A munkaügyi hatóság is ellenőrizheti a meghatározott vezetési-, megszakítási- és pihenőidőre vonatkozó előírások betartását ellenőrzi. Amennyiben az országhatáron belépni szándékozó jármű nem felel meg az előírásoknak, úgy a határőr megtagadhatja a belépését bírságolás nélkül.
Erre egyebek mellett akkor kerülhet sor, ha az okmányai, engedélyei nem megfelelőek, gond van a menetíró (tachográf) készülékkel, vagy a vezető nem tartotta be a vezetési-, megszakítási- és pihenőidőre vonatkozó előírásokat.
A bírság összege 50-800 ezer forintig terjedhet, de az egyes rendelkezések megsértéséhez rendelt összeget külön jogszabály határozza meg. Ez a szabály azonban csak február 19-én lép hatályba. Addig a korábbi tarifa érvényes, amely az engedély nélküli szállításnál 400-800 ezer, míg a bejelentési kötelezettség elmulasztása és a saját járművel történő személyszállításra vonatkozó szabályok megsértése esetén 100-300 ezer forint lehet.
A bírságot csak a megadott számlára történő befizetéssel lehet rendezni (eddig illetékbélyeggel és készpénz-átutalási megbízással is lehetett fizetni). A bírság kifizetéséig a járművet vissza lehet tartani. Jelenleg ez csak a külföldi rendszámú járműre vonatkozott, de azok közül sem volt visszatartható az, amelyik élő állatot és gyorsan romló élelmiszert szállított. Ezek 30 napos haladékot kaptak a bírság kifizetésére. Most ezek a megkülönböztetések megszűnnek.
A visszatartott jármű vezetőjétől - elismervény ellenében - elveszik a forgalmi engedélyt, majd várakozó helyre irányítják. Ha az üzembentartót a visszatartás miatt kár éri - a törvény módosított szövege szerint - ezért az eljáró hatóság felelősséggel nem tartozik. Hasonlóan elveszi a forgalmi engedélyt és várakozóhelyre küldi a járművet az ellenőrző hatóság, ha annak az össztömege, tengelyterhelése és mérete nem megfelelő. Ugyanez a sors vár a műszaki állapota miatt balesetveszélyes járműre is.
A törvény új jogosítvánnyal ruházza fel a közút üzemeltetőjét. Belterületen csak az ő engedélyével lehet a közút mellett ipari, kereskedelmi, vendéglátó-ipari vagy más szolgáltató célú épületet emelni, illetve a meglévőt bővíteni, vagy a funkcióját megváltoztatni. Vita esetén a közlekedési hatóság dönt.