Év végére 330 forint lehet a benzin ára

2 perc

2006.07.17. 14:03

Ha az olajárak tovább nőnek, akkor az év végére a 95-ös benzin magyarországi ára elérheti a literenkénti 330 forintot is - mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.

Mindenütt emelkedés
Rekord magasságba szökött az üzemanyag ára jó néhány európai országban. Elemzők szerint ekkora üzemanyag árakra korábban nemigen volt példa, hiszen június 14-e óta hordónként 12 dollárral, azaz 18 százalékkal drágult a kőolaj: hétfőn reggel az északi-tengeri Brent könnyűolaj referenciafajta rekordmagasságba, hordónként 78,18 dollárra szökött fel.
 
A brit AA Motoring Trust autós szakmai szervezet szerint Nagy-Britanniában megközelítette az egy fontot a 95-ös ólommentes benzin ára: 97,31 pennyre emelkedett (egy font=hozzávetőleg 406 forint).
 
Az összeállításban szereplő országok közül Hollandiában a legdrágább a 95-ös, 1,508 euró literenként, Németországban 1,365 euró, Olaszországban 1,351 euró, Franciaországban 1,285 euró, a legolcsóbb Spanyolországban, 1,029 euró.
A benzin európai piaci árát a mediterrán kikötői ár, gyakorlatilag a genovai kikötői ár határozza meg, ami szorosan kapcsolódik a Brent típusú olaj árához - mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Júliusban a Brent hordónkénti ára már elérte a 74 dollárt, ezért emelkedik folyamatosan a benzin ára Európában, így Magyarországon is, noha a magyarországi benzinellátás több mint 80 százalékát adó Mol orosz olajat finomít - tette hozzá az ügyvezető igazgató.

Az olaj illetve a benzin jövőbeni árára nehéz prognózist adni, hiszen azt nagymértékben befolyásolják a világpolitikai események - magyarázta az elemző, aki elmondta, hogy korábban erre az évre 68-69 dolláros hordókénti árral számoltak. Most úgy látja a GKI Energiakutató, hogy 70 dollár felett marad az olajár.

Ebben az esetben a magyarországi benzinárak a jövőben is felfelé tartanak majd, és a 95-ös benzin literenkénti ára az év végére elérheti a 330 forintot is - vélekedett Barta Judit. Hozzátette, hogy a benzin kereslete az egész világon árrugalmatlan, azaz fogyasztók megfizetik a magasabb árat, inkább lerövidítik a külföldi utazást, vagy esetleg olcsóbb szállást választanak.

Magyarázatként hozzáfűzte, hogy az első öt hónapban Magyarországon a benzinfogyasztás 6 százalékkal nőtt, a diesel olaj fogyasztása pedig 16 százalékkal, amelyben szerepet játszhat az ukrán csempészvonal kiiktatása. A kérdés az, hogy a növekvő olajárak mikor fogják vissza úgy a világgazdasági növekedést, hogy az visszahasson az olajárakra - fogalmazott az elemző.

"Az olaj ára már rég elrugaszkodott a klasszikus értelemben vett közgazdasági realitásoktól, hiszen a gyengébb kitermelési körülmények között dolgozó társaságoknál sem nagyobb a költség, mint hordónként 30-35 dollár" - hangsúlyozta a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója.