Skoda

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik...

Vaclav Laurin gépészmérnök és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement 1895-ben kezdték meg biciklik előállítását a csehországi Mlada Boleslav helységben, „Slavia“ néven. A céget 1899–ben Laurin & Klementre keresztelték. A cég első autója, a „Voiturette A“ hatalmas sikert aratott. A cég 1907-től részvénytársaság formájában folytatta működését, majd 1925-ben fuzionált az egyik legjelentősebb ipari partnerével, a Škodával.

A Škoda Autóipari Részvénytársaság a világháború alatt beolvadt a német Hermann-Göring cégcsoportba. 1946-ban államosították a céget. Az 1989-ben bekövetkezett politikai változásokat követően a Škoda külföldi partner után kezdett kutatni. 1990 decemberében a cseh kormány a Volkswagen mellett tette le voksát - az új, Škoda automobilova a. s. nevű vegyes vállalat 1991 áprilisában kezdte meg működését.

A cég logójának fejlődése

A Slavia biciklik hársfalevele a két tulajdonos szláv-bohém eredetét jelképezte. 1904-ben a Slaviát a Laurin & Klement név váltotta fel. Ugyanez az embléma került fel az 1905-ben elkészült első autóra, a Voiturette A-ra. Még a gyárnál is csak találgatni tudják, miért került babérkoszorúba az L & K embléma; egyes források szerint Laurin ("Laurel", nemes babér) neve adta az ötletet.

1926-ban, a Škoda gyárral kötött egyezség folytán az L & K emblémát felváltotta az új logó. A cég szárnyas nyíl jelvénye a legenda szerint T. Maglié, a Škoda akkori kereskedelmi igazgatójának ötlete alapján készült. Magliét valószínűleg a Škoda család indián szolgálója inspirálta. 1915 és 1920 között készült el a Maglié-féle embléma, a körcsatos, öttollas indián fejdísz alapján.

Az embléma rajzolója nem ismert. Egyesek szerint a korabeli nagy cseh szobrászok egyike alkothatta (Otto Gutfreund, Otokar Španiel), de a történelmi dokumentumok szerint inkább a cég műszaki igazgatója által rendezett pályázat eredménye.

A leggyakoribb értelmezés szerint a széles gyűrű a világméretű, hibátlan gyártást, a Földgolyót jelképezi, a szárny a műszaki fejlődést, a nyíl a fejlett gyártási módszereket, a kis kör, vagy szem a precíziós gyártást, odafigyelést reprezentálja.

1993-ban az autógyártó új, megkülönböztető színekkel jelentkezett. A fekete a hagyományt, a zöld az új időszakra irányított figyelmet, esetleg a jövőbeli környezetvédő, újrahasznosítható elemek használatát jelképezi. A Volkswagen Csoporton belüli versengésben a Škodát a zöld szín képviseli.


Erre a linkre kattintva megismerkedhet további márkák történetével.

Hozzászólások