5 perc töltéssel 400 km autózás: mit tudnak a legújabb e-autós fejlesztések?
Ritkábban szorulnak töltésre, akkor pedig kevesebb ideig kell őket áramon hagyni. És még biztonságosabbak is lesznek. Ezt ígérik azok a hibrid és elektromos autós fejlesztések, amelyek a mérnökök asztalairól éppen most kerülnek át a gyártósorokra.
Precíziós tervezés
Egyetlen nap alatt képes azt az eredményt elérni a Grazi Műszaki Egyetem kutatói által fejlesztett mesterséges intelligencia, ami a mérnököknek hónapokban telne. Az Optimization of Electric Drives (OPED) önállóan optimalizálja az elektromos autók teljes hajtásláncát. A szoftver képes ötven tervezési paramétert – többek között a teljesítményt, a minimális élettartamot és a maximális sebességet – figyelembe venni, ezeket pedig úgy kombinálni, hogy a gyártók által elsődleges szempontként megjelölt tényezők is érvényesüljenek. Ez lehet például a gyártási költségek alacsonyan tartása, a hajtáslánc súlya és térfogata vagy az energiahatékonyság.

Minimális fogyasztás, maximális hatótáv
A Renault és a kínai Geely közös cége, a spanyol Horse Powertrain Solutions három éven át fejlesztett egy hibrid autókba szánt új motort. A HR12 PHEV hajtáslánc a HR12 belső égésű motort, valamint az első és a hátsó tengelynél lévő két villanymotorját tartalmazza. Ezek együttesen 300 lóerő leadására képesek. A rendszerhez tartozó 400 voltos lítiumionos akkumulátorral pedig több mint 100 kilométer tehető meg tisztán elektromos üzemmódban. A motor már be is mutatkozott az első autóban, a Renault Rafale E-Tech 4×4 Hybridben, amelynek átlagfogyasztása a gyártó szerint 0,7 liter 100 kilométerenként, a károsanyag-kibocsátása pedig megtett kilométerekre vetítve 15 gramm.

A hatótáv növekedésére játszanak a 4680-as akkumulátorcellával is. A 46 milliméter átmérőjű és 80 milliméter hosszúságú, henger alakú egység cellánként ötször több energiát képes eltárolni, mint amennyit jelenleg az általánosan használt technológia lehetővé tesz. A Panasonic 2024 végén jelentette be, hogy elkészítette a saját változatát, aminek hamarosan a tömeggyártása is elindulhat. Eközben a Tesla is dolgozott hasonló egységen, amelyből a vezér, Elon Musk állítása szerint már több mint 100 millió darabot le is gyártottak.