A nemnézettségért fizetünk százmilliárdokat a kormánypropagandát sulykoló közmédiának, amely stabilan veszteséges
Évi 140 milliárd forintból működtet 1-2 százalékos nézettségű csatornákat az MTVA, a csúfos számoknak azonban nincs következményük. A közszolgálatiság pedig már deklaráltan sem szempont, mondván: a közönség más forrásokból is tájékozódhat.
| KÖZMÉDIA | KÖZMILLIÁRDOK POCSÉKBA | NEMNÉZETTSÉGI ADATOK |
Szombaton több nézője lehet a köztévének, mint főműsoridőben szokott lenni – igaz, nem az adást, hanem az épületet fogják nézni, kívülről. Október 5-ére ugyanis Magyar Péter tüntetést szervezett a „közmédiának hazudott propagandagyár”, az MTVA óbudai, Kunigunda utcai székháza elé. A Tisza Párt elnöke szerint aki szabad országot szeretne a gyerekeinek, az velük tart. Az érdeklődés kölcsönös, hiszen a közmédia is minden felületén az ellenzéki politikussal foglalkozik, csakhogy éppenséggel nem az objektív tájékoztatás jegyében.
A tüntetés akár kapóra is jöhetett a közmédia vezetőinek, ugyanis már annak a hírére rögtön behívták Magyart az M1 és a Kossuth rádió élő műsorába. Bármi volt is az MTVA (és Rogán Antal) számítása, nem jött be: Magyar esélyt sem adott a riportereknek, hogy feltegyék kérdéseiket – vélhetően volt párja, Vogel Evelin indexes interjújához kapcsolódóan.
Egyedül a nézettségből látszott, hogy megérné közszolgálati adóként nyitni a valódi vita felé, hiszen csak így lehetne szélesebb réteget megszólítani azon a 100-200 ezer hithű, döntően nyugdíjas nézőn kívül, akiknek a világnézeti kondicionálására fenntartják a csatornát. Bár az adatok hiányosak, azt a számok jól mutatják, hogy a Tisza elnökének panaszáradatát rengetegen akarták visszanézni. A Mediaklikk.hu forgalma elérte a Forma–1-es hétvégék látogatottságát, a YouTube-ra feltöltött változat pedig űrszámokat produkált a szokásoshoz képest.
A közmédia gyakorlatilag csak Magyar Péterben bízhat, ha – a kutyapártos Brutit idézve – „18-nál több nézőt” akar elérni az évi 140 milliárd forintos támogatásából (az MTVA költségvetési forrásainak alakulásáról lásd alább ábránkat).
Így volt ez már a tavasszal is. Az európai parlamenti választás előtt rendezett listavezetői vita 596 ezer nézőt vonzott Magyarral és Brutival, a tévénézők 16 százalékát. Ez hatszor több, mint amennyit egy átlagos napon hoz az M1 legnézettebb híradója. Ráadásul egy részük még a következő műsorra sem morzsolódott le, amelyben viszont már ismét a megszokott, a kormány narratíváját sulykoló üzenetekkel találkozhattak.