A szépség nagyban © mitsubishi |
A pick-up népszerű hazánkban, egyrészt az áfa-szabályok miatt (a teherautó áfáját vissza lehet igényelni), másrészt igénytelen megbízhatósága miatt. A korábban Zukot, Barkast, Ladát, Wartburg kombit hajtó kisvállalkozók megszerették és szívesen használják munkaeszközként. Városi forgalomban meglepően jól el lehet boldogulni vele, aki esetleg azért idegenkedett tőle, hogy méretei miatt nem tud közlekedni ezzel Budapesten, azt megnyugtathatom, hogy kiválóan lehet vele városban is autózni, csak kicsit több hely kell és nagyobb merészség. Aki pedig attól fél, hogy a behemót sokat fogyaszt: a terepezés és az autópályás hajtás ellenére átlagfogyasztása meglepően kedvező volt, 9,2 liter gázolajjal megelégedett száz kilométerenként.
Kemény és praktikus
Króm mnden mennyiségben |
Az L200-asban minden kemény, minden merev, de minden a helyén van. Személyautós-teherautós egyveleg fogad a trónon, mert az L200-ban trónon érzi magát az ember, a világ tetején. Beszállni az autóba nem egyszerű, kiszállni viszont nehéz, ez egyébként az egyik hátránya az autónak. Az autó alaphangulata a kilencvenes éveket idézi. Az ízléses műanyagok azonban nem zörögnek még a legrázósabb terepen sem. A kormány nagyon barátságos, a váltó mindig megtalálja a helyét és az sem baj, ha egyes helyett hármast kapcsolunk, észrevétlenül gyorsít fel a közel kéttonnás jármű. Azt meg kell szokni, hogy az üres fokozatban nem függőleges a sebváltó karja, és arra is vigyázni kellett az elején, hogy ne az osztóműn kapcsoljuk a sebességet. A műszerfal és a kezelőszervek kialakítása megmaradt a 90-es évek elején, de ez így van jól, hisz a célnak messzemenőkig megfelelnek, a belső személyautós. A műszerfal tetején a terepműszerek között a dőlésszög-jelző a leghasznosabb.
[[ Oldaltörés: Nem agresszív, csak nagy (Oldaltörés) ]]
Földúton érzi magát a legjobban |
Előre és oldalra mindent lát az ember, hátra már kevésbé, a parkolás érzésből megy, jaj annak, aki rááll a kocsi fenekére. Legrosszabb esetben szélvédő vagy motorházfedél cserére lesz csak szüksége. Sokan agresszívnak gondolják a nagy terepjárósokat, pick-uposokat. Vannak ilyenek is, de figyelembe kell venni, hogy ekkora járművel nem könnyű manőverezni, ami agressziónak látszik, azt néha csak a kényszer szüli. Az ülések kényelmesek, az anyagok minőségét a használati értékben kell mérni, bírják a strapát, ez a lényeg. Luxust ne keressünk, bár néhány apróság nagyon kellemes meglepetést okozott. Hasznosnak bizonyultak az elektromosan állítható visszapillantó tükrök, a műszerfalból kihúzható palacktartó, az anyósülés alatti tárolórekesz, a hátsó olvasólámpa.
|
Menetlevelet kell vezetni Nehézkes ki- és beszállás Gyenge motor |
A kesztyűtartó nem túl tágas. Az ülések tartása megfelelő, bár sok beállítási lehetőséget nem bíznak ránk a tervezők. A fejtámla van is meg nincs is, csupán magassága állítható. Az ülést túlságosan hátratolni sem lehet, magas emberek próbálják ki alaposan, mielőtt belevágnának. A hátsó üléstámla mögött található a szerelőkészlet és egy kompresszor az emelőhöz. Kicsi az utastér, jól szigetelték, ezért a fűtés kiváló, alig kell bekapcsolni, máris felforrósodik a levegő, és ennek nem csak az volt az oka, hogy nagyon élveztem az együtt töltött napokat.
Kilencvenes évek hangulata |
Zavaró helyet kapott a fényszórómosó kapcsolója, az indexkar végén, sokszor véletlenül is működésbe hoztam, és meglepett a szélvédőre is csapódó fröccs. Az oldalsó ablakok sötétítettek, a hátsók szinte teljesen, úgyhogy el lehet rejteni a vendégmunkásokat is. Állítható a kormány, elektromosak a visszapillantók. Ezeket folyamatosan vizslatni kell, hogy képet kapjunk a forgalomról. Tesztautómban a központi zár belülről is zárható, négy elektromos ablakemelő, automata klíma és cédés rádió kényeztet. Hátul a térdeknek kevés a hely, de magasságban, szélességben jó tágas az autó, három tagbaszakadt munkásember is elfér, ha összehúzza magát. Ráadásul a talicskát sem kell otthon hagyni, a 1,5 méter szer 1,45-ös platón rengeteg holmi elfér, legyen szó költözésről, vagy mindennapi vakolásról, de még disznókat is szállíthatunk. A platón négy vasbilinccsel rögzíteni is lehet az elmozduló tárgyakat, ajtaja könnyen és teljesen lenyitható.
Ha a vas megindul
Sivatagban is világelső |
Élvezetes, ahogyan felbőg a motor és lassan, kamionosan meglódul a vas. Az autóval nem kell sietni, biztos a megérkezés, legyen az út havas, sáros, vizes, sőt út sem kell. A száz kilométeres terepezés bebizonyította, hogy jó vétel az autó annak is, aki nem szállítani akar vele, hanem új terepjárót akar és áfával is spórol. A 2500-as dízel teherautósan remegteti az autót, a felezőváltó úgy rizeg, mint a kocsonya. A nyers erő autópályán visszafogottan teljesít, a százas tempó kiváló utazósebesség, gyorsabban nem érdemes hajtani, 120 fölött a menetzaj és a motorzaj teherautós, meg egyébként is, minek sietni, odaérünk. Ha kell, átlépünk egy-egy járdaszigetet. A városban kissé kényelmetlen futómű, terepen kifejezetten kényelmes. Városi forgalomban csak úgy nyílnak szét előttünk a sávok, az ember úgy érzi magát, mint egy szigorú nevelő a megriadt elsősök között, mindenki előzékeny és megszeppent.
[[ Oldaltörés: Terepen otthon van (Oldaltörés) ]]
Mindenen átmegy |
Az osztómű-kapcsolókarral egy laza mozdulattal átválthatunk összkerékhajtásra, amivel havon és nehezebb terepen is biztonsággal közlekedhetünk, a felező váltó bekapcsolásával pedig a legrosszabb körülményeken is gond nélkül átlendülünk. Ha így sem szabadulunk a sár fogságából, bekapcsoljuk a hátsó differenciálzárat, és nincs az a kátyú, gödör vagy sziklaperem, ahonnan nem másznánk ki a Mitsubishivel. Szerencsére nekem nem volt szükségem rá, a felezőt is csak egyszer kellett betolni 4L (Four Wheel Low) fokozatba. Az osztómű helyzetéről a műszerfalon világító piktogram jelez vissza.
|
Megnyugtató biztonság Jó váltó A jármű méreteihez és teljesítményéhez képest meglepően alacsony fogyasztás |
Külön élmény volt erdőt járni az L200-assal, magabiztosan lépdelt át befagyott pocsolyákon, kisebb farönkökön, nem csúszkált a sárban, a homokban, de még a folyóparti kemény iszapon sem. Gond nélkül nekivághatunk még a 35 fokos szakadéknak, emelkedőnek is, sőt a vízmosás sem akadály.
Terepen is kiváló |
Az autó monstrum kinézetét fokozza a megújult orrész, a hatalmas könnyűfém kerekek (265/70 R16 Observe 112S gumikkal), a hátsó merevítők és a platót díszítő krómozott rudak. Gallytörő rács nem volt a tesztautón, de így is elég masszív volt a látvány. Január elsejétől a schengeni országokba tilos ilyen tartozékkal belépni, bár a Mitsubishi kereskedésben nem hallottak olyan autósról, akit emiatt fordítottak volna vissza Ausztriából.
Mitsubishi L200 2,5 GLS |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2477 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 115 LE |
Max. nyomaték: Nm | 240 |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2960 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5010/1775/1800 |
Saját tömeg (kg) | 1770 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 152 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Tesztfogyasztás | 9,2 |
ÁRA | A tesztelt autó alapára 5,29 millió Ft + ÁFA |