Kiböjtöltbájtok
Lecsúszóban van Magyarország a távközlési infrastruktúra minőségében, miközben az internet- és mobilszolgáltatások drágulnak. A kormány tettei s a hatóság tétlensége gyengítik a versenyt.

Alulrólzárkózótarifák

Miért emelnek nagyot egyes szolgáltatások díjain, képesek-e fejleszteni eladósodva is? – kérdeztük Fekete Pétertől, a 4iG-csoport vezérigazgatójától.
¬ A cable.co.uk friss tanulmánya szerint az internetsebesség terén Magyarország a világ fejlettebb régióinak utolsó harmadába tartozik. Mi az oka ennek?
Önmagában az internetsebesség nem ad releváns információt az internetpiac fejlettségéről, ez a tanulmány sem alkalmas arra, hogy bármilyen messzebbre mutató következtetést levonjunk belőle. Az internetsebesség mellett fontos a mobil- és a vezetékes hálózati lefedettség kiépítettsége, illetve a hozzáférés biztosítottsága. Magyarország e három tényező alapján az európai élvonalhoz tartozik.
¬ A fejlett világban a közel 100 százalékos lefedettség alap, ezért nézik a sebességet. De mennyire kényszerül rá a 4iG a fejlesztésekre, miután a magyar piacon korlátozott a verseny?
Nem korlátozott. A mobil- és a vezetékes szolgáltatások terén is komplex verseny van. A mobilkommunikációban háromszereplős a piac, és kiegyenlített a verseny. A 3G lekapcsolása után ezen a területen a 4iG-csoport a 4G/5G-s hálózatok további fejlesztésére koncentrál. A vezetékes lakossági szolgáltatások piacán a 4iG mellett a Magyar Telekom és számos kábeltévé-szolgáltató versenyez. A Magyar Telekom hálózata jelenleg országosan magasabb lefedettséget biztosít. A régebbi, hibrid technológiák a sávszélességi versenyben egyre inkább alulmaradnak a korszerű üvegszálas hálózatokkal szemben, ezért itt is jelentős fejlesztési lehetőségeket látunk. Emellett a vezetékes hálózattal nem rendelkező Yettel egy speciális technológiával belépett a kvázi fix szolgáltatások (tv, otthoni internet) piacára, amelyeket mobilhálózaton nyújt.
¬ Mennyiben fogja vissza a fejlesztési lehetőségeket a 700 milliárd forinton felüli kötvény- és bankkölcsön?
A távközlés erősen beruházásintenzív iparág. A csoport által megvásárolt – több esetben a beruházási versenyben korábban lemaradó – cégekben új beruházási ciklusokat indítva kívánunk piacvezető szerepet elérni. Montenegróban a legfontosabb tengerparti turisztikai desztinációkban már kiépítettük 5G-hálózatainkat, Albániában folyamatosan bővítjük optikai lefedettségünket és bővítettük mobilhálózatunkat, ennek köszönhetően idén tavaszra a független mérések szerint ott a 4iG-csoporté lett a legjobb mobilhálózat. Magyarországon is jelentős beruházásokat tervezünk a mobil-, a vezetékes és a televíziós infrastruktúránkban, továbbá a mobilos 5G-szolgáltatásokban. A tavasszal a 4iG-csoport vásárolta messze a legnagyobb sávszélességű 32 GHz-es rádióspektrumot. Ezen túl vizsgáljuk a tulajdonunkban lévő vezetékes, valamint a balkáni mobil-infrastruktúra potenciális összevonásának, kiválásának lehetőségeit tőkebevonás céljából, másrészt a cégcsoport hazai távközlési vállalatainak integrációs lehetőségeit. Ebben a fázisban azonban még nem jelezzük előre befektetőinknek a várható beruházási intenzitásunkat. A Vodafone felvásárlásának eredményeként a Scope Ratings nemzetközi hitelminősítő egy osztályzattal javította a 4iG Nyrt. kibocsátói besorolását, illetve a kötvényei besorolását is.
¬ Vajon a likviditásteremtési kényszer miatt adták el egy állami cégnek a Digi mobil-infrastruktúrájának egy részét?
A Digimobil-előfizetők 2023. június 1-jétől a Vodafone toronyhálózatát és infrastruktúráját használják, mely így számukra már teljes országos lefedettséget biztosít. A két mobilhálózat átfedi egymást, így a Digi használaton kívüli toronyhálózatát, rádióhálózati eszközeit és frekvenciahasználati jogát értékesítettük az állami Pro-M Zrt.-nek. A döntést stratégiai, műszaki és gazdasági érvek egyaránt alátámasztották.
¬ Bármennyire alacsony árakkal hódított is anno piacot a Digi, indokolható-e az előfizetéseknek az inflációt akár többszörösen meghaladó drágítása?
A Digi korábbi üzletpolitikájának megfelelően egyfajta diszkontbrandként működött, jelentősen alacsony szolgáltatási díjak mellett próbált minél több ügyfelet megszólítani. Ezzel a stratégiával azonban már középtávon sem lehet minőségi hálózatot, szolgáltatást és tartalmat fejleszteni vagy fenntartani. Ráadásul 2022-ben jelentősen megváltoztak a külső gazdasági körülmények: az inflációs hatások mellett az energiaárak is drasztikusan megemelkedtek, ami a távközlésben nagyon komoly költséget jelent. Ezért kényszerült az elmúlt egy évben a Digi arra, hogy az összes piaci szereplőhöz hasonlóan rendezze előfizetési díjait, illetve idén májusban inflációkövető díjkorrekciót hajtson végre. Ezzel azonban még mindig alulról zárkózik fel a versenytársak tarifáihoz, így továbbra is az egyik legkedvezőbb díjakkal dolgozó hazai szolgáltató.
¬ Csakhogy szakértők szerint minél nagyobb a verseny, annál gyorsabb a minőségi fejlődés, és alacsonyabbak az árak.
Egy Magyarország méretű piacon négy párhuzamos infrastruktúrát kiépíteni, fenntartani és fejleszteni óriási költséget jelent. Európával ellentétben az USA államaiban jellemzően két-három szolgáltató versenyez. Itthon a háromszereplős piacon egészséges árverseny alakulhat ki a szolgáltatások teljes spektrumát tekintve. A piaci tendenciák abba az irányba mutatnak, hogy Európában is folyamatban van a hálózati infrastruktúrák konszolidációja, országonként két-három telekommunikációs szolgáltató osztozik majd a piacokon, gyakran közös infrastruktúra-elemeket használva.