Személyautós lesz az új RAV4

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Teljesen megújul a Toyota szegmensteremtő szabadidőautója, a RAV4. A harmadik generációs RAV4 elveszítette terepjárós jellegét, bár az intelligens összkerékhajtás, a masszív biztonság és az emelt hasmagasság megmaradt. A jókora kombira hasonlító új Toyota ezzel szemben kényelmi és műszaki újdonságokkal nyűgözi le a szakmát és a vásárlókat egyaránt.

Februártól kapható itthon a megújult RAV4
© Toyota
A megújult RAV4 új mércét kíván állítani a kompakt sportos szabadidő autók egyre robosztusabb mezőnyében. A Toyota szakemberei a piac és a vásárlók körében végzett felmérések alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a RAV4 vásárlói keveset járnak terepezni, annál inkább szeretik a halk és erős motorokat, a kényelmesebb üléseket, azaz inkább a személyautós jellemzőit dicsérték a szabadidőautónak.

A RAV4 Európában piacvezető, 1994-es bevezetése óta 1,8 millió példány talált gazdára. 2005 végéig Európában 655 ezer RAV4-est értékesítettek. A 2006-os modellévre a járművet teljesen átalakították, a kínálatból kivették a háromajtós kivitelt. Az új Toyota RAV4 legfontosabb jellemzői: új dizájn, modern ötajtós karosszéria, hosszabb és szélesebb a kifutó modellnél, csúcstechnikájú dízel motorok, új felfüggesztés, rugalmasan alakítható belső tér, minőségi anyagok, prémiumszintű felszereltség.

Hosszabb és szélesebb

Hatalmas tér csomagoknak
© Toyota
Az autó belső térfogata 3,822 literre nőtt, ami 13 százalékos gyarapodás a kifutó modellhez képest. Ez a csomagtartóban, a hátsó utasok fejterében és kabin szélességénél a legszembetűnőbb. Az új fejlesztésű hátsó futómű az átlósan álló, részben elfektetett lengéscsillapítókkal azt eredményezte, hogy a raktér 230 milliméterrel szélesebb lett. Ez jelentős mértékben (47 %-kal) javítja a csomagtér használhatóságát. A jármű hosszabb és szélesebb elődjénél, a magassága ugyanakkor jelentősen csökkent. A hátsó ülés a még jobb variálhatóság érdekében 60:40 arányban osztott, az üléstámlák külön-külön is állíthatók. A hátsó ülések 165 mm-es sínen előre-hátra tologathatók. Ha elfektetjük az Easy Flat ülésrendszer üléseit, a RAV4 csomagtartója 1,469 literesre nő.

X-generáció (Oldaltörés)

Sokkal látványosabb és férfiasabb a RAV4 X
© Toyota
A Toyota bevezette a típus prémiumváltozatát, a RAV4 X-et, amellyel olyan vásárlókat céloznak meg, akik hajlandók többet áldozni az egyedi megjelenés, az intelligens hajtásrendszer, az izmos és tiszta üzemű dízelmotor és a luxus belső miatt. A RAV4 X megkapja a nagy teljesítményű, a kategóriában legerősebb D-4D 180 dízelmotort, amelynek a végsebesség 200 km/óra, s álló helyzetből 9,3 másodperc alatt gyorsítja föl 100 km/órás tempóra.

Elegáns és jól felszerelt
© Toyota
A RAV4 X lesz az egyetlen modell a palettán, amely nem a csomagtérajtón hordja a pótkerekét – ezt a változatot defektmentes gumiabronccsal és fejlett guminyomás-figyelő rendszerrel szerelik. Saját hűtőmaszkot kap, sportos menettulajdonságait a sárvédőszélesítések és az exkluzív, 18 hüvelykes könnyűfém felnik emelik ki. Felszereltségébe többek között elektromos állítású, és fűthető bőrülések, kulcs nélküli nyitás és indítás, sebességtartó automatika, esőérzékelős ablaktörlő és automatikus fényszórók tartoznak. Az erős fényre automatikusan elsötétedő, azaz vakításmentes visszapillantó tükrök szintén a szériafelszereltség részei.

A RAV4 X-et a Bridgestone által kifejlesztett nagy teljesítményű, defektmentes abroncsokkal adják. A gumikban különleges acélgyűrűk vannak, amelyek megtartják a jármű súlyát, és a defektet követően is biztosítják a kerék forgását.

Izmos dízel (Oldaltörés)

© Toyota
A D-4D 180 a kompakt sportos szabadidőautók mezőnyének legerősebb dízelmotorja: teljesítménye 130 kW (177 LE) percenként 3,600-as főtengelyfordulatnál, nyomatékgörbéje pedig figyelemre méltóan lapos, hiszen a 2000 és 2600-as fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll a 400 Nm-es csúcsnyomaték. Az élénk menetteljesítményekhez képest a fogyasztása a gyártó szerint átlagosan hét liter 100 kilométerenként.

A D-4D 180 nemcsak erős, hanem a Toyota D-CAT (fejlett kipufogógáz-tisztító rendszer) emissziócsökkentő rendszernek köszönhetően nagyon kis mértékű a motor nitrogénoxid, és koromrészecske-kibocsátása is. A D-4D 180 motorban piezoelektromos befecskendezési technológiát alkalmaztak, amely gyorsabb és precízebb üzemanyag-befecskendezést tesz lehetővé az égésfolyamat során. Az akár 1800 bar nyomással működő közös nyomócsöves befecskendezési rendszer ütemenként öt befecskendezést is végrehajthat, s így hatékonyabban, kisebb motorzajjal és kevesebb vibrációval dolgozik.

Intelligens hajtás

Az új RAV4 intelligens hajtási rendszere nagysebességű kommunikációs hálózaton keresztül ötvöz több önálló technológiát egyetlen átfogó megoldássá. Az integrált aktív hajtási rendszer három alkotóeleme az aktív nyomatékszabályozású összkerekes rendszer (4WD), a menetstabilizáló elektronika (VSC), valamint az elektromos szervokormány (EPS).

Az új RAV4-es nem rendelkezik hagyományos központi differenciálművel. Elektronikus érzékelők felügyelik a pillangószelep állásszögét, a motor forgatónyomatékát és fordulatszámát, a választott sebességfokozatot, a jármű sebességét és a kormányzási szöget, és ezek információi alapján a rendszer képes folytonosan átváltani a két- és négykerékhajtás között, megőrizve a jármű stabilitását.

Intelligens hajtási rendszer
és összehangolt menetstabilizáló
© Toyota
A legtöbb gépjármű esetében a menetstabilizáló rendszer egyes elemei (blokkolásgátló, kipörgésgátló, menetstabilizáló és szervokormány) egymástól függetlenül működnek. A Toyota VSC+ rendszere egyesíti mindezen funkciókat, majd az intelligens hajtási rendszer elemeként az aktív nyomatékszabályozású összkerékhajtási rendszerrel is együttműködik. A VSC+ az elektromos szervokormány (EPS) segítségével nem pusztán az egyes kerekek sebességét szabályozza (mint a hagyományos menetstabilizáló rendszerek), hanem a megcsúszás korrigálásához szükséges, megfelelő kormányzási forgatónyomatékot is biztosítja. A rendszer előre felkészül a megcsúszásra, az alul- vagy túlkormányzottságra, és azáltal, hogy a helyes kormánymozdulatot megkönnyíti, a helytelent pedig megnehezíti, a vezető segítségére siet a kritikus pillanatban.

Az autó alapára kétliteres 153 lovas benzines motorral 6,945 millió forint, a 136 lovas dízel 7,45 milliótól indul, a prémium felszereltségű 177 lóerős dízel alapára 9,995 millió forint.