Évek óta zuhan a Boeing, kérdés, elkerüli-e a repülőgyártó óriáscég a földbe csapódást

Már a csődvédelem lehetősége is felmerült az egykor szebb napokat látott Boeingnél. Kérdés, miképpen képes visszanyerni a megrendelők bizalmát az évek óta veszteséges amerikai repülőgépgyár.

Évek óta zuhan a Boeing, kérdés, elkerüli-e a repülőgyártó óriáscég a földbe csapódást

Összesen 33 milliárd dollár üzemi veszteség 2019, az utolsó nyereséges év óta, több mint egy hónapja tartó, eddig ötmilliárd dolláros kárt okozó sztrájk és tömeges, a 171 ezer alkalmazott tizedét érintő elbocsátás – ilyen hírek érkeznek az évek óta súlyos válságban lévő Boeing háza tájáról. Nem véletlen, hogy a cégnél a napokban már felmerült a csődvédelem lehetősége is, amit most azzal próbálnak elhárítani, hogy 35 milliárd dollárt teremtenének elő hitelekből és részvényeladásból.

Elképzelhető, hogy a mostani hitelfelvételről az utolsó pillanatban született meg a döntés, mert a Boeing besorolása már csak egy szinttel van a bóvli kategória fölött, s ha tovább romlik az osztályzat, az újabb kölcsönök megfizethetetlenné válnak. A vállalat hosszú lejáratú adóssága jelenleg 53 milliárd dollár, több mint 40 milliárddal magasabb a 2019. márciusinál, amikor elkezdődött a cégóriás vesszőfutása: akkor zuhant le szoftveres hiba miatt a második Boeing–737 Max gép, amit a legjobban fogyó típus közel két évig tartó földre parancsolása követett. A két lezuhant gépen 346 ember vesztette életét.

Azóta egymást követték a problémák. A két katasztrófa 20 milliárd dolláros közvetlen és mintegy 60 milliárdos közvetett veszteséget okozott a társaságnak. Az amerikai hatóságok által végzett vizsgálatokból, valamint a cég titkait a nyilvánosság elé táró kiszivárogtatók beszámolóiból egyértelművé vált, hogy előbbre helyezték a nyereséget a biztonságnál és a minőségnél. Nem volt megfelelő az új típusok tesztelése, és úgy is telepítettek kulcsfontosságú szoftvereket, hogy tisztában voltak vele: azok nem működnek minden esetben megbízhatóan.