#6. Te melyik archetípus vagy – Így neveld az énmárkádat!

A bölcs? Az átlagember? A varázsló vagy netán a bohóc? Egy kis Nelson Mandela, Teréz anya, Madonna, esetleg némi Steve Jobs veszett el benned? A márka, így egy kiforrott énmárka is jól beazonosítható archetípusokon alapul, amelyek tulajdonképpen nem mások, mint az életcélunk kifejeződései. Nézzük meg hát, hogy is találhatunk rá a saját archetípusainkra.

  • hvg360 hvg360
#6. Te melyik archetípus vagy – Így neveld az énmárkádat!

Lassan tíz éve, hogy a HVG Könyveknél megjelent magyarul is John Purkiss és David Royston-Lee Énmárka – Tedd magad eladhatóvá az interneten is! című könyve, amely azonban azóta is alapműnek számít. A kötet nem egy hagyományos útmutató a CV-íráshoz. Nem mondja meg, hogyan legyél influenszer, vagy hogy melyek a networkingelés alapszabályai. Sokkal inkább ahhoz ad iránymutatást, hogy miként ismerheted meg önmagad, az erőforrásaid, amiket aztán az érvényesüléshez hasznosítani tudsz. Purkiss és Royston-Lee bestsellere számos önismereti gyakorlatot tartalmaz ahhoz, hogy felfedezhessük képességeinket, értékeinket, felszínre hozhassuk valódi motivációinkat. Hiszen csak úgy tudunk kielégítő és sikeres életet élni, ha egyszerre csinálhatjuk azt, amit szeretünk és amiben a legjobbak vagyunk. Hírlevélsorozatunkban e gyakorlati feladatokat is tartalmazó könyvből szemezgetünk részleteket az olvasóink számára. Hatodik rész.

Az archetípusok működése


Induljunk ki abból, hogy megtaláltuk életünk célját! Akkor alakíthatunk ki erős énmárkát, ha ezt az életcélt sikerül a külvilág számára is láthatóvá tennünk. Az archetípusok segítségünkre lehetnek abban, hogy életcélunkat olyan formába öntsük, amelyet a világon mindenhol felismernek. Ha életünk és viselkedésünk megfelel annak az egy vagy több archetípusnak, amelyhez természetünknél fogva tartozunk, akkor énmárkánk jelentése, mondanivalója felkelti mindazok figyelmét, akiknek éppen arra van szükségük, amit mi kínálunk.

A következőkben ismertetjük a Mark- és Pearson-féle modell (Margaret Mark és Carol S. Pearson: A hős és a törvényenkívüli – Kiemelkedő márkák építése az archetípusok erejével, 2001.) archetípusait. Módosítottunk az elnevezéseken, és ahol csak lehetett, igyekeztünk nemzetközi példákat felvonultatni. Némelyikben talán magunkra vagy barátainkra ismerünk. Ám fontos, hogy ne skatulyázzuk be magunkat, és egyik típussal se törekedjünk túlzott azonosulásra.

Nézzük, melyek az egyes archetípusok legfontosabb jellemzői!

A gondoskodó

  • A gondoskodó embert az a vágy hajtja, hogy segítsen embertársain, és megóvja őket a bajtól.
  • Ilyen Teréz anya, Florence Nightingale vagy egy gyermekéről gondoskodó anya, apa.
  • Az egészségügyi termékeket gyártó és forgalmazó Johnson & Johnson és a legtöbb egészségügyi magánszolgáltató szintén ezt az archetípust idézi.
  • Hasonlóképpen a gondoskodó ember archetípusa jut eszünkbe az orvosok, ápolónők és szociális munkások többségéről.

Az alkotó

  • Ez az archetípus gyakran felbukkan írók, művészek, zeneszerzők, feltalálók és vállalkozók között.
  • Ők az álmodozók, akiket gyakran megszáll az ihlet, s ezt aztán képesek a valóságba is átültetni.
  • Az alkotó típusú ember számára az önkifejezés fontosabb, mint az alkalmazkodás.
  • Határozott jövőképe van, s ennek a víziónak nála valóságos formát kell öltenie.
  • Alkotó Leonardo da Vinci vagy Mozart, Georgia O’Keeffe amerikai festőnő, Steve Jobs, vagy a porzsák nélküli porszívó feltalálója, James Dyson.

A felfedező

  • Ez a típus felfedezésekre vágyik. Szeretné megőrizni függetlenségét.
  • Természeténél fogva minden érdekli, kíváncsi a világra.
  • Elégedetlenkedő, nyughatatlan alkat.
  • A felfedezőket lelkük mélyén az a végy hajtja, hogy kiderítsék: mi az, ami igazán nekik való.
  • Ewan McGregor színész a felfedezőt kelti életre motoros utazásai során és az arcszeszreklámokban.
  • Ezt a típust képviseli Richard Branson is, amikor hőlégballonon tesz meg több ezer kilométert, vagy a gazdaság egy felszálló ágazatába fektet be dollármilliókat.

A hős

  • A hős mindig bátran cselekszik, amikor menteni kell a helyzetet.
  • Kifejezetten vonzódik a zűrzavarhoz, hiszen ilyenkor hősiességét bizonyíthatja.
  • A hősök kiállnak a meggyőződésükért.
  • Hős-típus Nelson Mandela, Ang Szán Szu Csí és Amelia Earhart is a hős típusát példázta, amikor a nők közül elsőként repülte át egyedül az Atlanti-óceánt.
  • A hős típust testesítik meg ezenkívül a rendőrök, a mentők és a tűzoltók, de azok a cégvezetők is, akik képesek fenekestül felforgatni egy vállalatot, hogy megmentsék a csődtől.