Brüsszel meglépi azt, amiről Karácsony Gergely egyelőre csak álmodik

Vértessy Péter / Brüsszel

3 perc

2020.05.03. 10:30

Budapesten a sebességkorlátozás ötlete egészen új, a belga főváros viszont már túl van a társadalmi vitán, a tüntetéssorozatokon és a végső – egyesek szerint drasztikus – döntésen.

Brüsszel önkormányzata 2021 januárjától a város egész területén 30 km/órában szabja meg a megengedett legnagyobb sebességet. Április közepén döntött így, miután már tavaly nyáron széleskörű társadalmi vita, nem egy esetben pedig útlezárásokkal-útelfoglalásokkal tarkított tiltakozássorozat indult meg a közlekedési balesetek áldozatainak mind jobban növekvő száma miatt.

Az úgynevezett „City30” project keretében tehát a jövő év elejétől – néhány kivétellel – minden brüsszeli utcán a mostani 50 helyett csak maximum 30 km/órás sebességgel lehet majd hajtani, és a sebességkorlátozás nem csak a személy- és teherautókra, valamint buszokra lesz érvényes. Ennél gyorsabban nem közlekedhetnek majd az elektromos kerékpárok, illetve mopedek sem.

A fenti képen is látható brüsszeli utca a 2017-es autómentes napon

Minden biciklis álma

AFP

Lesznek azért olyan, zömmel fő ütőérnek, illetve tranzitútvonalnak számító utak is, amelyeken ennél nagyobb, óránkénti 50, illetve 70 kilométeres sebességet engedélyeznek majd, ezeket a rövidesen kiadandó új Brüsszel térképeken egyértelműen jelezni fogják. Ahogy az önkormányzat ígéri, az új sebességkorlátozásra figyelmeztető közlekedési táblák kihelyezése szeptemberben kezdődik majd meg.

Karácsony Gergely főpolgármester budapesti javaslata mintha a brüsszeli példára hajazna, ha hinni lehet neki, a társadalmi vitát sem akarja megkerülni – az egyébként máris kirobbant: