Brüsszel meglépi azt, amiről Karácsony Gergely egyelőre csak álmodik
Budapesten a sebességkorlátozás ötlete egészen új, a belga főváros viszont már túl van a társadalmi vitán, a tüntetéssorozatokon és a végső – egyesek szerint drasztikus – döntésen.
Brüsszel önkormányzata 2021 januárjától a város egész területén 30 km/órában szabja meg a megengedett legnagyobb sebességet. Április közepén döntött így, miután már tavaly nyáron széleskörű társadalmi vita, nem egy esetben pedig útlezárásokkal-útelfoglalásokkal tarkított tiltakozássorozat indult meg a közlekedési balesetek áldozatainak mind jobban növekvő száma miatt.
Az úgynevezett „City30” project keretében tehát a jövő év elejétől – néhány kivétellel – minden brüsszeli utcán a mostani 50 helyett csak maximum 30 km/órás sebességgel lehet majd hajtani, és a sebességkorlátozás nem csak a személy- és teherautókra, valamint buszokra lesz érvényes. Ennél gyorsabban nem közlekedhetnek majd az elektromos kerékpárok, illetve mopedek sem.
Lesznek azért olyan, zömmel fő ütőérnek, illetve tranzitútvonalnak számító utak is, amelyeken ennél nagyobb, óránkénti 50, illetve 70 kilométeres sebességet engedélyeznek majd, ezeket a rövidesen kiadandó új Brüsszel térképeken egyértelműen jelezni fogják. Ahogy az önkormányzat ígéri, az új sebességkorlátozásra figyelmeztető közlekedési táblák kihelyezése szeptemberben kezdődik majd meg.
Karácsony Gergely főpolgármester budapesti javaslata mintha a brüsszeli példára hajazna, ha hinni lehet neki, a társadalmi vitát sem akarja megkerülni – az egyébként máris kirobbant: