Mi az a rejtélyes X, a szuperalkalmazás, amit Elon Musk meg akar csinálni?
Nemcsak a Twitter új vezérigazgatóját, hanem annak elsődleges feladatát is megnevezte pénteken Elon Musk, a platform tulajdonosa. A cél, hogy szuperalkalmazást faragjon a jelenleg csak rövid posztolásra alkalmas appból. És ez óriási dolgot jelenthet.
Nem szuperebb alkalmazás, hanem szuperalkalmazás lesz a Twitterből – és bár az írásmódbéli eltérés első olvasatra szőrszálhasogatásnak tűnhet, valójában annál a különbségnél, amit jelent, talán nem is lehetne nagyobbról szó.
A fogalom múlt pénteken került elő, amikor Elon Musk – miután tavaly decemberben elbukta a twitterezők körében indított bizalmi szavazást – megnevezte utódját a Twitter vezérigazgatói székében. Ő Linda Yaccarino, akivel közösen Musk végre szeretné hajtani nagy tervét: a Twitterre építve elindítani az X nevű szuperalkalmazást. Ez pedig egyúttal a Twitternek tulajdonképpen a végét és valami egészen más kezdetét is jelentheti. [Frissítésként írjuk, hogy a folyamat július 24-én elindult.]
Pénzt, életet
A mikroblogplatformként is emlegetett rendszerrel az az egyik gond, hogy sosem tudott igazán felnőni. A legelszántabb magyar felhasználói igen harcosan reagálnak „a Twittert itthon alig használja valaki” kijelentésekre, de valójában erről van szó: a Facebook, Instagram és most már a TikTok tábora mellett a twitterezőké itthon és nemzetközi viszonylatban is eltörpül. A legfrissebb adatok szerint a Twittert mintegy 450 millióan használják, ami gombócból sok, havi aktív felhasználóból viszont édeskevés – a közösségi platformok közül a Facebook esetében 3 milliárd, az Instagramnál 2 milliárd, a TikTok háza táján pedig (a társappot használó kínai felhasználókkal együtt) legalább 1,7 milliárd emberről beszélhetünk.
Más értelemben sem vált éretté a Twitter: az indulása óta eltelt 17 év alatt még nem igazán derült még ki, hogy hogyan is lehet belőle pénzt csinálni. Ami biztosnak tűnik, az az, hogy ekkora felhasználói táborral (és ilyen furcsán viselkedő tulajdonossal) sem a reklámok, sem a különféle szolgáltatásokért – reklámmentesség, hosszabb twitt írása, nagyobb elérés – kieszelt előfizetések nem hoznak túl nagy bevételt.
Akkor mégis mi hozhat? Itt jön képbe az X nevű szuperalkalmazás.