Kinek, mikor és miért éri meg a céges e-autó?
Magyarország az egyike azoknak az európai országoknak, ahol alacsony a lízingelt tisztán elektromos járművek birtoklási költsége. A konnektorból tölthető hibridek helyzete változott, miután az újonnan forgalomba helyezett ilyen járművek már nem kaphatnak zöld rendszámot.
Az európai országok közül Svájcban a legmagasabbak az autólízingelés költségei – átlagosan 1252 euró/hó –, míg a legalacsonyabbak Görögországban, 815 euró. Magyarország is a viszonylag kedvező díjkategóriába tartozik a maga 899 eurójával. Ami pedig a tisztán elektromos járműveket (BEV) illeti, a rájuk fordított havi átlagos költség (amortizáció, kamatok, javítási kiadások, abroncsok, üzemanyag, adók és biztosítás) Magyarországon kimondottan kedvező: 2024-ben 873 eurónyi volt, amivel az ország a legolcsóbbak közé került. Ez némiképp meglepő, annak tekintetében, hogy az ilyen autókkal kapcsolatos költségek Nyugat- és Észak-Európában jellemzően alacsonyabbak, mint a belső égésű motorral szerelteké, Dél- és Kelet-Európában inkább a hagyományos járművek költségei mérsékeltek – ezek a két nemzetközi flottakezelő, az ALD Automotive és a LeasePlan integrációjával létrejött Ayvens lízingcég legújabb európai kutatásának legfőbb következtetései.
A konnektorból tölthető hibridek (PHEV) és a tisztán elektromos járművek iránti igény eddig sem volt túl magas, az összes újjárműbeszerzéshez képest az arányuk nagyon alacsony. „Az is jellemző, hogy a részben vagy teljesen elektromos hajtással működő autókat elsősorban a nagy nemzetközi vállalatok magyarországi leányvállalatai keresik, ezeknél a cégeknél a helyi beszerzési politika is előírja a PHEV-ek és BEV-ek kötelező arányát. A hazai szegmens eddig sem volt jelentős” – fejtette ki a HVG-nek Bori Máté, az Ayvens operatív igazgatója. Elmondása szerint a cégnél izgalommal figyelték, miként alakul át a piac azt követően, hogy tavaly szeptemberben megváltoztak a PHEV-ekre vonatkozó szabályok, és az újonnan forgalomba helyezett ilyen kocsik már nem kaphattak zöld rendszámot. „Nem voltak tömeges lemondások, akik megrendelték a hibrideket, át is vették azokat. Azóta sincs komoly változás, ha a nemzetközi vállalatoknál a politika része a CO2-kibocsátás csökkentése, akkor az, hogy most már van regisztrációs és cégautóadó, illetve elveszett az ingyenes parkolási lehetőség, nem tántorította vissza őket az ilyen autók lízingelésétől.” Bori Máté szerint minimálisan bővül a PHEV-ek és BEV-ek iránti érdeklődés, azonban azt nem lehet mondani, hogy zakatolna a piac.