Környezeti katasztrófa fenyegeti az Antarktisz partvidékét

2 perc

2007.02.15. 10:19

Környezeti katasztrófa fenyegeti az Antarktisz partvidékét és a parthoz közeli vizeket egy égő japán bálnavadász hajó miatt. Fennáll a veszélye, hogy a hajó ezer tonnányi üzemanyaga és a hajón tárolt vegyszerek a Ross-tenger vizébe jut.

Tűz ütött ki a Nissin Marun, a japán bálnavadászflotta nyolcezer tonnás zászlóshajóján. A 148 fős személyzetből egy tengerész eltűnt. Három másik japán hajó a Nissin Maru segítségére sietett, és 126 tengerészt a fedélzetére vett a szerencsétlenül járt hajóról.

A legújabb jelentések szerint sikerült megfékezni a tüzet, de egyelőre nem ismeretes, hogy be lehet-e majd újra indítani a hajtóműveket. Ha nem, akkor a Nissin Maru súlyos veszély a környezetre nézve, mert jelenleg csendes időjárás uralkodik ugyan a Csendes-óceán déli részén, és nyugodt a tenger, ám e térségben gyakran vihar tombol, és bármikor elkezdődhet egy égiháború.

A tűz oka egyelőre ismeretlen, de egyes hivatalosan meg nem erősített információk szerint közvetlenül a lángok fellobbanása előtt robbanások történtek a fedélzet alatti térben. Az új-zélandi tengerészeti hatóságok szerint a bálnavadászat ellen tiltakozóknak, akik hétfőn összetűzésbe kerültek a bálnavadászhajókkal, nincs közük a japán hajó szerencsétlenségéhez, hiszen azok már két nap hajóútnyi távolságra voltak a Nissin Marutól, amikor tűz ütött ki a japán hajón. A Nissin Maru egyike annak a két japán bálnavadász hajónak, amelyeket az elmúlt napokban rendszeresen megtámadtak a Sea Shepherd állatvédő csoport tagjai. Bűzlő savas anyaggal és más tárgyakkal dobálták meg, így próbálva kifejezni tiltakozásukat a bálnavadászat ellen.

A térség élővilága rendkívül változatos, sokféle ősrégi állat- és növényfajjal - mondta wellingtoni sajtóértekezletén Chris Carter új-zélandi környezetvédelmi miniszter. Mintegy ezer tonna üzemanyag és számos vegyszer van a japán hajón, s ha ezek a vízbe jutnak nagy kárt tehetnek a környék élővilágában. Eddig nem került vízbe sem üzemanyag, sem vegyszer a hajóról, de ha ez megtörténik, akkor nemzetközi összefogásra lesz szükség, már csak azért is, mert több országnak, köztük Ausztráliának, az Egyesült Államoknak és Új-Zélandnak is vannak antarktiszi támaszpontjai - tette hozzá.

A hajó jelenleg az antarktiszi Adarae-foktól 175 kilométernyire - kissé megdőlve a tűzoltás céljából fedélzetre szivattyúzott víztől - tehetetlenül sodródik a fagyos kontinens népes pingvinkolóniáinak és költőhelyeinek viszonylagos közelségében.