A tavalyi késéscunami és teljes káosz után mi várható 2025 nyarán a repülésben?
Idén nyáron is lehetnek fennakadások a repülésben. Az egyik lehetséges megoldás csak elméletben hangzik egyszerűnek, az európai légiirányítás egységesítése továbbra is várat magára.
Aki látta már azokat a fejtágító térképeket az interneten, amelyeken az USA-t Európára vetítik, emlékezhet rá, hogy az Egyesült Államok kis híján beteríti az egyesült Európa területét. Különbségek persze vannak. Az egyik, hogy a légi forgalomért odaát egyetlen hatóság és irányító szervezet felel (ahogyan a szintén nagy területű Kanadában vagy Ausztráliában is), Európában viszont (az EU-n belül és kívül) több mint negyven.
Nem nehéz kitalálni, hogy az ebből adódó töredezett, olykor kacskaringós légi útvonalak környezetszennyezésben is, de például járatkésésekben és -kimaradásokban is érzékelhető veszteségeket okoznak. A londoni The Guardian olyan szakértői véleményeket idézett, amelyek szerint a hatékonyabb légiirányítás – leginkább a rövidebb, egyenes útvonalak révén – rögtön 10 százalékkal csökkentené a káros anyagok kibocsátását. Nem véletlen, hogy az EU régóta rágódik ezen, és annak is már húsz éve, hogy 2004-ben jogszabályba iktatták az egységes európai égbolt (Single European Sky, SES) tervét. Eddig azonban nem sokra jutottak vele.