Oktatási helyzetkép: hitvány bizonyítvány
Nem túl biztató az a pillanatfelvétel, amely az OECD 2022-es, a minap megjelent kiadványából a magyar oktatásról kiderül. Az Education at a Glance évente feldolgozza az OECD-országok oktatási adatait, összehasonlíthatóvá téve, ki hogy áll e téren. A legfontosabb adatsorokban Magyarország már évek óta általában a sor végén kullogott, és a legfrissebb jelentés alapján jelenleg is ez a helyzet. Nem csak az oktatás kimeneti oldala – például a PISA-felmérésekben tükröződő tudás – hagy kívánnivalókat maga után, a tanítás körülményeivel kapcsolatos OECD-adatok is azt mutatják, hogy leértékelődött a tudás Magyarországon. Láthatóan nem vált be például, hogy a kormány 18-ról 16 évre csökkentette a kötelező tanulás időszakát. Így már 10 százalék fölött van azoknak a fiataloknak az aránya, akik 17 éves korukban dolgoznak, vagyis a szakképzésben sincsenek benne, azaz jobb esetben nyolc általánossal próbálnak boldogulni a munkaerőpiacon. Az pedig, hogy a 25–34 évesek között mindössze 33 százalék a felsőfokú végzettségűek aránya, szintén az egyik legalacsonyabb érték Európában: csak az olaszoknál rosszabb a helyzet.