároknál 36 000. Az igazgatók és főosztályvezetők legföljebb 24 000 euróba kerülő szolgálati kocsira tarthatnak igényt. A nem személyi használatú minisztériumi járművek felső értékhatára 21 400 euró.

Ennek dacára a német politikusok szinte kivétel nélkül olyan luxusautókban parádéznak, amelyeknek beszerzési ára jóval a pénzügyminiszteri listán szereplő határok fölött van. Jürgen Trittin környezetvédelmi miniszter Audi A8 4.2 modellje például alapfelszereltséggel is 80 400 euróba kerül - és gyanítható, hogy a tárca vezetője nem éri be a "mezítlábas" kivitellel. Rolf Schwanitz kancellária miniszter a legdrágább Volkswagen típussal, a Phaetonnal jár (100 000 euró), a külügyi és a gazdasági minisztérium államtitkárai, Klaus Scharioth és Rezzo Schlauch S osztályú Mercedesszel furikáznak, Ditmar Staffelt, a gazdasági tárca parlamenti államtitkára egy 735-ös BMW-be ül be reggelente.

A fenti típusok egyike sem olcsóbb 90 ezer eurónál; még a nagybani vevőknél szokásos maximális (30 százalékos) árengedmény mellett is meghaladják az árak a pénzügyminiszteri limitet. A rejtély nyitja roppant egyszerű: politikusok esetében az autógyárak készek akár 65 százalékot is engedni a listaárból - árulta el egy bennfentes menedzser. Így aztán egy 4.2 literes motorral szerelt Audi A8 extrákkal együtt is mindjárt belefér a 43 800 eurós miniszteri keretbe. Igaz, az autógyárak a nyereség terhére kénytelenek kipótolni az önköltségi ár és a roppant kedvezményes miniszteri, államtitkári ár közötti különbséget - a dolog mégis megéri nekik.

A német televíziók esti híradóiban feltűnő politikusok, akik a legdrágább luxusautókból kiszállva adnak nyilatkozatokat, hihetetlen mértékben növelik az adott autógyárak tekintélyét. "Ezek az ingyenes reklámmásodpercek egyszerűen megfizethetetlenek" - állítja egy délnémet autógyár képviselője. A "beetetés" már csak azért sem árthat, mert az így lépre csalt politikus később - ha már kiszállt a politikából - magánemberként is nagy valószínűséggel a jól ismert márka egyik típusát fogja megvenni - írta a Welt am Sonntag.