Amióta széles körben elterjedt az okostelefon, mindenki megtanulhatta, hogy a digitális technológia teljesen átalakíthatja (és át is alakítja) az életünket, a fogyasztási szokásainkat, a kommunikációnkat, az informálódás csatornáit, de annak a képnek a megalkotását is, amit mutatni akarunk magunkról. Aki fent van a hálózaton, része lehet a pezsgésnek. Aki nincs, az könnyen kimaradhat minden fontos dologból. És ez nem csak a magánemberekre, hanem a vállalkozásokra is igaz.
A világ egyik vezető futurológusa, a HP Autonomy adatguruja, Chris Surdak a Futurist folyóiratnak kijelentette: „Azok a cégek, amelyek jövőre megeszik ebédre az olyan nagy vállalatokat, mint ez enyém, még csak most építik a weboldalukat.”
A legtöbben persze a multik agyagba döngölése helyett azzal is megelégednének, ha a cégük jobban látszana a világ, és benne a potenciális fogyasztók, ügyfelek számára, ha a weben keresztül értékesíthetnék a termékeiket, korszerű eszközökkel bővíthetnék kapcsolati hálójukat, s aktívabbá tehetnék a kommunikációjukat. Ebben pedig a céges honlapoknak alapvető jelentőségük van.
Honlapot, de milyet? |
A szakértők azt ajánlják, hogy a kis cégek tartsanak be pár egyszerűbb szabályt, amelyek segítenek nekik egy alapvetően hatékony honlap megalkotásához. A legfontosabb szempontok a következők:
▪ A honlap mondja meg, hogy a céget kik viszik, mivel foglalkozik, mikor érhető el, hol található, miért érdemes választani, és hogyan végzi tevékenységét. Azaz a potenciális üzletfeleket orientálni kell. ▪ Fókuszáljon arra, amit a honlapot felkeresőktől szeretne, hogy tennének: a látogató olvassa el a blogot, regisztráljon a hírlevélre, írjon e-mailt vagy éppen telefonáljon. Ha túl sok a választási lehetőség, az olyan riasztó lehet, hogy éppen úgy el fognak menni, ahogy jöttek. ▪ Legyen egy ösvény, amelyet a látogatók követhetnek, és eljuthatnak rajta oda, ahová a cég szeretné. Ha nem kapnak útmutatást, hamar elkalandozhatnak, s végül már nem fogják tudni, hogy miért is érkeztek a weboldalra. ▪ Legyen lehetőségük a kapcsolatteremtésre a céggel. Kevesen fognak közvetlenül ellátogatni a weboldalra, inkább a tevékenységre irányuló keresések során, vagy a közösségi oldalakon keresztül találhatnak rá. Ha több kapcsolati pont létezik, nagyobb az esély a találkozásra, ráadásul több olyan információ is megjelenik, amely személyesebbé, befogadhatóbbá teszi az első érintkezést, és segít, hogy a látogatóból ügyfél váljon. ▪ Nem jó, ha a weboldal egy űrhajó vezérlőpultjára hasonlít a sok gomb és bonyolult menü miatt. Azokat a dolgokat kell a látogató orra alá tolni, amelyek a legfontosabbak. Később majd felfedezheti a részleteket. ▪ Nem festenek jól a konkurenciától lopott ötletek. Aki elcseni a megoldásokat, szövegelemeket, poénokat a versenytársától, az nem csak azt bizonyítja, hogy nincsenek saját elképzelései, és azonnal követő üzemmódba helyezi magát, de jogi zűröket, felesleges és energiarabló torzsalkodásokat kockáztat, arról nem is beszélve, hogy egy ilyen dolog a közvélemény előtt mindig rosszul veszi ki magát. |
Csakhogy a magyar cégek jelentős részének nincsen honlapja. Főleg, mert sok vállalkozó nem tudja, hogy az internetes jelenlét ma már egészen kis befektetéssel is megteremthető, s mivel segíthet a bevételek növelésében és a költségek csökkentésében, így ez a ráfordítás is hamar megtérül. Azaz honlapot indítani olcsóbb, mint anélkül maradni.
Másrészt a kisvállalatok vezetőit egy tévképzet – az IT-frász – távol tartja a technológiai beruházásoktól. Rengetegen gondolják még mindig, hogy egy honlap létrehozásához és üzemeltetéséhez informatikai szakértelem és nyelvtudás kell, így külső vagy belső szakembereket kell fizetni, amire pedig nincs keret. Ez a magyarázata, hogy a Bell Research legutóbbi adatai szerint a hazai cégek 65 százalékának nincs weboldala. A kutatás azt is feltárta, hogy minél kisebb egy vállalkozás, annál biztosabb, hogy internetes jelenlét nélkül működik. Ez különösen érdekes annak ismeretében, hogy a vállalkozók magánemberként rendszeresen használják az internetet többek között a szakemberek vagy szolgáltatók keresésére, illetve a gyors és olcsó vásárlásra. Emellett a vállalkozók nagy része okostelefonon intézi céges ügyeit és rendszeresen használ mobilnetet, a többségük azonban nem is gondol vele, hogy cége az interneten is megjelenjen.
Az adatok szerint a 4800 aktív magyar közepes vállalkozás kevesebb mint 20 százaléka nincs fent az interneten. Ezzel szemben a 211 ezer aktív kisvállalkozás több mint 70 százalékát nem lehet megtalálni a világhálón. Így összességében a magyar vállalkozások kevesebb, mint 35 százalékának van honlapja, miközben az Európai Unióban ez az arány 64 százalék. Ezek után nem nagy meglepetés, hogy a kutatásban vizsgált vállalkozások kevesebb mint 10 százaléka üzemeltet webshopot, amellyel azért nem foglalkoznak, mert a többség a fejlesztést drágának és túl bonyolultnak tartja. Ezen az sem változtat, hogy miközben 2014-ben öt százalékkal nőtt a kereskedelem összforgalma, az online vásárlások értéke 22 százalékkal emelkedett, s köztudottan a vevők jelentős része a hagyományos vásárlást megelőzően is az interneten néz utána a keresett termékeknek és szolgáltatásoknak, például a weben hasonlítja össze az árakat.
Vedd könnyen! |
Mit tehet egy kisvállalkozás, amelyben megvan a szándék a honlapjának létrehozására, de fogalma sincs, hogyan is kezdhetne hozzá? A Magyar Telekom nemrégiben egy olyan egyszerűen használható szolgáltatást mutatott be, amely választ ad erre a kérdésre. A Webkönnyen alkalmazás használatával ugyanis mindössze néhány kattintással felléphet a cég a hálózatra egy meglehetősen profi megjelenésű weboldallal. Ez a magyar nyelvű útmutatások követésével gyorsan és egyszerűen állítható össze. Divatos, iparáganként különböző tematikus sablonok használatával, átrendezésével, átalakításával és a tartalom akár rendszeres frissítésével grafikusi vagy programozói tudás nélkül, rendkívül költséghatékonyan állítható fel és üzemeltethető a cég saját webhelye. A megjelenés pedig telefonon, tableten és PC-n is egyaránt jól fog mutatni, mert a rendszer mindig a készüléknek megfelelő dizájn verziót mutatja.
A Webkönnyenért havi díjat kell fizetni, de a szolgáltatás nincs hűségidőhöz kötve. A szolgáltatás ráadásul díjmentesen ki is próbálható. A csomag tartalmazza a díjmentesen regisztrált domain nevet saját cégnévvel, valamint a honlap tartalmának megfelelő, rugalmasan bővülő webtárhelyet. Ha a vállalkozás online is szeretne árusítani, egy kiegészítő csomaggal professzionális webáruház is létrehozható. A Magyar Telekom külön csomagban nagyvállalati stílusú levelezést is ajánl kkv-áron. |