Veszélyes üzem magánkézben: Mekkora Mészárosék és Lázár felelőssége a szombati tömegbalesetben?
Nem volt előzmény nélküli az M1-esen tömegkarambolt okozó porvihar, mégsem kényszerítette ki senki az időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség betartását. Az illetékesek a felelősség hárításában versenyeznek. Ami biztos: a kormányhoz közeli üzletemberek kezében lévő koncessziós közútkezelő az első haváriahelyzetben elégtelenre vizsgázott.
Szinte napra pontosan 10 évvel ezelőtt kapták meg az állampolgárok a Belügyminisztérium hírhedt szöveges üzenetét: „Segítünk! Ne hagyja el a gépjárművét! Ha elfogy az üzemanyaga, üljön át másik gépjárműbe!”
Múlt szombaton, március 11-én nem az „évszázad hóvihara”, hanem egy lokális porátfújás miatt nullára csökkent látótávolság és minden bizonnyal legalább egy emberi hiba okozott tömegkarambolt az M1-es autópályán Herceghalom térségében, amelynek során 32 személykocsi, öt kisteherautó és hat kamion rohant egymásba. A kora délutáni balesetnek egy halálos áldozata van, több tucat ember pedig, köztük tíz gyermek is, súlyosan vagy életveszélyesen megsérült.
Megrázó videó: A becsapódás előtt egy-két másodperccel vált csak láthatóvá, hogy beállt az egész M1
A portól nem lehetett látni semmit.
Azonnal megindult a felelősök keresése, a rendőrség büntetőeljárást indított a baleset körülményeinek kivizsgálására.
Ami biztos: a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt., amelyet a Mészáros Lőrinc és Szíjj László milliárdosokhoz köthető magántőkealapok birtokolnak, igyekezett a legegyszerűbb beavatkozással és a legkisebb felelősségvállalással megúszni a működése megkezdése utáni első komolyabb haváriahelyzetet. Az MKIF kommunikációs igazgatója, Szimicsku László szombaton egyből a hirtelen és lokális porátfújást nevezte meg a fő felelősként, holott „a nemzet közútkezelője” számára már jóval korábban világossá kellett volna hogy váljon a helyzet súlyossága.