Egyre többen lépnek a fék helyett a gázpedálra. Miért? És mi lehet a megoldás?
Japánban hamarosan kötelező lesz a pedáltévesztés elleni védelem az autókban. Az időnként veszélyes „félrelépések” okait is vizsgálják már, de biztos megoldás egyelőre nincs.
Elképzelni is rossz: az ember éppen megállna a jegyautomatánál, de a kocsi kilő, áttöri a parkolóház korlátját, és többemeletnyit zuhan. Ez a tavalyi németországi baleset az autót vezető nő súlyos sérülésével végződött. Egy másik német példa: fékezés helyett felgyorsult az e-autó és belerohant az előtte haladóba, ezúttal sérülés nélkül. Pedáltévesztés? Az egyre bonyolultabb elektronika hibája? És mit lehet tenni az emberi vagy műszaki hibák megelőzésére? – latolgatja az ilyen esetek nyomán a német sajtó.
Annyi bizonyos, hogy önmagában a pedáltévesztés nem új keletű kockázat, különösen olyan országokban, például az USA-ban, ahol az automata váltó vált általánossá, így csak két pedál van. Lehet, hogy máshol, így idehaza is, ezt a kockázatot terjesztené ki, hogy a lassacskán terjedő e-autók is két pedállal működnek? De nem biztos, hogy csak erről van szó.
Vida Gábor, a BME gépjárműtechnológia tanszékének adjunktusa olyan nemrégi esetet idéz fel, amellyel igazságügyi műszaki szakértőként találkozott. A halálos kimenetelű baleset kézi váltós, nem különösebben erős kisautóval történt, városi forgalomban. A vezető úgy emlékezett, hogy fékezett, a kocsi mégis gyorsult. Egészen az ütközésig. Csakhogy évek óta egyre több autóban benne van, sőt az új kocsikban tavaly óta kötelező is egyfajta feketedoboz (event data recorder, EDR), ez pedig utólag egyértelműen megmutatta, hogy a fék rendben volt, viszont fékezés egyáltalán nem történt, a vezető a gázt nyomta. Ilyen fokú tévedés vagy figyelmetlenség a vezetői alkalmasság kérdését is felveti – mondja a szakértő.