Amerika felvenné a versenyt a piacot letaroló kínai akkugyártókkal – Európa csak áll és néz

Az elektromos autókhoz való akkumulátorok gyártásában világelső, Debrecenben vihart kavarva berendezkedő kínai CATL felemelkedése nem ment volna közvetlen állami támogatás és piacvédelmi intézkedések nélkül.

Amerika felvenné a versenyt a piacot letaroló kínai akkugyártókkal – Európa csak áll és néz

A globális terjeszkedés évének nevezte az ideit Robin Zeng, a kínai CATL alapító-elnöke, akinek cége 7,34 milliárd eurós befektetéssel Debrecenben évi száz gigawattórás kapacitású akkumulátorgyárat épít. A társaság már az idén felfuttatja a termelést a 2022 decemberében beindított, 14 gigawattórás kapacitású türingiai üzemében, s közben arról tárgyal, hogy a tengerentúlon is megveti a lábát. Az amerikai Forddal közösen hozna létre egy akkugyárat Michiganben, míg Mexikóban akár 5 milliárd dollárt is elérő beruházáson gondolkodik. Tavaly pedig már akkumulátort szállított a dél-koreai Kiának, első külföldiként belépve a két helyi riválisa, az LG Energy Solution és a Samsung SDI uralta piacra.

A kínai gyártó kiváló pozícióban van ahhoz, hogy meghatározó szereplővé váljon, mert a gépkocsik számára gyártott akkumulátorok piacán folyamatosan húz el a versenytársaitól. A múlt év első 11 hónapjában a piaci súlya immár csaknem akkora volt, mint az utána következő négy riválisáé együttvéve, a tőle származó lítiumionos akkumulátorok beépítése megduplázódott, és a cég szinte az összes nagy autógyárat az ügyfelei között tudja. A vállalat 2018-ban ment a sencseni tőzsdére, és a kezdeti tulajdonosok közül kilencen is dollármilliárdosok lettek, Zeng pedig a legbefolyásosabb kínai csúcstechnológiai oligarchák közé emelkedett.

Robin Zeng, a CATL tulajdonosa /// Feltöltődés Európában
AFP / DPA / PAUL ZINKEN