Egyre többen lépnek a fék helyett a gázpedálra. Miért? És mi lehet a megoldás?

7 perc

2025.02.16. 12:30

Japánban hamarosan kötelező lesz a pedáltévesztés elleni védelem az autókban. Az időnként veszélyes „félrelépések” okait is vizsgálják már, de biztos megoldás egyelőre nincs. 

Elképzelni is rossz: az ember éppen megállna a jegyautomatánál, de a kocsi kilő, áttöri a parkolóház korlátját, és többemeletnyit zuhan. Ez a tavalyi németországi baleset az autót vezető nő súlyos sérülésével végződött. Egy másik német példa: fékezés helyett felgyorsult az e-autó és belerohant az előtte haladóba, ezúttal sérülés nélkül. Pedáltévesztés? Az egyre bonyolultabb elektronika hibája? És mit lehet tenni az emberi vagy műszaki hibák megelőzésére? – latolgatja az ilyen esetek nyomán a német sajtó.

Auto stürzt in Parkhaus in Halle fünf Etagen in die Tiefe

Bei einem schweren Unfall am Hansering in Halle ist ein Auto mehrere Etagen in einem Parkhaus in die Tiefe gestürzt und auf dem Dach liegen geblieben. Zur Bergung musste die Straße in Höhe Landgericht voll gesperrt werden. ► Mehr zum Thema: https://www.mz.de/lokal/halle-saale/unfall-hansering-sperrung-auto-sturz-parkhaus-fahrer-kran-landgericht-3897881 ► Mehr Videos und Reportagen aus Sachsen-Anhalt: / @hiyamgm ► Nie wieder Neuigkeiten aus Sachsen-Anhalt verpassen!

Annyi bizonyos, hogy önmagában a pedáltévesztés nem új keletű kockázat, különösen olyan országokban, például az USA-ban, ahol az automata váltó vált általánossá, így csak két pedál van. Lehet, hogy máshol, így idehaza is, ezt a kockázatot terjesztené ki, hogy a lassacskán terjedő e-autók is két pedállal működnek? De nem biztos, hogy csak erről van szó. 

Vida Gábor, a BME gépjárműtechnológia tanszékének adjunktusa olyan nemrégi esetet idéz fel, amellyel igazságügyi műszaki szakértőként találkozott. A halálos kimenetelű baleset kézi váltós, nem különösebben erős kisautóval történt, városi forgalomban. A vezető úgy emlékezett, hogy fékezett, a kocsi mégis gyorsult. Egészen az ütközésig. Csakhogy évek óta egyre több autóban benne van, sőt az új kocsikban tavaly óta kötelező is egyfajta feketedoboz (event data recorder, EDR), ez pedig utólag egyértelműen megmutatta, hogy a fék rendben volt, viszont fékezés egyáltalán nem történt, a vezető a gázt nyomta. Ilyen fokú tévedés vagy figyelmetlenség a vezetői alkalmasság kérdését is felveti – mondja a szakértő. 

Júliustól kötelező a feketedoboz az új autókban, ezt kell róla tudni

Rögzíti a sebességet, a gázpedál állását és a vezető-segédrendszerek működését.