Keresd a mozikban!

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Filmajánlatok májusra - kritikai megjegyzésekkel fűszerezve - a WAN2-tól. A hvg.hu ezentúl rendszeresen közöl anyagokat az egyetlen hazai popkulturális magazintól.

Szerelemtől sújtva

****
2046
Hongkongi film, rendező: Wong Kar-wai, szereplők: Tony Leung, Gong Li

Költészetté alakul
Kép a Wong Kar-wai filmjéből
© wkw2046.com
A hongkongi illetőségű Wong Kar-wai az elmulasztott és soha be nem teljesülő szerelmek megszállottjává vált. 2046 című filmjével a rendező visszatér előző filmje reménytelen szerelmeseihez. A 2000-ben bemutatott Szerelemre hangolva két magányos ismeretlen, egy egymás szomszédságában szobát bérlő férfi és nő csendes vágyakozását szemléltette a hangulat fokozásának megannyi eszközével: a hatvanas évek Hongkongjára boruló esős éjszakák neonfénybe vont képeivel, szívhez szóló, latinosan melankolikus dallamokkal, és a szerelmesek apró rezdüléseit hangsúlyozó lassított felvételekkel. Ami papíron a giccs megcáfolhatatlan bizonyítéka, az Kar-wai filmjében - merjünk nyugodt szívvel nagyot mondani! - költészetté alakult. A 2046 a négy évvel ezelőtti remekmű folytatására és megismétlésére tett kísérlet. Újra benyithatunk a Szerelemre hangolva 2046. számú hotelszobájába, és ott találjuk az előző történet reménytelen szerelmesét, Mr. Cheungot, aki ezúttal egy olyan vonatról ír könyvet, ami 2046-ba szállítja az utasait, ahol az odaérkezettek visszakaphatják elveszett emlékeiket. Kar-wai filmjének képei, hangulatai, és jóleső melankóliája alkalmasak arra, hogy néhány pillanatra felidézzék a Szerelemre hangolva egyszeri csodáját, a több idősíkon futó, futurisztikus elemekkel terhelt, zavaros történet azonban nem a rendező zsenijét, hanem egy kétségbeesetten csattogó vágóollót, és egy kihúzásokkal és betoldásokkal teli forgatókönyv összecserélt lapjait juttatja a néző eszébe.

Ne nézz bután!

Előreláthatólag az év vége felé kerül a mozikba az Eros című produkció, melyben Wong Kar-wai, Michelangelo Antonioni és a Pedro Almodóvar-t helyettesítő Steven Soderbergh egy-egy egymástól független rövidfilmben értekeznek a szerelem és a szexualitás természetéről. Ami a hongkongi rendező további terveit illeti, az előzetes híresztelések szerint Kar-wai már készül következő filmjére, a harmincas évek Sanghajában játszódó A sanghaji asszonyra, melynek főszerepét állítólag Nicole Kidman fogja eljátszani. A számos bizonytalan tényező között egyedül annyi bizonyos, hogy a filmnek semmi köze Orson Welles 1947-ben forgatott, hasonló című klasszikusához.

Szakmunkásképző

**+fél
A gépész
The Machinist -amerikai film; rendező:Brad Anderson, szereplők: Christian Bale, Jennifer Jason Leigh

Divatosan seszínű
A gépész című filmből
© Budapestfilm.hu
Frissen szerzett tapasztalataink szerint az emlékezetkiesésben, álmatlanságban és egyéb súlyos tudatmódosító nyavalyákban szenvedő antihősök felbukkanására elsősorban a csavarosra vett thriller-féleségekben lehet számítatni. A független kisfilmek felől (Next Stop Wonderland) érkező s egyenesen Hollywoodnak tartó Brad Anderson is efféle babérokra pályázik, nagyon is kapóra jön tehát egy ilyen csont és bőr kóválygó, aki maga sem tudja, mit írhat a képzelőereje, és mit a valóság számlájára. Ilyenkor aztán gőzerővel találgathatjuk, hogy beesett arcú és kitüremkedő oldalbordákkal tüntető szakmunkásunk ördögi összeesküvés áldozata-e, vagy szimplán csak delirál. Természetesen nem lőhetjük le a film slusszpoénját, hátha akad valaki a nézőtéren, aki a csupa lopott ötlet, sekélyes sejtelmesség és rossz színészi alakítás ellenére sem adja fel a reményt, hogy egyszer csak kiderül, eltitkolt remekművel van dolga. Mindazonáltal elmarasztaló ítéletünk ellenére is átható kultusz-szagot érzünk a levegőben: a divatosan seszínű képek, a talányosnak álcázott történet, vagy a főszerepet alakító Christian Bale visszataszítóan látványos soványsága biztosan megtalálja a maga közönségét.

Ne nézz bután!

Christian Bale volt már gyerekszínész, görög partizán, Jézus, gyilkos playboy és amerikai psycho, hamarosan pedig az is kiderül, hogy a fiatal angol hogyan fest bőregérként. Michael Keaton, Val Kilmer és George Clooney után ugyanis Bale játssza Batman-t, a morózus denevérembert a Mementó rendezője, Christopher Nolan legújabb Batman-filmjében, melyből végre azt is megtudhatjuk, milyen traumák késztették a kis Bruce Wayne-t, hogy éjszaka beköszöntével testhezálló fekete bőrcuccokban játssza az igazságosztót.

Lövöldözős, kardozós (Oldaltörés)


Police-story

***+fél
36
Francia film; rendező: Olivier Marchal; szereplők: Gérard Depardieu, Daniel Auteuil

A policier, azaz a francia zsarufilm szép hagyományokkal bíró műfaj, elég, ha csak kedvenc cowboy-kalapos rendezőnk, a legendás Jean-Pierre Melville mesterien precíz, szikár klasszikusaira gondolunk. Míg a hetvenes-nyolcvanas években Delon-t (A szamuráj, A zsaru) és Belmondót (A kívülálló, A magányos zsaru) bálványoztuk a megszállott zsaruk és profi csirkefogók szerepében, a kilencvenes években Gérard Depardieu és Daniel Auteuil folytatták a nemes hagyományokat. Olivier Marchal filmje mindenekelőtt a két barázdált arcú sztár ikon-szerű státuszára épít. A nagy attrakció itt is – csakúgy, mint Michael Mann Szemtől szemben című filmjében - a két nemzeti hősnek számító sztár szembeállítása. Bár mindketten a törvény napos oldalán állnak, Depardieu és Auteuil egymással rivalizáló zsarui hamar szembe fordulnak egymással. A jellem-próbát Auteuil állja jobban, míg azonban Depardieu-nak előléptetés, neki börtön a jutalma. A 36 készítői Mann és Melville mítoszteremtő törekvéseit igyekeznek ötvözni az akciófilmek mozgalmasságával. Bár a 36-ból végül nem lett klasszikus, Marchal, Depardieu és Auteuil hatásos stílusgyakorlatot produkálnak: kissé színpadias rabló-pandúr szappanoperájuk jól fog esni minden régimódi policier-rajongónak.

Kosztüm és kaland

***+fél
Arséne Lupin
Francia film; rendező: Jean-Paul Salomé; szereplők: Romain Duris, Kristin Scott Thomas

Ha már a nagy múltú és népszerű francia műfajoknál tartunk, örömmel jelenthetjük, hogy az évtizedeken át Jean Marais-uralta kosztümös kalandfilm is visszatérni látszik a mozikba. A púpos és a Tulipános Fanfan remake-je, valamint Depardieu Vidocq-ja után az úriember mester-tolvajok leghíresebbike, Arséne Lupin is feltámadt halottaiból. Ha értesüléseink nem csalnak, a Robin Hood igazságérzetével, Sherlock Holmes leleményességével és Don Juan csáberejével felszerelt régimódi szuperhős piaci bevezetése jól sikerült: a jól szabott mozihőst alakító Romain Duris (Szobatársat keresünk) nagyszabású díszletek és remek színészek között bizonyíthatja, hogy méltó Lagardere lovag trónjára.