A cég vezérigazgatója felfedte a Microsoft terveit

6 perc

2005.06.17. 13:08

Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója, nemrégiben a kaliforniai Stanford Egyetem több mint ezer diákja előtt vázolta fel a vállalat technológiai fejlesztési stratégiáját, beszélt a Microsoft hosszú távú innovációs terveiről, az innováció fenntartásának nehézségeiről és az innováció eszközeiről. Ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy még számtalan területen van szükség innovatív szakemberek közreműködésére a jövő szoftvereinek megalkotásában.

Steve Ballmer: "Lehetőségünk van újragondolni
az informatika szerepét"
© AP
“A szoftveriparban rengeteg fejlesztésre váró terület található, még éppen csak megkezdtük a lehetőségek kiaknázását. Vannak nagyra törő vágyaink, amelyeket valóra kell váltanunk. Ezek közül néhányat a Microsoft és az iparág más szereplői már az első személyi számítógépek megjelenésekor megálmodtak. Ma már adott a lehetőség arra, hogy újragondoljuk, milyen szerepet játszik az informatika életünkben” – mondta Ballmer, aki öt jelentősebb területre osztotta fel a vállalat hosszú távú innovációs terveit. Ezek az informatika szerepének újradefiniálása, az információk rendszerezése és szűrése, a kommunikáció egységesítése, a produktivitás növelése és a PC központi szerepének erősítése a munka és a szórakoztatás területén. Az informatika szerepének újradefiniálása

Első számú célként a PC és a hozzá kapcsolódó technológiák minden egyes háztartásba és vállalathoz való eljuttatása szerepel, hogy a legfrissebb megoldások segítségével egyszerűbbé váljon számukra a mindennapi munka, és élvezetesebbé a kikapcsolódás.

„Eddig több mint egymilliárd PC került forgalomba, és a Gartner elemzése szerint ez a mennyiség a duplájára fog nőni 2008-ra. A második milliárd PC sokban fog különbözni az elsőtől. Húsz évvel megjelenése után a Windows platform egyszerű grafikus felhasználói felülete sokrétű platformmá vált, ami egyszerre alapja a nagyteljesítményű szervereknek, valamint az otthoni filmnézésnek, tévézésnek. Ez az az alap, amire fejlesztők ezrei, szoftverfejlesztő vállalatok és hardvergyártók erős, nyereséges üzleteket építenek fel, segítve a technológia továbbfejlesztését, hogy az informatika elterjedté, biztonságossá és könnyen használhatóvá válhasson szerte a világban.”

Információ rendszerezése és szűrése

A Microsoft innovációs stratégiájának második nagy célja az interneten és más forrásokban fellelhető információ rendszerezése, hogy a felhasználók azonnal képesek legyenek megtalálni a számukra szükséges tartalmat.

“Nagy álmunk, hogy segítsük az embereket a keresett válaszok megtalálásában – hogy könnyebben kezelhessék a világban felhalmozott tengernyi digitális információt. Adatokat tárolunk a PC-ken, az interneten, munkahelyi és otthoni hálózatainkon, okos telefonjainkon; bármi, amit megéri digitalizálni, azt digitalizálják is. Minden információ a rendelkezésünkre áll – csak nem mindig könnyű megtalálni. A keresőmotorok segítenek abban, hogy közelebb kerüljünk az általunk keresett adatokhoz, de ennél sokkal többet is tehetünk. Web-szolgáltatások használatával rendszerezhetjük az információ szállítását, és egyszerűbbé tehetjük ezen adatok elérésének automatizálását is.”

“ A Windows új változatában már arra is lehetőség lesz, hogy a korábbi, könyvtárakra és ikonokra építkező adatszervezés és megjelenítés helyett egészen új módszerekkel lehessen elérni az információt. Sőt, a fájlrendszer szintjén is sokkal inkább úgy fog tűnni, mintha egy adatbázissal dolgoznánk, aminek minden egyes darabja olyan módon rendszerezhető, ahogyan ma még elképzelhetetlen. Mindez gyökeresen meg fogja változtatni a számítógépek szerepét életünkben.”

A kommunikáció egységesítése

A harmadik cél a kommunikáció egységesítése: “Számtalan módon léphetünk kapcsolatba egymással: hagyományos és mobiltelefonon, e-mailen, digitális hangtovábbítással, vagy éppen azonnali üzenetküldéssel. Azt azonban nagyon nehéz eldönteni az adott pillanatban, hogy melyik a legjobb mód a keresett személy elérésére – és ugyancsak problémát jelent annak szabályozása, hogy ki mikor és hogyan léphet velünk kapcsolatba. A szoftverek innovációja e területen is jelentős eredményeket érhet el. Azon dolgozunk, hogy a különböző kommunikációs módszereket összekapcsoljuk, ezáltal mindenki saját személyiséggel felruházva jelenhet meg a kommunikációban, nem pedig telefonszámok, e-mail címek és azonnali üzenetküldő kliens azonosítók halmazaként.”

A termelékenység növelése

Ballmer nagy lehetőségeket lát a termelékenységet javító szoftverek területén is: „Az emberek munkastílusa folyamatosan változik. Korábban olyan csapatok dolgoztak közös projekteken, amelyek egyazon épületben tartózkodtak. Most ezek a csoportok szétszórtan helyezkednek el, szerte a világban, kapcsolataik céges határokon is átívelhetnek, és feladataik akár minden nap megváltozhatnak. Szükség van arra, hogy az aktuális információ mindig rendelkezésükre álljon, azt képesek legyenek rendszerezni, megérteni, és annak megfelelően cselekedni. Mindez a szoftverek segítségével ma már nem lehetetlen.”

A PC központi szerepe a munka és a szórakozás világában

“A digitális szórakoztatás megvalósítása is egyik nagy álmunk: a PC képességeinek felhasználásával játszani, fotókat, videókat rögzíteni, zenét hallgatni, filmeket és tévét néni. Eszközeinkkel – mint például a következő generációs Xbox és a Media Center – forradalmasítani szeretnénk a szórakoztatást. Célunk, hogy interaktívabb, személyesebb, gazdagabb látvánnyal és hangokkal ellátott, verhetetlen digitális élményt nyújthassunk. Ezeket a technológiákat végül mindenhol használni lehet majd: akár a nappaliban, akár útközben.”

Az innováció fenntartásának nehézségei A Microsoft vezetője arra is kitért előadásában, hogy milyen üzleti és technikai kihívások nehezítik az innovatív fejlesztések folytatását, beszélt az üzleti környezet változásának gyorsaságáról, a gazdasági egyensúly-eltolódásról, valamint a fogyasztói igények elsődleges szerepéről.

Steve Ballmer elsődleges problémaként az üzleti környezet változásának hihetetlen gyorsaságát nevezte meg. Az igazi innováció az, ami kiállja az idő próbáját – ennek elérése azonban egyre nehezebbé válik, ahogy az iparág és a vásárlók igényei folyamatosan, és néha gyökeresen megváltoznak: “A technológia változásának üteme felgyorsult. Az asztali számítógépek terén közel harminc éve folyamatosan csökken a termékéletciklusok hossza, az utóbbi pár évben ez a csökkenés még látványosabb méreteket öltött. Gyorsan elavuló rendszerekkel nagyon nehéz az ügyfelek igényeit hosszú távon kielégíteni, különösen, ha a folyamatos változtatások költségvonzattal is járnak. Egyensúlyt kell teremteni.”

“Az, amit most ‘számítógépnek’ nevezünk, nagyon gyorsan fejlődik. A mobiltelefon, a televízió, az otthoni elektronikai eszközök lassan mind maguk is számítógépekké válnak, ugyanazzal a számítási teljesítménnyel és csatlakozási képességekkel, amire korábban csak egy PC volt képes. Ezért folyamatosan lépést kell tartanunk a hardverek innovációjával, és minden szoftverünket az új eszközökre is ki kell fejlesztenünk.”

Gazdasági erő-eltolódás

Steve Ballmer szerint a világ gazdasági egyensúlya hamarosan jelentősen meg fog változni, ami szintén markánsan befolyásolni fogja a szoftverfejlesztések irányát, és az innováció mértékét. Véleménye szerint, míg az Egyesült Államok átlagos mértékű növekedést fog felmutatni a következő évtizedben, addig az ázsiai és a fejlődő országokban jóval nagyobb mértékű gazdasági fejlődés várható. Az amerikai nagyvállalatoknak tehát alkalmazkodniuk kell az új piaci viszonyokhoz, ahol Kína egyike a három legnagyobb informatika piacnak.

Ballmer kiemelte, hogy az innováció útja kompromisszumokkal van kikövezve, és a nagy ötleteket szembesíteni kell a vállalat erőforrásaival, képességeivel, és fel kell tudni mérni, mennyire fogadja szívesen a kész megoldást a piac. A Microsoft kutatóközpontja, és a cég alkalmazottai is folyamatosan készítik az újabbnál újabb koncepciókat és prototípusokat, azonban azok termékként vagy szolgáltatásként történő megjelenésére gyakran hosszú ideig várni kell, annak érdekében, hogy azok a felhasználók valós igényeit szolgálhassák ki.

“Minden a fogyasztóval kezdődik. Aki nem figyel oda a saját vásárlóira, és nem olyan termékeket készít, amelyeket meg akarnak tőle venni, annak nem sokáig lesz működőképes a vállalkozása. Ez a szoftverek esetében különösen igaz. Egy új ötlet lehet, hogy a mérnököknek nagyon tetszik, de ha nem oldja meg az ügyfelek nap mint nap felbukkanó problémáit, vagy nem nyújt számukra lényegesen újszerűt napi tevékenységeik ellátásához, akkor nem járnak sikerrel. Ezen felül a nagy ötletek nem mindig a mérnököktől származnak – az igazán sikeres termékek mindig a nagyszerű fejlesztés, az ötletes marketing és a jól kidolgozott üzleti stratégia kombinációjaként születnek meg. Ha a mieinkhez hasonló nagy álmokat dédelget valaki, annak az okos ötleteket a piac realitásaihoz kell igazítania.”

Az innováció kellékei

Egy felelős vezetők által irányított vállalatnak képesnek kell lennie, hogy a megfelelő pillanatban kihasználja a kínálkozó alkalmat, és akár más vállalatok felvásárlásával, vagy szövetségekkel erősítse saját technológiáit, termék-portfolióját. Az egész vállalatot, így a szervezeti felépítést és a folyamatokat is a vezetésnek kell továbbfejlesztenie, hogy az megfeleljen a folyamatosan változó követelményeknek. Ezáltal a Microsoft sikere, és további jövője egyszerre múlik az irányítás átgondoltságán, és az egyes alkalmazottak kreativitásán.

„Ahhoz, hogy alapvető áttöréseket érjük el, – hogy olyan szoftvereket alkossunk, amik emberek milliói számára hasznosak, továbbá az egész iparág számára újabb lehetőségeket teremtsünk – képesnek kell lennünk arra, hogy mindkét szemléletnek egyszerre megfeleljünk, és gyorsan ki tudjuk választani, melyik az adott pillanatban fontosabb szempont. Mindig oda kell figyelni a legkisebb ötletekre is, hiszen mindegyik magában rejti annak a lehetőségét, hogy nagy lehetőséggé váljon – és ezeket az ötleteket a vállalat minden pontjára el kell juttatni. Ezzel egy időben nagyon alaposan végig kell gondolni, hogy a vezetői döntések hogyan hatnak a vállalat egyes részeire.”